Reklama

Synod o przyszłości Kościoła

W połowie września br. jeden z prześmiewczych serwisów internetowych, zamieszczający zmyślone „newsy”, doniósł, że po to, aby zachęcać młodych wiernych i uatrakcyjnić skierowaną do nich ofertę, episkopat zbudował pierwszy kościół z piernika i marcepanu. Jeśli ktoś w podobny sposób wyobraża sobie sens i cel zwołanego przez papieża Franciszka XV zwyczajnego Zgromadzenia Ogólnego Synodu Biskupów pod hasłem: „Młodzież, wiara i rozeznanie powołania”, może się bardzo rozczarować

Niedziela Ogólnopolska 39/2018, str. 14-16

B.M. Sztajner/Niedziela

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Dwa lata temu ogłoszono, że Papież wyznaczył temat kolejnego, już piętnastego, Zgromadzenia Ogólnego Synodu Biskupów, które ma się odbyć w październiku 2018 r. Brzmi on „Młodzież, wiara i rozeznanie powołania”. W komunikacie opublikowanym przez Biuro Prasowe Stolicy Apostolskiej podkreślono, że Franciszek podjął tę decyzję po wysłuchaniu opinii episkopatów, Unii Przełożonych Generalnych, uczestników poprzedniego synodu, a także XIV Rady Zwyczajnej Synodu Biskupów. Dodano, że wybrany temat jest wyrazem duszpasterskiej troski Kościoła o młodych, a także kontynuacją rozważań ostatnich dwóch zgromadzeń synodalnych poświęconych rodzinie oraz zawartych w posynodalnej adhortacji apostolskiej „Amoris laetitia”. Wyjaśniono też, że „Chodzi o towarzyszenie ludziom młodym w ich drodze ku dojrzałości, aby w procesie rozeznawania mogli odkryć swój projekt życia i realizować go z radością, otwierając się na spotkanie z Bogiem i z ludźmi, aktywnie uczestnicząc w budowaniu Kościoła i społeczeństwa”.

W centrum uwagi

Informacja nie wzbudziła sensacji. Bardziej koncentrowano się na kontrowersjach, które w niektórych środowiskach katolickich wywołała opublikowana pół roku wcześniej adhortacja. Uwagę przykuła dopiero podana pod koniec listopada wiadomość, że również ten synod poprzedzi ankieta, jednak tym razem będzie ona adresowana nie tylko do biskupów, lecz także wprost do młodych.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Ankieta znalazła się na końcu upublicznionego w połowie stycznia ubiegłego roku Dokumentu Przygotowawczego Synodu Biskupów o młodzieży. Z okazji jego prezentacji Franciszek napisał specjalny list do młodych. Poinformował o planowanym Zgromadzeniu Synodu, jego temacie i wyjaśnił: „Chciałem, abyście wy byli w centrum uwagi, ponieważ zależy mi na was”. Zachęcił adresatów, aby posłuchali Bożego głosu, który rozbrzmiewa w ich sercach przez tchnienie Ducha Świętego. Nawiązał do pytania: „Czy sprawy można zmienić?”, które wielokrotnie stawiał uczestnikom Światowego Dnia Młodzieży w Krakowie. W odpowiedzi usłyszał gromkie: „Tak”. „Ten okrzyk rodzi się z waszego młodego serca, które nie znosi niesprawiedliwości i nie może się ugiąć przed kulturą odrzucenia ani ulec globalizacji obojętności. Posłuchajcie tego wołania, które wznosi się z waszego wnętrza!” – napisał Papież i dodał, że lepszy świat budowany jest także dzięki młodym, ich chęci zmiany i ich wielkoduszności.

„Również Kościół pragnie słuchać waszego głosu, waszej wrażliwości, waszej wiary; a nawet waszych wątpliwości i waszych krytyk. Niech wasze wołanie będzie słyszalne, niech rozbrzmiewa we wspólnotach i niech dotrze do pasterzy” – zaapelował Franciszek.

Konsultacja całego ludu

Dokument Przygotowawczy Synodu Biskupów o młodzieży przedstawił w Watykanie kard. Lorenzo Baldisseri. Został on rozesłany do rad hierarchów katolickich Kościołów wschodnich, do konferencji episkopatów, dykasterii Kurii rzymskiej i Unii Przełożonych Generalnych Instytutów Życia Konsekrowanego, aby „rozpocząć etap konsultacji całego ludu Bożego”. Chodziło o zebranie informacji na temat dzisiejszej kondycji młodych ludzi w różnych kontekstach jej życia, aby można było ją rozeznać przy tworzeniu „Instrumentum laboris” – dokumentu roboczego zgromadzenia synodalnego. Konsultacja ta była skierowana także do wszystkich młodych świata.

Reklama

Jak poinformowała Katolicka Agencja Informacyjna, dokument przygotowawczy składał się z trzech części. W pierwszej zaproszono do wsłuchania się w rzeczywistość. W drugiej ukazano znaczenie rozeznawania w świetle wiary, by dokonywać wyborów odpowiadających woli Bożej i dobru osoby. W trzeciej skoncentrowano się na działalności duszpasterskiej wspólnoty kościelnej. Na końcu dołączony był kwestionariusz. Znalazły się w nim prośby o dane statystyczne oraz pytania dotyczące odczytania sytuacji młodych i dzielenia się praktykami. Autorzy ankiety pytali m.in.:

„Czego konkretnie domagają się dzisiaj młodzi waszego kraju/krajów od Kościoła?

Jakie obszary uczestnictwa mają młodzi w waszym kraju/krajach w życiu wspólnoty kościelnej?

W jaki sposób i gdzie udaje wam się spotkać ludzi młodych, którzy nie odwiedzają waszych środowisk kościelnych?

Jakie jest zaangażowanie rodzin i wspólnot w rozeznanie powołaniowe ludzi młodych?

Jak w waszych diecezjach dokonuje się planowania doświadczeń i dróg młodzieżowego duszpasterstwa powołań?

Jaki czas i przestrzenie poświęcają duszpasterze i inni wychowawcy na osobiste kierownictwo duchowe?

Jakie inicjatywy i procesy formacyjne są wprowadzane w życie dla osób towarzyszących wyborowi powołania?”.

Dla uwzględnienia różnych sytuacji kontynentalnych postawiono również specyficzne pytania dotyczące każdego obszaru geograficznego. Dla Europy brzmiały one:

„Jak można pomóc młodym ludziom patrzeć w przyszłość z ufnością i nadzieją, wychodząc z bogactwa chrześcijańskiej pamięci Europy?

Młodzi ludzie często czują się odrzuceni i nietolerowani przez system polityczny, gospodarczy i społeczny, w którym żyją. Jak wysłuchujecie tego potencjału protestu, aby przemienił się w propozycję i współpracę?

Na jakim poziomie relacje międzypokoleniowe jeszcze działają? I jak je reaktywować tam, gdzie nie funkcjonują?”.

Reklama

Od czerwca 2017 r. młodzi mogli przez wiele miesięcy odpowiadać na pytania ankiety również za pośrednictwem specjalnie przygotowanej przez sekretariat Synodu Biskupów strony internetowej. Nadeszły dziesiątki tysięcy odpowiedzi z całego świata. Kwestionariusz był dostępny również w sieci po polsku.

Głosy 300 i 15 tysięcy

W ramach przygotowań do tegorocznego Zgromadzenia Synodu Biskupów zrobiono coś jeszcze. W dniach 19-24 marca br. w Rzymie odbyło się przedsynodalne spotkanie młodzieży z różnych stron świata. Wzięli w nim udział młodzi ludzie wydelegowani przez krajowe episkopaty, Kościoły wschodnie, zgromadzenia zakonne, seminaria, ruchy i stowarzyszenia, a także przedstawiciele innych wyznań i religii oraz różnych sektorów życia społecznego. Efektem spotkania był „Dokument finalny”. Uwzględniono w nim głosy ponad 300 przedstawicieli z całego świata, którzy byli obecni w Rzymie, oraz 15 tys. młodych, którzy wypowiadali się w grupach na portalu Facebook.

„Nie ma on być ani teologicznym traktatem naukowym, ani też ustanawiać nowego nauczania Kościoła. Jest on raczej wypowiedzią prezentującą specyficzne rzeczywistości, osobowości, przekonania oraz doświadczenia młodych ludzi z całego świata” – wytłumaczyli twórcy dokumentu, który został skierowany do ojców synodalnych. Zgodnie z ich zamiarem, ma on być dla biskupów pewnego rodzaju kompasem, służącym pełniejszemu zrozumieniu młodych. „Istotne jest, aby opisane doświadczenia były postrzegane i rozumiane w odniesieniu do różnych kontekstów, w jakich żyją młodzi ludzie” – zaznaczyli.

Reklama

„Mam bardzo konkretne oczekiwania, być może zbyt bezpośrednie. Chciałbym usłyszeć, co Kościół ma do powiedzenia ludziom młodym, którzy mają przed sobą całe życie, ale chorują np. na śmiertelną chorobę, która całkowicie przekreśla ich plany. Czyli: moim pacjentom” – skomentował przedsynodalne spotkanie Maciej Klimasiński, jeden z czworga jego polskich uczestników.

Pragnąć tego, co wydaje się nierealne

Reklama

Zarówno wyniki ankiety, jak i dokument finalny przedsynodalnego spotkania znalazły odzwierciedlenie w dokumencie roboczym, tzw. Instrumentum laboris, tegorocznego zgromadzenia Synodu Biskupów. – W „Instrumentum laboris” odnajdujemy nadzieję. W świecie, który nie pomaga marzyć, ten dokument może być odczytywany jako zaproszenie do tego, by pragnąć tego, co wydaje się nierealne, by marzyć dla młodych i wspólnie z nimi o wielkich rzeczach – powiedział sekretarz generalny Synodu Biskupów kard. Lorenzo Baldisseri. Gdy omawiał w skrócie treść liczącego 52 strony dokumentu, zwrócił uwagę na kilka tematów, które w nim wybrzmiewają. Jak relacjonowała KAI, jednym z nich są liczne wyzwania współczesnej młodzieży, m.in. globalizacja i jej konsekwencje oraz pogłębiające się różnice społeczne i brak dialogu międzypokoleniowego. Innym, zaznaczanym przez samych młodych ludzi, jest potrzeba towarzyszenia – zarówno pojedynczym młodym osobom, jak i rodzinie, która dla młodzieży ma fundamentalne znaczenie, pomimo kryzysu, w którym się znajduje. Kard. Baldisseri zwrócił też uwagę na sześć wyzwań antropologicznych współczesnej młodzieży opisanych w „Instrumentum laboris”, wśród których jest mowa m.in. o wyzwaniach związanych z tożsamością młodzieży budowaną w świecie wirtualnym, niezdolnością młodzieży do podejmowania wiążących decyzji, a także o tęsknocie młodzieży, która jest coraz mniej religijna, za pogłębionym życiem duchowym.

Sekretarz specjalny XV Zwyczajnego Zgromadzenia Ogólnego Synodu Biskupów ks. Giacomo Costa SJ przypomniał, że rozeznawanie jest nie tylko tematem Synodu Biskupów, ale też metodą działania zgromadzenia synodalnego. Zwrócił uwagę, że samo „Instrumentum laboris” nie jest jedynie zbiorem refleksji, ale jest opracowane według zasad rozeznawania duchowego: pierwszy rozdział poświęcony jest poznaniu, drugi interpretacji, trzeci zaś wyborowi konkretnych dróg i rozwiązań. Ks. Costa zwrócił też uwagę, że Synod Biskupów nie może się zakończyć wraz z październikowymi obradami, ale powinien mieć swój ciąg dalszy, zwłaszcza dzięki zaangażowaniu młodych ludzi, którzy powinni mieć swoje miejsce w Kościele.

Podmiot, nie przedmiot spotkania

Podczas październikowego XV Zwyczajnego Zgromadzenia Ogólnego Synodu Biskupów nt. „Młodzież, wiara i rozeznanie powołania” Polskę będzie reprezentować pięć osób, w tym czterech biskupów. Na przedstawionej przez Sekretariat Synodu Biskupów liście znaleźli się: abp Stanisław Gądecki – przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski i wiceprzewodniczący Rady Konferencji Episkopatów Europy (CCEE), abp Grzegorz Ryś – metropolita łódzki i przewodniczący Zespołu KEP ds. Nowej Ewangelizacji, bp Marek Solarczyk – przewodniczący Rady KEP ds. Duszpasterstwa Młodzieży, bp Marian Florczyk – delegat KEP ds. Duszpasterstwa Sportowców i ks. Mirosław Juchno z diecezji rzeszowskiej.

Kilka tygodni przed rozpoczęciem prac tegorocznego Synodu Biskupów w niektórych środowiskach katolickich na świecie pojawiły się głosy zaniepokojenia, a nawet sugestie, aby go odwołać w związku z bardzo nagłośnioną w ostatnich czasach sprawą nadużyć seksualnych duchownych. Wspomniany już ks. Giacomo Costa SJ, jeden z dwóch sekretarzy specjalnych synodu, stwierdził w jednym z wywiadów: „Byłoby naiwnością nie zauważyć, że na poziomie mediów, opinii publicznej, a być może także szerokich kręgów Kościoła istnieje ryzyko, że ten synod zostanie zasadniczo zignorowany, w odróżnieniu od dwóch poświęconych rodzinie”. Jego zdaniem, oczekiwania są duże wśród tych, którzy wewnątrz Kościoła pracują z młodzieżą. Także wśród samych młodych są bez wątpienia zainteresowanie i ciekawość, co okazują przy okazji różnych wydarzeń na drodze przygotowań do synodu. Ks. Costa wyraził obawę, że tegoroczny synod nie spotka się z odpowiednim zainteresowaniem i odzewem, i stwierdził: „Byłaby to stracona okazja, ponieważ gra toczy się o wysoką stawkę: w istocie to spotkanie wzywa do zmierzenia się z kwestią relacji między pokoleniami, do myślenia o teraźniejszości w sposób, który pozostawia przestrzeń na przyszłość. To kluczowy temat dla całego naszego społeczeństwa”.

Metropolita Luksemburga abp Jean-Claude Hollerich zauważył w zeszłym roku: „Nie chciałbym synodu o młodzieży, ale z młodzieżą. Ona nie jest przedmiotem, ale podmiotem tego spotkania”. To bardzo ważna konstatacja. Jeśli podobnie podejdą do zaczynającego się 3 października synodalnego zgromadzenia wszyscy jego uczestnicy, z pewnością jego owoce wpłyną znacząco na przyszłość nie tylko kolejnego pokolenia, ale również Kościoła na całym świecie. Z pewnością jego istoty nie stanowią „uatrakcyjnienie oferty Kościoła” ani wymyślanie PR-owych sztuczek, mających przyciągnąć młodych.

Wykorzystano materiały Katolickiej Agencji Informacyjnej i Konferencji Episkopatu Polski.

2018-09-25 11:52

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Św. Ambroży obrońca Bożego Prawa

Niedziela łowicka 49/2002

[ TEMATY ]

święty

św. Ambroży

pl.wikiepdia.org

7 grudnia Kościół katolicki obchodzi wspomnienie liturgiczne św. Ambrożego, biskupa i doktora Kościoła, jedną z największych postaci Kościoła Zachodniego w IV w. Dane o wcześniejszym jego życiu są skąpe, natomiast biografia od chwili wybrania go na biskupa jest bardzo bogata.

