Festiwal stawia sobie za cel m.in. krzewienie regionalnego folkloru – mówiła w rozmowie dyrektor Gminnego Ośrodka Kultury w Goraju, Marta Miszczak-Najda. – Organizowany w Jędrzejówce festiwal stawia sobie kilka celów, należą do nich: propagowanie i kultywowanie tradycji folkloru, poznanie muzyki ludowej regionu, ochrona i popularyzacja zanikających form folkloru muzycznego, prezentacja dorobku artystycznego gminnych zespołów, motywowanie społeczeństwa do aktywności artystycznej, odkrywanie zapomnianych pieśni i melodii ludowych, czy doskonalenie warsztatu muzycznego, wymiana doświadczeń. To także poznanie i promowanie twórczości Anny Malec. Festiwal się rozwija i cieszy coraz większą popularnością – wskazała. Marta Miszczak-Najda dodaje, że Anna Malec była wyjątkową artystką, a jej twórczość do dziś jest żywa w pamięci kolejnych pokoleń. – Anna Malec to śpiewaczka ludowa z regionu biłgorajskiego, zamieszkała w Jędrzejówce. Była bardzo znaną w naszym regionie wykonawczynią pieśni ludowych. Pamiętała i napisała kilkaset pieśni przekazanych w tradycji ustnej. Śpiewała pieśni polne, weselne, przyśpiewki, a także religijne. Charakteryzowała się – mimo braku ćwiczeń – mocnym głosem o niezwykłej barwie. Anna Malec w sposób perfekcyjny opanowała śpiewanie tzw. białym głosem – podkreśliła Marta Miszczak-Najda.
Bogactwo Roztocza
Reklama
Jak zauważył etnolog, Mateusz Niziński, Roztocze to region niezwykle bogaty muzycznie i różnorodny pod względem muzycznym. – Mamy tutaj i orkiestry dęte, i skrzypków rodem z XIX wieku i przepiękny „biały śpiew”, do tego nuty i muzyka, która przetrwała z pokolenia na pokolenie wykonywana jest od dziesięcioleci. To wszystko przetrwało niemal w nieskażonej postaci w małych miejscowościach i wsiach Roztocza i Ziemi Biłgorajskiej – wskazał.
Tematem przewodnim tegorocznej edycji Międzygminnego Festiwalu Muzyki Ludowej im. Anny Malec były piosenki weselne i miłosne. W przesłuchaniach festiwalowych wzięło udział kilkanaście zespołów śpiewaczych z regionu, m.in. Koło Gospodyń Wiejskich Zastawianki z Zastawia. Ich przedstawicielka, Maria Szarlip wyjaśniała, jaki rodzaj śpiewu mają głównie w swoim repertuarze. – Nasz repertuar podzielić można na dwie zasadnicze części. Pierwszą stanowią stare pieśni, których nauczyły nas nasze babcie i prababcie z oryginalnymi tekstami i muzyką. Drugą są pieśni, które piszemy same. Wszystkie utwory wykonujemy „białym śpiewem” bez akompaniamentu. Śpiewamy na różnych uroczystościach, wydarzeniach kulturalnych, festiwalach i przeglądach – powiedziała w rozmowie.
Biały śpiew
Festiwal już od lat cieszy się niesłabnącą popularnością, gdyż jest to jedno z niewielu miejsc w regionie, gdzie wszystkie wykonania utworów wyróżniają się „białym śpiewem”, a capella.
Po przesłuchaniach festiwalowych miał miejsce koncert i potańcówka Kapeli Niwińskich z Gdańska oraz występ Gminnej Orkiestry Dętej z Goraja. Wydarzenie wyróżnia również przepiękna sceneria, gdyż umiejscowienie Jędrzejówki pomiędzy lasami sprawia, że słuchając tych pięknych śpiewów można się poczuć, jak na polskiej wsi sto lat temu.
Organizatorami wydarzenia byli: Gminny Ośrodek Kultury w Goraju, Wójt Gminy Goraj oraz Towarzystwo dla Natury i Człowieka z Lublina.
W dniu 23 czerwca 1964 r. szczeciński organista Rudolf Rożek zasiadł przy kontuarze organowym w katedrze kamieńskiej, zaś Chór Akademicki Politechniki Szczecińskiej ze swoim założycielm i dyrygentem Janem Szyrockim stanął w transepcie kościoła. Rozpoczął się pierwszy z cyklu sześciu letnich koncertów organowo-kameralnych. Cykl ten był czymś w rodzaju preludium do wielkiego dzieła, jakim od następnego lata stały się coroczne Międzynarodowe Fetiwale Muzyki Organowej i Kameralnej w Kamieniu Pomorskim.
20 czerwca 2014 r. wybitny wirtuoz Józef Serafin zasiadł przy zmienionym kilka lat temu kontuarze organowyn w katedrze kamieńskiej, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Mieczysława Karłowicza w Szczecinie zajęła miejsce w transepcie świątyni, a za pulpitem dyrygenckim stanął Eugeniusz Kus. Rozpoczął się pierwszy koncert 50. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej, podczas którego do grona wykonawców dołączyły się solistka Iwona Hossa – sopran oraz Chór Akademicki im. prof. Jana Szyrockiego Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie przygotowany przez Szymona Wyrzykowskiego.
