Reklama

Wielki Post na nowo odkrywany (4)

Niedziela płocka 12/2003

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Konstytucja o Liturgii Soboru Watykańskiego II Sacrosanctum Concilium i posoborowe Ogólne Normy Roku Liturgicznego i Kalendarza, a także List Okólny o Przygotowaniu i Obchodzeniu Świąt Wielkanocnych watykańskiej Kongregacji Kultu Bożego z 1988 r. wyznaczają kilka dominujących tematów w aktualnej liturgii wielkopostnej. Są nimi: pokuta, chrzest i Męka Pańska. Podobnie teksty liturgiczne poszczególnych dni Wielkiego Postu zawierają konkretne przesłanie duchowe i niejako podpowiadają określony styl życia i postępowania. Teksty liturgiczne nigdy nie moralizują, nigdy nie przymuszają, ale podają pewną propozycję, przedstawiają konkretną szansę i proponują możliwość wyboru.
Według starożytnej tradycji pokuta obejmuje: modlitwę, post i jałmużnę. "Modlitwą - mawiał Leon Wielki (+461) - utrzymuje się wiarę nieskażoną, postem niewinne życie, jałmużną ducha miłości". Pokuta implikuje nawrócenie. W Wielkim Poście nie chodzi jednak o jakieś jednorazowe ćwiczenie czy umartwienie, lecz o zainicjowanie bądź pogłębienie stałego procesu nawracania się i wewnętrznego odradzania.
Drugą ideą przewodnią Wielkiego Postu jest ponowienie misterium chrztu świętego. Choć katechumenat - poza krajami misyjnymi - w liturgii rzymskiej prawie zaniknął (nawiązaniem do niego w pewnym sensie jest współczesny neokatechumenat), to jednak liturgia wielkopostna towarzyszy chrześcijanom tak, jak niegdyś towarzyszyła katechumenom na poszczególnych stopniach wprowadzania ich w chrześcijaństwo. Widać to szczególnie w cyklu "A" niedzielnych czytań mszalnych, z którymi zharmonizowano prefacje przeznaczone odpowiednio na III, IV i V niedzielę Wielkiego Postu (Wiara Samarytanki, Oświecenie ludzi przez Chrystusa, Wskrzeszenie Łazarza).
Koniec okresu Czterdziestnicy Paschalnej jest przepojony tematem Męki Pańskiej, który - jak wspomnieliśmy poprzednio - zdominował szczególnie pobożność ludową.
Każda niedziela Wielkiego Postu posiada swoje szczególne oblicze, na które składa się własny formularz mszalny, własne czytania i - bardzo często - własna (nie jedynie okresowa) prefacja. To ostatnie stwierdzenie dotyczy pierwszej niedzieli Wielkiego Postu (prefacja Kuszenie Jezusa), drugiej niedzieli tego okresu (prefacja Przemienienie Pańskie), oraz oczywiście Niedzieli Palmowej, a w roku "A" niedziel: trzeciej, czwartej i piątej.
W sposób szczególny w liturgii rzymskiej podkreśla się połowę wielkopostnego przygotowania do Wielkanocy i czwartą niedzielę, zwaną mediana ("połowa") lub laetare, od pierwszego słowa łacińskiej antyfony mszalnej, zaczerpniętej z Księgi Proroka Izajasza: Laetare, Ierusalem... ("Raduj się, Jerozolimo..." - Iz 66,10-11). Niedziela ta była kiedyś dniem udzielania sakramentu kapłaństwa i dniem, w którym kończono post związany z modlitwami okresowymi (tzw. Dni Kwartalne). Do dziś zachowano w naszej liturgii tradycję używania w czwartą niedzielę Wielkiego Postu różowego ornatu (podobnie jak w III niedzielę Adwentu). Wzmiankowany od XVI w. zwyczaj wywodzi się od innego (znanego już w X stuleciu w liturgii papieskiej) zwyczaju błogosławienia w tym dniu złotej róży, symbolu zwycięstwa wiosny nad odchodzącą zimą.
Każde wielkie dzieło udaje się, jeśli jest odpowiednio przygotowane. Przesłaniem Wielkiego Postu jest przygotowanie do uroczystości Zmartwychwstania Pańskiego, a w ostatecznej konsekwencji - do zmartwychpowstania z Chrystusem każdego z nas. U progu dorocznych uroczystości paschalnych, gdy po raz kolejny staramy się podjąć próbę wielkopostnej przemiany, razem z poetą pomyślmy:

"Jakże trudno uwierzyć, że to wrzące życie
zamieni się po latach w czarną garść popiołu.
A przecież obok życia niestrudzenie idzie
Śmierć z gwiazdą zmartwychwstania na kamiennym czole.

