Reklama

O udziale katolików w życiu politycznym

Niedziela łódzka 12/2003

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W dniach 27 i 28 lutego br. odbyła się konferencja rejonowa dla duszpasterzy w Wyższym Seminarium Duchownym w Łodzi. Przedmiotem wspólnej refleksji była Nota Doktrynalna Kongregacji Nauki Wiary dotycząca udziału i postaw katolików w życiu politycznym. Arcybiskup łódzki zaprosił prelegentów: ks. prof. Piotra Niteckiego z Wrocławia oraz dr Marię Gretę z Uniwersytetu Łódzkiego. Pierwszy referat nosił tytuł: "Duszpasterz wobec udziału i postaw katolików w życiu politycznym".
Prelegent rozpoczął od stwierdzenia, że słowo "polityka" kojarzy się negatywnie, a w zestawieniu z ewangelizacją wydaje się nieporozumieniem. W systemie totalitarnym wszystko było polityką. Tymczasem dla Kościoła polityka to troska o dobro wspólne i dotyczy ona wszystkich obywateli. Sobór Watykański II wskazywał zadania dla profesjonalnych polityków, papież Paweł VI stwierdził, że polityka jest wyrazem miłości bliźniego, a Jan Paweł II podkreśla potrójną relację polityki: do prawa objawionego (służba prawdzie), do podmiotu polityki, a więc człowieka, oraz do dobra wspólnego. Wspomniana nota Kongregacji Nauki Wiary wpisuje się w nauczanie Jana Pawła II, zwłaszcza w przesłanie do polityków skierowane w listopadzie 2000 r. podczas jubileuszowej pielgrzymki polityków do Rzymu. Autor referatu stwierdził, że dokumenty związane z Rokiem Świętym są programem na Nowe Tysiąclecie dla wszystkich wierzących. Nota wskazuje także, jak kształtować demokrację. Nie mówi, że demokracja jest zła, ale przestrzega, że jeśli nie opiera się ona na wartościach, staje się totalitaryzmem! Należy odrzucić etyczny pluralizm, gdyż zasady etyczne nie mogą się stać przedmiotem negocjacji! Zasady autonomii nie mogą być wolne od zasad moralnych, muszą stać zawsze w obronie istoty ludzkiej. Europa Środkowowschodnia boryka się z problemem zagospodarowania wolności. Często wolność traktowana jest jako anarchia, a nie "im bardziej jestem wolny, tym bardziej mogę wybrać dobro". Nota uwrażliwia sumienia chrześcijan, aby uczestniczyli w wyborach. Katolik winien wybierać to, co jest zgodne z prawem naturalnym. Katolik może uczestniczyć w różnych partiach politycznych, ale nie mogą one głosić haseł sprzecznych z prawem moralnym i nauką społeczną Kościoła. Zaangażowanie katolików nie może dopuścić do konformizmu. Nota podkreśla, że nie ma autentycznej wolności bez prawdy. Dziś największym dramatem jest liberalizacja prawdy! Autor referatu z mocą wskazywał kolejne wątki poruszone w watykańskim dokumencie. Szczególnym zadaniem katolików jest kształtowanie świata, a więc nie ucieczka od polityki, ale wprowadzanie zasadniczych wartości w życie społeczne. W odniesieniu do księży - ich miejsce w świecie polityki ma być ewangeliczne. Autor zadał słuchaczom pytanie: czy umiemy powiedzieć kazanie o chrześcijańskim modelu posła? Kapłan ma być świadkiem, ale także winien służyć formacji ludzi świeckich, także tych, którzy podejmą odpowiedzialność za życie publiczne.
Drugi referat, noszący tytuł: Co należy wiedzieć o integracji europejskiej?, wygłosiła dr Maria Greta. Tradycja jednoczenia się Europy ma już ponad 50 lat. Integracja oznacza transgraniczność, czyli "sąsiedzkość". Oznacza również współpracę, wspólny rynek (wolność przepływu towarów, usług, kapitału, swobodę ruchu osobowego), unię gospodarczą i walutową. Po wstępnej prezentacji rysu historycznego tego procesu Autorka stwierdziła, że fundamenty tej jedności są chrześcijańskie. Dali temu wyraz ludzie myślący po chrześcijańsku: Adenauer, Gaspari, Monet czy Schuman. W ich zamyśle miała to być Europa Ojczyzn. Po traktacie z Maastrich z roku 1992 konstrukcja Wspólnoty wznosi się na 3 filarach jak gmach "świątyni": jeden filar ponadnarodowy i dwa narodowe. Europa Ojczyzn ma wspólną flagę, hymn i paszport. Pomysł na charakterystyczny motyw flagi - wieniec gwiazd został wzięty z cudownego medalika Matki Bożej z Rue du Bac z Paryża, a nawiązuje on do tekstu Apokalipsy. Rada Europy - instytucja powołana do obrony praw człowieka - użyczyła tego wzoru Wspólnocie europejskiej w 1986 r. Hymn stanowi IX Symfonia Beethovena, a słowa hymnu zaczerpnięto z tekstu Schillera. Jean Monet uważał, że jedność wynosi się z domu, Schuman głosił, że centrum zainteresowania wspólnoty jest człowiek. Papież Jan Paweł II mówi, by Europy się nie bać, ale wejść i ją przemieniać! Autorka przedstawiła strukturę Wspólnoty i jej instytucje. Na koniec postawiła pytanie: co daje Wspólnota europejska? Wskazała najpierw zagrożenia: obszar ubóstwa dotyka blisko 25% ludności, ok. 52% gospodarstw domowych otrzymuje pomoc socjalną, średnia liczba dzieci 1.41, aktualnie panująca recesja gospodarcza. Opowiedziała się za wejściem do Wspólnoty, ale na odpowiednich warunkach! Odpowiadając na pytania padające w dyskusji, stwierdziła, że Europa szuka rynków zbytu i Unia Europejska, poszerzając liczbę członków, próbuje rozwiązać swój problem ekonomiczny. Lecz tym samym narzuca swoje warunki, tworząc ekonomiczny apartheid. Fundamenty tej budowli są chrześcijańskie, ale po latach mają istotne rysy. Polska może coś wnieść do tej Wspólnoty, zarówno pod względem potencjału gospodarczego, jak i wartości, którymi żyje. Wspólnota europejska wymaga odnowy i przebudowy. Poruszony temat spowodował ożywioną dyskusję, ukazał wiele obaw słuchaczy związanych z wejściem do Unii oraz pokazał konieczność wielkiej odpowiedzialności uczestników za sprawy Ojczyzny.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Św. Grzegorz Wielki, papież i doktor Kościoła

Wikipedia.org

Grzegorz I znany też jako Grzegorz Wielki

Grzegorz I
znany też jako
Grzegorz Wielki

Jeden z najwybitniejszych papieży i filarów średniowiecznej kultury, znakomity duszpasterza, doktor Kościoła Zachodniego, reformator liturgii i postać, z którą legendarnie wiąże się określenie „chorał gregoriański”.

Grzegorz urodził się w 540 r. w Rzymie. Piastował różne urzędy cywilne, aż doszedł do stanowiska prefekta Rzymu. Po czterech latach rządów opuścił to stanowisko i wstąpił do benedyktynów. Własny dom zamienił na klasztor. Ten czyn zaskoczył wszystkich – pan Rzymu został ubogim mnichem. Dysponując ogromnym majątkiem, Grzegorz założył jeszcze 6 innych klasztorów. W roku 577 papież Benedykt I mianował Grzegorza diakonem, a w roku 579 papież Pelagiusz II uczynił go swoim przedstawicielem, a następnie osobistym sekretarzem. Od roku 585 był także opatem klasztoru. Wybór na papieża W 590 r. zmarł Pelagiusz II. Na jego miejsce jednogłośnie przez aklamację wybrano Grzegorza. Ten w swojej pokorze wymawiał się. Został jednak wyświęcony na kapłana, następnie konsekrowany na biskupa. W tym samym 590 r. nawiedziła Rzym jedna z najcięższych w historii tego miasta zaraza. Papież Grzegorz zarządził procesję pokutną dla odwrócenia klęski. Podczas procesji nad mauzoleum Hadriana zobaczył anioła chowającego wyciągnięty, skrwawiony miecz. Wizję tę zrozumiano jako koniec plagi. Pracowity pontyfikat Pontyfikat papieża Grzegorza trwał 15 lat. Codziennie głosił Słowo Boże. Zreformował służbę ubogich. Wielką troską otoczył rzymskie kościoły i diecezje Włoch. Był stanowczy wobec nadużyć. Ujednolicił i upowszechnił obrządek rzymski. Od pontyfikatu Grzegorza pochodzi zwyczaj odprawiania 30 Mszy św. za zmarłych – zwanych gregoriańskimi. Podziel się cytatemPrzy bardzo licznych i absorbujących zajęciach publicznych Grzegorz także pisał. Zostawił po sobie bogatą spuściznę literacką. Święty Grzegorz zmarł 12 marca 604 r. Obchód ku jego czci przypada 3 września, w rocznicę jego biskupiej konsekracji. Średniowiecze przyznało mu przydomek Wielki. Należy do czterech wielkich doktorów Kościoła Zachodniego.
CZYTAJ DALEJ

Ile czasu dziennie poświęcasz na modlitwę?

2025-08-10 11:18

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Adobe Stock

Rozważania do Ewangelii Łk 4, 38-44.

• Kol 1, 1-8 • Ps 52 • Łk 4, 38-44
CZYTAJ DALEJ

Wieża Trynitarska. Podróż do przeszłości

2025-09-03 19:41

materiały prasowe

Dzięki multimediom, w przestrzeni Wieży Trynitarskiej można być świadkiem koronacji Bolesława Chrobrego.

Z okazji tysiąclecia koronacji pierwszego króla Polski, Archidiecezja Lubelska przygotowała innowacyjną ekspozycję edukacyjno-historyczną „Z wizytą u Króla – VR podczas koronacji”. Za pomocą technologii wirtualnej rzeczywistości uczestnicy mogą doświadczyć sceny koronacji z 1025 roku. Specjalna wizualizacja 360 stopni pozwala przenieść się do wnętrza średniowiecznej katedry i obserwować uroczystość koronacyjną w otoczeniu historycznej scenografii. Okulary będą dostępne do końca września; wolontariusze zapewnią wsparcie techniczne oraz pomoc w obsłudze urządzeń.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję