Piotr Grzybowski: Polską Fundację Narodową (PFN) poznaliśmy z wielu działań promujących Polskę na arenie międzynarodowej.
Reklama
Dr Marcin Zarzecki: Istotnie, celem statutowym fundacji jest promocja polskiej gospodarki, kultury i dziedzictwa narodowego za granicą. Było to fundamentem powstania PFN i jest głównym motywem jej działań. Oczywiście, cele strategiczne można realizować za pomocą różnych instrumentów, stąd zakres naszych projektów jest bardzo szeroki. By promować polską gospodarkę, realizujemy przedsięwzięcia związane ze wsparciem poszczególnych branż. Doskonałym przykładem jest nasza współpraca z Ogólnopolską Izbą Gospodarczą Przemysłu Meblarskiego – przemysłu, którego jesteśmy światową potęgą, ale mimo to mieliśmy do tej pory bardzo ograniczony dostęp np. do amerykańskiego rynku. Dzięki wsparciu udzielonemu przez PFN uda nam się zaznaczyć polską obecność w zakresie zarówno produkcji, jak i wzornictwa mebli na największych targach meblarskich organizowanych w Karolinie Północnej, i to w kilku edycjach targów w latach 2020-21. W obszarze promowania polskiej marki, kultury i dziedzictwa narodowego za granicą fundacja podejmuje wielopostaciowe projekty. Jednym z nich była wsparta przez nas produkcja filmu amerykańskiego reżysera i producenta Petera Greenberga Poland: the Royal Tour, zrealizowanego w ciekawej konwencji, ponieważ po najważniejszych obiektach kulturowych, historycznych i przyrodniczych Polski oprowadza premier Mateusz Morawiecki. Film, który swoją premierę miał w Los Angeles, Nowym Jorku i Chicago, obejrzało ponad 100 mln odbiorców w Stanach Zjednoczonych i Europie Zachodniej. Był on dystrybuowany przez sieć PBS, która zrzesza 346 stacji telewizyjnych. Film ten jest obecnie wykorzystywany przez LOT, Polski Holding Hotelowy czy Polską Organizację Turystyczną. Ów sukces zmobilizował nas do kontynuacji projektu, stąd w postprodukcji jest film Hidden Poland – kolejna opowieść o Polsce w reżyserii Petera Greenberga, laureata nagrody Emmy, również skierowana do odbiorcy anglosaskiego. W ramach działań pomocowych realizujemy projekt team100, który pozwala nam finansować stypendia dla 250 olimpijczyków i paraolimpijczyków. Przedłużyliśmy do września br. możliwość rozliczania stypendiów ze względu na odwołanie igrzysk olimpijskich w Tokio.
W okresie pandemii realizują Państwo przedsięwzięcia wykraczające poza dotychczasową działalność. Skąd ta decyzja?
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Polska Fundacja Narodowa w swoim statucie ma formalny zapis dotyczący możliwości przekazywania darowizn w ramach przedsięwzięć związanych z ochroną zdrowia i życia obywateli RP. Działalność ta w chwili obecnej stała się niezbędna i uzasadniona. Zarząd fundacji nie miał żadnych wątpliwości, aby przekierować część funduszy, którymi ona dysponuje, do walki z chorobą zakaźną COVID-19. PFN współpracuje w tym zakresie z Ministerstwem Zdrowia i koordynuje wszystkie działania w porozumieniu z nim.
Jak konkretnie realizują Państwo tę pomoc?
Reklama
Walczyć z pandemią i jej konsekwencjami można wielopostaciowo. Jednym z instrumentów, dla nas kluczowym, jest wspieranie polskich szpitali oraz DPS-ów. Przeznaczyliśmy na potrzeby placówek z oddziałami zakaźnymi i szpitali jednoimiennych środki na zakup: tysięcy masek filtrujących, masek chirurgicznych, przyłbic i okularów ochronnych, aparatów AMBU, kardiomonitorów, defibrylatorów, pomp infuzyjnych, ciśnieniomierzy, komór do transportu pacjentów zakaźnych, kombinezonów ochronnych, a także stetoskopów elektronicznych, wózków anestezjologicznych, pomp do żywienia dojelitowego itd. W jednym ze szpitali konieczny okazał się zakup ambulansu. Dla Centrum Zdrowia Dziecka zakupiliśmy komorę laminarną i automatyczną stację pipetującą, co zwielokrotniło możliwość przeprowadzania testów diagnostycznych. Sfinalizowaliśmy darowiznę w wysokości 0,5 mln zł, która umożliwiła zakup spektrometru masowego. Stał się on doposażeniem nowo utworzonej Pracowni Wirusów Oddechowych Centralnego Szpitala Klinicznego Uniwersytetu Medycznego w Łodzi. Przede wszystkim więc koncentrujemy się na konkretnej pomocy w korelacji z Ministerstwem Zdrowia. Podejmujemy wiele działań, ufając, że są niezbędną cegiełką dla zdławienia tragicznych efektów koronawirusa, wyrugowania go szybciej i mniejszym kosztem – chodzi przecież o ludzkie zdrowie i życie.
Szerokim echem odbiły się Państwa działania w DPS-ie w Krzyżanowicach.
W Krzyżanowicach jest duży DPS, w którym pracuje ponad 70 osób i mieszka 130 kobiet z niepełnosprawnością intelektualną. Bardzo się cieszymy, że w ciągu 48 godzin udało nam się przekazać wymagane środki finansowe na szybko zużywalne materiały. Nie jest tajemnicą, że wspieramy także inne DPS-y, wymagające realnej pomocy, skupiające osoby wykluczone społecznie ze względu na wiek czy niepełnosprawności, pacjentów częstokroć niemobilnych, wymagających stałej i troskliwej opieki. Ośrodki te potrzebują pomocy i działania, przede wszystkim sfinansowania zakupu indywidualnych pakietów ochronnych, kombinezonów, fartuchów, przyłbic. Realizujemy działania mocno zróżnicowane, intensywnie pracując.
Co dziś znaczy solidaryzm społeczny?
Reklama
Solidaryzm społeczny to przede wszystkim rodzaj umiejętności i zarazem porywu serca, który polega na tym, że w momentach kryzysowych, wymagających integracji, różnego typu podmioty powinny personalistycznie podejść do swoich statutowych zadań i przede wszystkim dobro człowieka traktować jako dobro nadrzędne. To umiejętność wyszukiwania dominujących wartości, po uprzednim oddaleniu kwestii korzyści materialnych na rzecz działań moralnych. Jestem przekonany, że to jest cecha narodowa Polaków. Wydaje mi się, że solidaryzm społeczny, niezależnie od swojej definicji w katolickiej nauce społecznej, przede wszystkim teraz ujawnia się właśnie na poziomie umiejętności współdziałania różnych instytucji i inicjatyw „oddolnych” we wspólnotach terytorialnych.
Wśród Państwa działań są też działania na polu globalnych kampanii.
Elementem globalnej walki z ekonomicznymi skutkami pandemii są kampanie gospodarcze dedykowane dla inwestorów, takie jak „Safe and Innovative Poland”, obecnie realizowana na łamach najbardziej opiniotwórczych dla gospodarki i biznesu periodyków świata: Washington Post, Financial Time i Wall Street Journal. Już teraz musimy myśleć o tym, co będzie w okresie postpandemicznym. Musimy myśleć, w jaki sposób wesprzeć podmioty gospodarcze przy ograniczaniu skutków kryzysu. Temu celowi służy nasza kampania, skierowana do decydentów gospodarczych i politycznych, analityków biznesowych, inwestorów, którzy budują modele prognostyczne. Naszym celem jest umożliwienie wyrobienia sobie opinii na temat polskiej gospodarki i naszego potencjału gospodarczego przez potencjalnych globalnych inwestorów, a także zauważenia możliwości związanych z działalnością na terenie kraju operatorów turystycznych. Przez publikowane teksty pragniemy pokazać historyczną umiejętność Polaków wychodzenia z sytuacji kryzysowych umocnionymi oraz to, jak powinna być postrzegana polska gospodarka, z jej potencjałem i możliwościami zdrowienia z absencji gospodarczej.