Ambroży urodził się około roku 340 w Trewirze (dzisiejsze Niemcy), jako syn prefekta Galii. Otrzymawszy staranne wykształcenie w Rzymie, rozpoczął karierę państwową na terenie dzisiejszej Jugosławii. Około roku 370 został mianowany zarządcą - prefektem północnej Italii, mieszkając w Mediolanie. W roku 374 w Mediolanie zmarł tamtejszy biskup. Zapowiadał się burzliwy wybór nowego biskupa, gdyż dwie partie: jedna prawowierna, druga sympatyzująca z arianizmem, wysuwały swoich kandydatów, ale ponieważ głosy były równomierne, wybory się przeciągały. Ambroży, podejrzewając, że może dojść do zamieszek, nie chcąc do nich dopuścić, z urzędu udał się do katedry. Kiedy tam się znalazł, z tłumu jakieś dziecko zwołało: "Ambroży biskupem". Zebrani uznali to za znak opatrznościowy i mimo tego, że Ambroży - choć należał do rodziny chrześcijańskiej - nie był nawet ochrzczony i opierał się, wymogli na nim zgodę. Dla wybierających nie stanowiło to żadnej przeszkody. Wiedzieli, że jest człowiekiem sprawiedliwym i bardzo odpowiedzialnym, a to wystarczyło, by mógł być dobrym biskupem. Przyszłość potwierdziła, że mieli rację. W ciągu ośmiu dni Ambroży przygotował się, przyjął chrzest i pozostałe sakramenty, a 7 grudnia 374 r. został konsekrowany na biskupa Mediolanu. Nowy biskup wiedział, jak małe kompetencje posiada w zakresie znajomości Pisma Świętego i prawd objawionych, dlatego swoje duszpasterzowanie rozpoczął od gruntownego studiowania Biblii i literatury chrześcijańskiej. Miało to służyć jego przepowiadaniu. Wnet zasłynął jako kaznodzieja; podziwiał go św. Augustyn. Św. Ambroży żył i działał w okresie, kiedy dopiero zaczynały się kształtować stosunki Kościoła z państwem (władzą cesarską). Jego postawa i poczynania w tej dziedzinie miały znaczący wpływ na przyszłość tych stosunków. Inicjatywy biskupa Mediolanu były też próbą określenia miejsca Kościoła w społeczeństwie. Z tego też punktu widzenia należy oceniać słynne "potyczki" Ambrożego z władzą cesarską. Najgłośniejszym był konflikt Ambrożego z cesarzem Teodozjuszem. Powodem była rzeź dokonana z rozkazu cesarza w Tessalonikach. Podczas lokalnych zamieszek zginął tam jeden z oficerów rzymskich. W odwecie cesarz zarządził masakrę ludności; mieszkańców zgromadzonych w cyrku zaatakowali żołnierze. Zginęło prawie 700 osób. Wówczas biskup Ambroży nałożył na cesarza obowiązek odbycia pokuty. O dziwo, Teodozjusz uznał swój grzech i zgodził się na określoną przez biskupa pokutę, co było wyrazem wielkiego autorytetu biskupa Ambrożego. Za jego sprawą świat zrozumiał, że władca w Kościele jest tylko wiernym - niczym więcej - i obowiązują go te same zasady Bożego Prawa, które normują życie wszystkich. Sprecyzowane przez św. Ambrożego ustawienie władcy wobec Bożego Prawa, na straży którego stoi biskup, stało się normą w Kościele katolickim i obowiązuje do dziś. Potknął się o tę normę w XVI w. Henryk VIII, który po popełnieniu grzechu, nie chcąc pokutować, wolał oderwać cały Kościół angielski od biskupa Rzymu. Ten zaś, stając na straży Bożego Prawa, nie mógł przyjąć innego rozwiązania. Wspomnienie postaci św. Ambrożego przypomina bardzo trudne zagadnienie relacji Kościoła do państwa, zwłaszcza wtedy, gdy władzę w państwie sprawuje katolik. Ten bowiem jako wierzący musi się nieustannie liczyć z Bożym Prawem. Nie chodzi tu tylko o decyzje, ale i o zachowanie Bożego Prawa w życiu osobistym, które dla podwładnych jest niepisaną normą postępowania. Stąd do historii św. Ambroży przeszedł nie tyle jako teolog, ile jako odważny biskup, wzywający władców (dzisiaj sprawujących władzę na różnym szczeblu życia demokratycznego) do zachowania Prawa Bożego. Św. Ambroży zmarł w Wielką Sobotę 4 kwietnia 397 r. Został pochowany w Mediolanie. Do dziś pozostaje postacią wręcz symboliczną dla tego miasta. Zdumiewała jego aktywność, co podkreślił biograf, notując z podziwem, że po śmierci Ambrożego, jego obowiązki katechetyczne musiały być podzielone między pięciu kapłanów.
CZYTAJ DALEJ

Podhale/ Poród na stacji benzynowej

2025-12-07 09:42

[ TEMATY ]

zdrowie

Adobe Stock

Na stacji benzynowej w Harklowej koło Nowego Targu doszło do niecodziennego zdarzenia. Mieszkanka gminy Nowy Targ, jadąc z mężem do szpitala aby urodzić dziecko, nie zdążyła dotrzeć na izbę przyjęć – akcja porodowa rozpoczęła się w samochodzie, tuż po zjechaniu na stację paliw. Dziecko przyszło na świat jeszcze przed przyjazdem służb medycznych.

Do zdarzenia doszło w sobotę po godz. 17. Po wezwaniu pomocy jako pierwsi na miejscu zjawili się strażacy z lokalnej OSP oraz zastęp PSP z Nowego Targu, a następnie karetka pogotowia. Szczęśliwym zbiegiem okoliczności na stacji przebywała również położna z nowotarskiego szpitala, która udzieliła rodzącej fachowej pomocy - przekazał PAP dyżurny nowotarskiej straży pożarnej.
CZYTAJ DALEJ

Józef Wilkoń od drewnianych pastuszków apeluje o… zgodę narodową!

2025-12-07 18:02

[ TEMATY ]

dr Milena Kindziuk

Red

Kościół pokamedulski na warszawskich Bielanach, druga niedziela Adwentu. Trwa Msza odprawiana przez biskupa Michała Janochę. W prezbiterium – istna arka Noego: osły, woły, kury, ryby.... Pastuszkowie z tobołkami oraz inne rzeźby autorstwa Józefa Wilkonia. Blisko ołtarza żłóbek z sianem – jeszcze pusty, obok postacie Maryi i Józefa.

Drewniane figury zostały odrestaurowane, był to ich pierwszy publiczny pokaz, teraz trafią na swoje miejsce, wyznaczone im ćwierć wieku temu przez ks. Wojciecha Drozdowicza: do słynnej szopki przy bielańskim kościele, nieopodal UKSW.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję