Tegorocznym Adwentem rozpoczęliśmy okres radosnego przygotowania do spotkania z Chrystusem w tajemnicy Jego przyjścia na końcu czasów, a także świętowania Bożego Narodzenia. Eucharystii jako tajemnicy wyznawanej, przeżywanej i świętowanej, która jest źródłem misji, został poświęcony nowy trzyletni program duszpasterski Kościoła w Polsce, na lata 2019-2022. Tematem wiodącym tego roku są słowa: „Wielka tajemnica wiary” wynikające z zachęty św. Jana Apostoła: „abyście uwierzyli w Tego, którego [Bóg] posłał” (J 6, 29).
Jak co roku w Adwencie pójdziemy na Roraty, by z Maryją oczekiwać na przyjście Chrystusa. Zapalimy także poszczególne świece w wieńcu adwentowym, symbolizującym okrąg ziemi, by raz jeszcze przyjąć światło zbawienia. Z oczyszczonym sercem w sakramencie pokuty i pojednania wyczekiwać będziemy w tajemnicy wiary Tego, „Który jest, Który był i Który przychodzi, Wszechmogący” (Ap 1, 8). I ze śpiewem na ustach przypomnimy starą prawdę o obecności Boga pośród nas, a z kolędnikami zaśpiewamy jak zawsze: „I my czekamy na Ciebie, Pana,/A skoro przyjdziesz na głos kapłana,/Padniemy na twarz przed Tobą,/Wierząc, żeś jest pod osłoną Chleba i Wina”.
Jak naucza Sobór Watykański II: „W Eucharystii «zawiera się całe duchowe dobro Kościoła, a mianowicie sam Chrystus, nasza Pascha i Chleb żywy, który przez ciało swoje ożywione i ożywiające Duchem Świętym daje życie ludziom (...)»”. Bez Eucharystii nie ma Kościoła. Eucharystia rodzi Kościół. Czy my jako Kościół tęsknimy za Eucharystią? „Popatrz na psa uwiązanego przed sklepem/O swym panu myśli/I rwie się do niego/Na dwóch łapach czeka/Pan dla niego podwórzem łąką lasem domem/Oczami za nim biegnie/I tęskni ogonem/Pocałuj go w łapę/Bo uczy jak na Boga czekać” (ks. Jan Twardowski).
W Polsce Roraty są ciągle niezwykle popularne - sprawia to zapewne szczególna miłość Polaków do Maryi, Tej, która nazywana w nabożeństwie Jutrzenką zapowiada koniec trwającej nocy i nadejście świtu, światła jedynego, którym jest Jej Syn, Jezus Chrystus. Ale czy dobrze rozumiemy sens i symbolikę Rorat?
Nazwa nabożeństwa wywodzi się od śpiewu gregoriańskiego „Rorate caeli desuper et nubes pluant justum” („Niebiosa, spuście nam rosę z góry, sprawiedliwego wylejcie chmury”). Zaszczepił je w Polsce zakon cystersów, prawdopodobnie w XIII wieku. Najczęściej, przez wiele wieków sprawowano je o świcie, aby podkreślić wagę oczekiwania w ciemnościach, które symbolizują człowieka pogrążonego w grzechu. W Roratach chodzi o świadomą postawę wyjścia z lampionem w ręku, kiedy jest jeszcze ciemno, kiedy lada moment będzie wstawać jutrzenka. W symbolice liturgii Msza św. zaczyna się w ciemnościach, a kończy w świetle, aby podkreślić, że tym, który ostatecznie zwycięża wszelkie zło, jest Jezus Chrystus.
Archidiecezja Neapolu przekazała, że dziś o godzinie 10:07 w katedrze Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny powtórzył się cud świętego Januarego. Krew męczennika znajdująca się w specjalnym relikwiarzu zmieniła stan skupienia ze stałego w płynny.
Św. January poniósł śmierć męczeńską przez ścięcie za panowania cesarza Dioklecjana. Odmówił złożenia ofiary rzymskim bogom. Miał wtedy 33 lata. Według podań, jedna z kobiet będących świadkiem męczeńskiej śmierci, zebrała do pojemników nieco krwi świętego, która przechowywana jest obecnie w neapolitańskiej katedrze.
Uczestnicy VIII Kongresu Przywódców Religii Świata i Tradycyjnych w Astanie (Kazachstan) na zakończenie obrad przyjęli „Deklarację pokoju”. Podkreślili w niej, że „w obliczu narastających konfliktów dialog otwiera drogę do pokoju i rozwoju, fundamentu przetrwania ludzkości”. Zadeklarowali swoje zaangażowanie na płaszczyźnie pogłębiania dialogu międzyreligijnego i międzykulturowego jako ważnego narzędzia w dążeniu do pokoju, stabilności społecznej i globalnej współpracy.
Przywódcy religijni uznali, że ich misją jest „pełnienie roli przewodników moralnych we współczesnych społeczeństwach, wskazywanie problemów, promowanie zaufania i sprawiedliwych rozwiązań, a także wspieranie budowania pokoju i konstruktywnego dialogu na szczeblu regionalnym i globalnym”. Zwrócili się z apelem do rządów, organizacji międzynarodowych i społecznych, przywódców religijnych oraz wszystkich ludzi dobrej woli, o aktywne promowanie dialogu międzyreligijnego i międzykulturowego jako fundamentu jedności ludzkiej, o zachęcanie do tolerancji, poszanowania praw człowieka i pokojowego współistnienia oraz odrzucania mowy nienawiści i przemocy.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.