Więc w dni Wielkiego Postu zwróćmy w nieskończoność
swe myśli i uczucia, na tamten świat drugi,
do którego po stopniach złudzeń i nicości
schodzimy utrudzeni po ziemskiej wędrówce".

(W. Nanowski)

Garść popiołu, w którą zamieni się nasze życie i którą naznaczony jest od samego początku, od Środy Popielcowej, okres Wielkiego Postu, nie jest kresem ludzkiej egzystencji. Czeka nas przecież "gwiazda zmartwychwstania". Ona wieńczy Wielki Post, ale przede wszystkim ona może uwieńczyć naszą ziemską pielgrzymkę. Oby tak było. Wszystko zależy od nas. Popiół bywa używany do użyźniania gleby. Nie bez powodu też w teologicznej myśli starochrześcijańskich pisarzy, jak choćby św. Zenona (+ ok. 372), biskupa Werony, i w ikonografii chrześcijańskiej, na sarkofagach i malowidłach katakumbowych symbolem zmartwychwstałego Chrystusa stał się feniks, egipski ptak, który w antycznej, greckiej legendzie odradzał się z popiołu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Modlitwa Taize w duchu pojednania

2025-11-19 13:04

Agata Combik

Modlitwę poprowadzili bracia ze Wspólnoty Taize

Modlitwę poprowadzili bracia ze Wspólnoty Taize

– O to prosimy dzisiaj – o odwagę wyciągniętych rąk – mówił bp Maciej Małyga.

W ramach obchodów 60. rocznicy przełomowego Orędzia pojednania w kościele NMP na Piasku odbyła się modlitwa Taize chrześcijan różnych wyznań, którą poprowadzili bracia ze Wspólnoty Taize: brat Maciej i brat Christoph. Spotkanie wypełniły śpiew, rozważanie Słowa Bożego, modlitwa w ciszy i adoracja krzyża.
CZYTAJ DALEJ

Rząd chce przyjąć projekt wykreślający karę więzienia za obrazę uczuć religijnych

2025-11-18 21:00

[ TEMATY ]

chrześcijaństwo

kara

Karol Porwich/Niedziela

Do końca roku rząd ma przyjąć projekt noweli Kodeksu karnego wykreślający możliwość wymierzenia kary pozbawienia wolności za obrazę uczuć religijnych – wynika z wtorkowego wpisu do wykazu prac Rady Ministrów. Zgodnie z planami MS za taki czyn nadal groziłaby grzywna lub ograniczenie wolności.

Jak przypomniano w zapowiedzi projektu zawartej w wykazie prac rządu, przestępstwo obrazy uczuć religijnych jest uregulowane w art. 196 Kodeksu karnego i obecnie jest zagrożone karą grzywny, ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat dwóch. Takie kary grożą sprawcy, który „obraża uczucia religijne innych osób, znieważając publicznie przedmiot czci religijnej lub miejsce przeznaczone do publicznego wykonywania obrzędów religijnych”.
CZYTAJ DALEJ

Jan Paweł II w Asyżu 1982 r. Nagranie z archiwum

2025-11-20 07:32

[ TEMATY ]

Jan Paweł II

Asyż

Vatican Media

Dziś po raz pierwszy do Asyżu uda się Leon XIV. W 1982 r. w 800-lecie urodzin św. Franciszka pielgrzymował tam Jan Paweł II. W watykańskim archiwum zachowało się nagranie wygłoszonej w Asyżu homilii. Nazywano Cię Biedaczyną, a przecież jesteś jednym z tych, którzy najszczodrzej obdarowują innych – mówił przy grobie Franciszka polski Papież.

Archiwalne nagranie homilii Jana Pawła II w Asyżu w 1982 r.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję