Pytanie czytelnika: Z Ewangelii według św. Mateusza wynika, że Herod żył w czasie narodzin Jezusa, a z wyjaśnień w Piśmie Świętym – że Herod zmarł 4 lata przed narodzeniem Chrystusa. Skąd taka rozbieżność?
To pytanie nurtuje nie tylko jednego z naszych drogich czytelników. Stawiali je sobie również inni wyznawcy chrześcijaństwa, także w początkowych wiekach jego istnienia. Aby rozwiać wszelkie wątpliwości, ormiański mnich i teolog Dionizy Mały (zm. w 544 r.) na polecenie papieża Jana I (zm. w 526 r.) ustalił datę narodzin Pańskich. Był on z pewnością bardzo pobożnym człowiekiem, ale kiepskim matematykiem i, niestety, popełnił błąd w obliczeniach. Oczywiście, nie zamierzał nikogo specjalnie wprowadzać w błąd. Wręcz na odwrót – chciał najnormalniej w świecie uporządkować bałagan w datowaniu.
Zgodnie z udokumentowanymi faktami oraz powszechnie przyjmowanymi poglądami Jezus z Nazaretu urodził się ok. 6-4 r. p.n.e., za czasów panowania rzymskiego imperatora Oktawiana Augusta (zm. w 14 r. n.e.). Judeą, która wchodziła w skład ogromnego imperium Rzymu, zarządzał wtedy z jego ramienia Herod II Wielki (zm. w 4 r. p.n.e.). Matką Pana była Maryja (Miriam), a św. Józef to Jego przybrany ojciec.
Reklama
Ze ściśle naukowego punktu widzenia to właściwie wszystko, co wiemy jako pewne o narodzinach Boga Człowieka, które zmieniły dzieje całej ludzkości, również tej jej części, która jeszcze o Panu Jezusie nie słyszała bądź w Niego nie wierzy.
Gwoli uzupełnienia warto dodać, że spis ludności cesarstwa rzymskiego, o którym pisze św. Łukasz Ewangelista, za wspomnianego Augusta, kiedy Kwiryniusz (zm. w 21 r. n.e.) był gubernatorem Syrii, jest odwołaniem się do późniejszych wydarzeń. Zarówno św. Łukasz, jak i wzmiankowany św. Mateusz piszą o Betlejem, które leży nieopodal Jerozolimy, w Judei, jako miejscu przyjścia na świat Syna Maryi. Jednak dla reszty nowotestamentowych autorów to Nazaret w Galilei jest miejscem Jego pochodzenia.
W każdym razie można powiedzieć, że w 2020 r. upływa już mniej więcej 2026 lat od tej jedynej w swoim rodzaju chwili, którą były narodziny Pana Jezusa.
Pytania do teologa prosimy przesyłać na adres: teolog@niedziela.pl .
W dzisiejszej Ewangelii mamy dwie różne sceny. Pierwsza z nich ukazuje Chrystusa, który udziela apostołom daru Ducha Świętego i wraz z nim władzę odpuszczania grzechów. Mówi im: Którym odpuścicie grzechy, są im odpuszczone, a którym zatrzymacie, są im zatrzymane. Druga z kolei scena koncentruje się na niedowiarstwie Tomasza, jednego z apostołów.
Wieczorem w dniu zmartwychwstania, tam gdzie przebywali uczniowie, choć drzwi były zamknięte z obawy przed Żydami, przyszedł Jezus, stanął pośrodku i rzekł do nich: «Pokój wam!» A to powiedziawszy, pokazał im ręce i bok. Uradowali się zatem uczniowie, ujrzawszy Pana. A Jezus znowu rzekł do nich: «Pokój wam! Jak Ojciec Mnie posłał, tak i Ja was posyłam». Po tych słowach tchnął na nich i powiedział im: «Weźmijcie Ducha Świętego! Którym odpuścicie grzechy, są im odpuszczone, a którym zatrzymacie, są im zatrzymane». Ale Tomasz, jeden z Dwunastu, zwany Didymos, nie był razem z nimi, kiedy przyszedł Jezus. Inni więc uczniowie mówili do niego: «Widzieliśmy Pana!» Ale on rzekł do nich: «Jeżeli na rękach Jego nie zobaczę śladu gwoździ i nie włożę palca mego w miejsce gwoździ, i ręki mojej nie włożę w bok Jego, nie uwierzę». A po ośmiu dniach, kiedy uczniowie Jego byli znowu wewnątrz domu i Tomasz z nimi, Jezus przyszedł, choć drzwi były zamknięte, stanął pośrodku i rzekł: «Pokój wam!» Następnie rzekł do Tomasza: «Podnieś tutaj swój palec i zobacz moje ręce. Podnieś rękę i włóż w mój bok, i nie bądź niedowiarkiem, lecz wierzącym». Tomasz w odpowiedzi rzekł do Niego: «Pan mój i Bóg mój!» Powiedział mu Jezus: «Uwierzyłeś dlatego, że Mnie ujrzałeś? Błogosławieni, którzy nie widzieli, a uwierzyli». I wiele innych znaków, których nie zapisano w tej księdze, uczynił Jezus wobec uczniów. Te zaś zapisano, abyście wierzyli, że Jezus jest Mesjaszem, Synem Bożym, i abyście wierząc, mieli życie w imię Jego.
Św. Ludwik Maria Grignion de Montfort jako człowiek oddany Duchowi Świętemu wzrastał w osobistej świętości, „od dobrego ku lepszemu”. Wiemy jednakże, że do tej przygody zaprasza każdego.
Oto o jakich misjonarzy prosi Pana w ekstatycznej Modlitwie płomiennej: „o kapłanów wolnych Twoją wolnością, oderwanych od wszystkiego, bez ojca i matki, bez braci i sióstr, bez krewnych według ciała, przyjaciół według świata, dóbr doczesnych, bez więzów i trosk, a nawet własnej woli. (...), o niewolników Twojej miłości i Twojej woli, o ludzi według Serca Twego, którzy oderwani od własnej woli, która ich zagłusza i hamuje, aby spełniali wyłącznie Twoją wolę i pokonali wszystkich Twoich nieprzyjaciół, jako nowi Dawidowie z laską Krzyża i procą Różańca świętego w rękach (...), o ludzi podobnych do obłoków wzniesionych ponad ziemię, nasyconych niebiańską rosą, którzy bez przeszkód będą pędzić na wszystkie strony świata przynagleni tchnieniem Ducha Świętego.
Abp Marek Jędraszewski przewodniczył uroczystej sumie odpustowej na błoniach przed bazyliką Bożego Miłosierdzia w Niedzielę Miłosierdzia Bożego.
W czasie liturgii, która była dziękczynieniem Archidiecezji Krakowskiej za życie i pontyfikat Ojca Świętego Franciszka, wskazał na odsłony miłosierdzia, „które kocha, jest wierne, wybacza zwłaszcza miłującym, wyjaśnia, naucza i dodaje ducha, obdarza pokojem i mocą, pozwala przezwyciężyć wątpliwości i niewiarę” oraz „miłosierdzie, które wzywa do umiłowania cierpienia dla zbawienia świata, które jest i ma być głoszone całemu światu, które apeluje o konkretną dobroć okazywaną wszystkim potrzebującym”.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.