Na początku w imieniu metropolity szczecińsko-kamieńskiego abp. Andrzeja Dzięgi wystąpił ks. dr Zbigniew Woźniak, przypominając krótko dzieje kamieńskich organów, po czym zabrał głos przewodniczący komitetu organizacyjnego festiwalu burmistrz miasta Bronisław Grzegorz Karpiński, mówiąc o szczególnym znaczeniu roku 2014 dla Kamienia Pomorskiego – 740-lecie nadania miastu praw miejskich, 55-lecie Uzdrowiska Kamień Pomorski, otwarcie Państwowej Szkoły Muzycznej I stopnia i złoty jubileusz festiwalu.
A potem zabrzmiała muzyka. Najpierw były to dwa utwory na organy solo różnej proweniencji – poważna Jutrznia Mariana Sawy, zmarłego w 2005 r. organisty, kompozytora i pedagoga, oraz pogodna Fantazja G-dur Johanna Sebastiana Bacha. Solista, operując nienaganną techniką, umiejętnie wydobył właściwości stylistycznie obydwu utworów. Prawdziwym majstersztykiem wykonawczym okazał się Koncert g-moll na organy, smyczki i kotły Francisa Poulenca. W tym efektownym 20-minutowym utworze o wręcz kalejdoskopowej zmienności nastrojów podziwiało się idealną synchronizację pomiędzy solistą a zespołem tak bardzo oddalonymi od siebie, nad czym niezawododnie czuwał dyrygent.
Drugą częścią inaugurującego koncertu wypełniło w całości prawykonanie wokalno-instrumentalnego utworu „Stabat Mater” znanego szczecińskiego kompozytora Janusza Stalmierskiego. W tej szeroko rozbudowanej 5-częściowej quasi kantacie skomponowanej specjalnie na jubileusz festiwalu ukazał on sugestywnie bolesny dramat Matki współcierpiącej z ukrzyżowanym Synem. Do silnego wrażenia, jakie wywarło dzieło, niewątpliwie przyczynił się wysoki kunszt wszystkich uczestników jego wykonania – solistki oraz zespołów chóralnego i orkiestrowego.
Poszczególnie pozycje programu kompetetnie i interesująco zapowiadał Andrzej Wątorski. A publiczność zgromadzona w nadkomplecie w katedrze dlugotrwałą owacją dziękowała wszystkim artystom za ucztę duchową, jaką stanowił uroczysty koncert, otwierający jubileuszowy sezon. Koncert ten był, oczywiście, głównym punktem inauguracji festiwalu, został on wszakże poprzedzony dwoma wydarzeniami. Pierwsze, to wzruszające spotkanie dawnych i obecnych twórców festiwali – artystów i działaczy z Rudolfem Rożkiem i Zbigniewem Pawlickim na czele. Osoby szczególnie zasłużone zostały wyróźnione – obdarowane Odznaką Honorową Gryfa Zachodniopomorskiego, a także pięknym pamiątkowym medalem. Drugim wydarzeniem był wernisaż wystawy „50 lat Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Kamieniu Pomorskim” w Muzeum Historii Ziemi Kamieńskiej.
Francuski sługa Boży Henri Caffarel, założyciel ruchu małżeńskiej duchowości Équipes Notre-Dame, często był zapraszany do głoszenia rekolekcji w seminariach duchownych. Przyjmował te zaproszenia i z wielkim przejęciem wygłaszał nauki.
Pewnego razu pojechał na jeden dzień na francuską prowincję, do grupy seminarzystów, którzy poprosili, aby porozmawiał z nimi o tym, czego rodziny oczekują od księdza. W drodze powrotnej nie był z siebie dymny, ponieważ nękało go pytanie, dlaczego nie udało mu się przekonać przyszłych kapłanów do tego, że to modlitwa jest konieczna i najważniejsza, i że to o niej trzeba rozmawiać z ludźmi. Analizował spotkanie i zrozumiał, że bardziej przemawiają do młodych argumenty o służbie ludziom, ubogim, ciemiężonym, ale dużo mniej o prymacie modlitwy ponad tymi działaniami. Napisał list do seminarzystów.
Młodzież z diecezji bydgoskiej na Jubileuszu Młodych we Włoszech
2025-07-27 19:11
jm /KAI
Diecezja bydgoska
Grupa młodych pielgrzymów z diecezji bydgoskiej wyruszyła w niezwykłą podróż, by wziąć udział w Jubileuszu Młodych we Włoszech - wydarzeniu gromadzącym młodzież z całego świata, by wspólnie modlić się, dzielić wiarą i doświadczać wspólnoty Kościoła. Pielgrzymka rozpoczęła się z wtorku 22 na środę 23 lipca.
- Z niecierpliwością i modlitwą w sercach wyruszyliśmy w kierunku pierwszego przystanku - urokliwej Werony. Zaraz po przyjeździe uczestniczyliśmy w Eucharystii, powierzając Bogu całą naszą drogę oraz intencje, które zabraliśmy ze sobą z Polski - mówi ks. Henryk Stippa.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.