Reklama

Niedziela Kielecka

U świętego Józefa w ogrodzie

Każdy, kto stanie przed kościołem w Motkowicach, na pewno się zachwyci nie tylko smukłą bryłą kościoła, ale przede wszystkim jego otoczeniem. Wokół świątyni bowiem rozciąga się ogród, który zaskakuje swoim pięknem. Aż trudno sobie wyobrazić, jak wiele pracy trzeba włożyć w pielęgnowanie i utrzymanie krzewów i kwiatów. Ale w końcu patronem tej parafii jest św. Józef Robotnik, a to zobowiązuje

Niedziela kielecka 32/2017, str. 4-5

[ TEMATY ]

parafia

patron

TER

Otoczenie kościoła stanowi piękny ogród

Otoczenie kościoła stanowi piękny ogród

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Święty Józef był rzemieślnikiem, stolarzem, opiekunem Jezusa i Maryi. Jest stosunkowo znanym patronem kościołów w Polsce. Co ciekawe, bardzo często, tak jak w Motkowicach, św. Józef określany jest, jako „robotnik”, chociaż był rzemieślnikiem. Ten przydomek dodawano mu w dzisiejszych czasach, szczególnie pod koniec XX wieku, kiedy to prawdopodobnie większość pracujących mężczyzn w Polsce w czasach komunistycznych była robotnikami, a tępione przez ówczesne władze rzemiosło znajdowało się w zaniku. Być może też nadającym wezwanie kościołom przypominała się przypowieść z Pisma Świętego o robotnikach, którzy pracowali w winnicy. Takich „robotników” w Motkowicach jest bardzo dużo. Trudno sobie wyobrazić, by ks. proboszcz Eugeniusz Duraś sam był w stanie opiekować się bujnym, przykościelnym ogrodem. – Bardzo lubię tę pracę, sprawia mi ona wiele przyjemności, a nagrodą jest to, na co patrzymy – mówi. Podkreśla, że pomaga mu w tym wiele osób, chociaż, jak żartuje, wiele razy od nich słyszał uwagę: „No, księdza to ciężko ukontentować”. – Tak, to prawda. Jak każdy mam swoją wizję, jak powinny być przycięte krzewy i gdzie np. na wiosnę mają zakwitnąć setki tulipanów i kilkadziesiąt gatunków róż – uśmiecha się.

Cichy opiekun

Reklama

Niewiele wiemy o życiu Józefa z Nazaretu. Jak notuje św. Łukasz, „Po zaślubinach Matki (Jezusa), Maryi, z Józefem, wpierw nim zamieszkali razem, znalazła się brzemienną za sprawą Ducha Świętego” (Mt 1, 18). Józef, żeby ocalić Maryję przed ukamienowaniem, chciał potajemnie oddalić brzemienną żonę, jednak we śnie otrzymał nakaz, aby przyjąć Ją do siebie. Gdy wyszło zarządzenie cezara Augusta, udał się z brzemienną Maryją do Betlejem, „aby dać się zapisać” podczas spisu ludności. Gdy narodził się Jezus, Józef ze swoją rodziną musiał uciekać do Egiptu przed gniewem Heroda, który chciał zabić Nowonarodzonego. Gdy Herod umarł, Józef wraz z Maryją i Jezusem wrócił do Palestyny i zamieszkał w Nazarecie. Jeszcze raz św. Józef jest wspomniany na kartach Ewangelii, kiedy to z dwunastoletnim Jezusem i z Maryją udał się do świątyni w Jerozolimie. O późniejszych losach męża Maryi Ewangeliści milczą.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Patron do naśladowania

W Kościele katolickim św. Józef jest wzorem takich cnót, jak posłuszeństwo Bogu, wiara, pracowitość, męstwo, sprawiedliwość i skromność. Najważniejszym sanktuarium św. Józefa w Polsce jest od 1673 r. bazylika kolegiacka Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Kaliszu. 8 grudnia 1870 r. papież Pius IX ogłosił św. Józefa patronem Kościoła powszechnego, a w 1889 r. ówczesny papież Leon XIII wydał pierwszą w dziejach Kościoła encyklikę o św. Józefie „Quamquam pluries” o nabożeństwie do św. Józefa. Wielkim czcicielem św. Józefa był papież Pius X, który zatwierdził Litanię do św. Józefa do publicznego odmawiania, a w 1919 r. Benedykt XV dodał osobną prefację do Mszy o św. Józefie. Jan Paweł II 15 sierpnia 1989 r. ogłosił adhortację apostolską „Redemptoris Custos” o św. Józefie, a papież Franciszek wprowadził imię św. Józefa do drugiej, trzeciej i czwartej modlitwy eucharystycznej zaraz po imieniu Najświętszej Maryi Panny. W ikonografii św. Józef przedstawiony jest z Maryją i Jezusem, bardzo często w szopce betlejemskiej lub też podczas ucieczki do Egiptu, a także w czasie odnalezienia Jezusa w świątyni. Bardzo często artyści przedstawiają Józefa z Jezusem na rękach; atrybutami Świętego są narzędzia cieśli lub też biała lilia.

Historia w witrażach

Reklama

W kościele w Motkowicach jest kilka wyobrażeń patrona. Oczywiście jest ołtarz jemu poświęcony, znajduje się on po lewej stronie prezbiterium. Święty Józef trzyma na prawej ręce małego Jezusa, lewą zaś podtrzymuje Jego rękę. Twarz Józefa jest smutna, oczy ma zwrócone ku ziemi, może przeczuwa, co czeka Jezusa i już przeżywa Jego cierpienie. Jezus ma prawą rękę uniesioną do góry, jakby w geście błogosławieństwa. Przed obrazem w wazonie stoi lilia – symbol św. Józefa.

Jak wspomniałem, wyobrażeń św. Józefa jest więcej, można zaryzykować stwierdzenie, że w kościele w Motkowicach tych przedstawień Opiekuna Świętej Rodziny jest najwięcej ze wszystkich kościołów w diecezji kieleckiej. Witraże, które są prawdziwą ozdobą świątyni, przedstawiają historię narodzin i dorastania Jezusa. W tych najważniejszych momentach Jego życia był obecny św. Józef, troskliwy opiekun Świętej Rodziny. Na witrażach możemy zobaczyć scenę narodzin Jezusa w grocie betlejemskiej, kiedy to pasterze, widząc światłość wielką, zachęceni przez anioła przyszli, by pokłonić się Zbawicielowi Świata. Artysta przedstawił Józefa stojącego obok Maryi i przyglądającego się tej wyjątkowej scenie. Na kolejnym witrażu św. Józef przeżywa pokłon trzech króli. Kolejne witraże, na których znajduje się św. Józef, przedstawiają ofiarowanie Dzieciątka w świątyni, ucieczkę do Egiptu, zamieszkanie w Nazarecie – tu Józef pokazany jest jako rzemieślnik; a także odnalezienie dwunastoletniego Jezusa. – Moim pragnieniem było, aby powstały te witraże, i głosiły chwałę naszego patrona oraz Świętej Rodziny – mówi ksiądz proboszcz.

Kościół w Motkowicach

Reklama

Historia kościoła w Motkowicach rozpoczyna się blisko 40 lat temu. Pierwsze zdanie w księdze parafialnej brzmi: „Działo się to w czerwcu 1978 r. po dokonanym poświęceniu pól w Motkowicach oraz poświęceniu kapliczki na posesji Władysława i Tadeusza Węgłowskich, przez księdza proboszcza parafii Imielno, Jana Nowobilskiego”. Jak dalej czytamy w kronice, wkrótce w Motkowicach powstał punkt katechetyczny, a w kolejnym roku tak zaadoptowano pomieszczenia, żeby mogły również pomieścić kaplicę, w której, po uzyskaniu odpowiednich zezwoleń, wkrótce odprawiana była Msza św. dla okolicznych mieszkańców. W 1980 r. ks. Nowobilski uzyskał zgodę na budowę kościoła. W 1983 r. odbyły się Misje Święte. Na placu w obecności śp. bp. Jana Gurdy ustawiony został krzyż misyjny. W 1985 r. bp Stanisław Szymecki wmurował kamień węgielny, a 16 lipca 1989 r. erygował parafię w Motkowicah. Pierwszym proboszczem został mianowany ks. Stanisław Adamczyk. Przez kolejne 11 lat kontynuował on prace budowlane świątyni.

Kościół jest bardzo funkcjonalny, ma trzy nawy, duże prezbiterium, w ołtarzu głównym znajduje się krzyż z figurą Jezusa, a pod nim obraz przedstawiający Trójcę Świętą. W świątyni znajduje się także ufundowana przez wdzięcznych parafian tablica upamiętniająca ks. kan. Jana Nowobilskiego.

Idźcie do Józefa

– Nie ma u nas żywego kultu św. Józefa – mówi ksiądz proboszcz. – Pobożność naszych parafian jest tradycyjna, maryjna – mówi. Największą uroczystość, podczas której wspominany jest patron, jest oczywiście odpust parafialny, który przypada 1 maja. Po uroczystej Sumie wokół kościoła odbywa się procesja, w której biorą udział strażacy, poczty sztandarowe, panie w strojach regionalnych i rzesze wiernych. – To wielka uroczystość, podczas której w sposób szczególny wspominamy i modlimy się do naszego patrona – mówi ks. Duraś i dodaje, że prawdziwe jest powiedzenie: „Idźcie do Józefa, bo tam znajdziecie i Maryję, i Jezusa”.

2017-08-03 11:17

Oceń: +2 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Królowo z Wypalanek, dziękujemy

[ TEMATY ]

parafia

jubileusz

Wojciech Mścichowski

Kiedy we wrześniu 1990 r. ks. Jerzy Sojczyński, proboszcz parafii bł. Urszuli Ledóchowskiej poświęcił krzyż postawiony na działce w peryferyjnej dzielnicy Częstochowy Bór - Wypalanki, nikt nie przypuszczał, że już 15 października 1991 r. biskup Stanisław Nowak poświęci mury zbudowanej tam światyni, podpisujac jednocześnie dekret powołujący nową częstochowską parafię.

Budowniczym i pierwszym administratorem był ks. Witold Brymora. Kolejnymi proboszczami: ks. Władysław Wlaźlak i pełniący posługę do chwili obecnej ks. Stanisław Rospondek. To za jego przyczyną w roku 2000 sprowadzono do parafii z sanktuarium w Trzebnicy relikwie Patronki, św. Jadwigi Śląskiej. Konsekracji kościoła dokonał abp. Stanisław Nowak w roku 2005.
CZYTAJ DALEJ

św. Katarzyna ze Sieny - współpatronka Europy

Niedziela Ogólnopolska 18/2000

[ TEMATY ]

św. Katarzyna Sieneńska

Giovanni Battista Tiepolo

Św. Katarzyna ze Sieny

Św. Katarzyna ze Sieny
W latach, w których żyła Katarzyna (1347-80), Europa, zrodzona na gruzach świętego Imperium Rzymskiego, przeżywała okres swej historii pełen mrocznych cieni. Wspólną cechą całego kontynentu był brak pokoju. Instytucje - na których bazowała poprzednio cywilizacja - Kościół i Cesarstwo przeżywały ciężki kryzys. Konsekwencje tego były wszędzie widoczne. Katarzyna nie pozostała obojętna wobec zdarzeń swoich czasów. Angażowała się w pełni, nawet jeśli to wydawało się dziedziną działalności obcą kobiecie doby średniowiecza, w dodatku bardzo młodej i niewykształconej. Życie wewnętrzne Katarzyny, jej żywa wiara, nadzieja i miłość dały jej oczy, aby widzieć, intuicję i inteligencję, aby rozumieć, energię, aby działać. Niepokoiły ją wojny, toczone przez różne państwa europejskie, zarówno te małe, na ziemi włoskiej, jak i inne, większe. Widziała ich przyczynę w osłabieniu wiary chrześcijańskiej i wartości ewangelicznych, zarówno wśród prostych ludzi, jak i wśród panujących. Był nią też brak wierności Kościołowi i wierności samego Kościoła swoim ideałom. Te dwie niewierności występowały wspólnie. Rzeczywiście, Papież, daleko od swojej siedziby rzymskiej - w Awinionie prowadził życie niezgodne z urzędem następcy Piotra; hierarchowie kościelni byli wybierani według kryteriów obcych świętości Kościoła; degradacja rozprzestrzeniała się od najwyższych szczytów na wszystkie poziomy życia. Obserwując to, Katarzyna cierpiała bardzo i oddała do dyspozycji Kościoła wszystko, co miała i czym była... A kiedy przyszła jej godzina, umarła, potwierdzając, że ofiarowuje swoje życie za Kościół. Krótkie lata jej życia były całkowicie poświęcone tej sprawie. Wiele podróżowała. Była obecna wszędzie tam, gdzie odczuwała, że Bóg ją posyła: w Awinionie, aby wzywać do pokoju między Papieżem a zbuntowaną przeciw niemu Florencją i aby być narzędziem Opatrzności i spowodować powrót Papieża do Rzymu; w różnych miastach Toskanii i całych Włoch, gdzie rozszerzała się jej sława i gdzie stale była wzywana jako rozjemczyni, ryzykowała nawet swoim życiem; w Rzymie, gdzie papież Urban VI pragnął zreformować Kościół, a spowodował jeszcze większe zło: schizmę zachodnią. A tam gdzie Katarzyna nie była obecna osobiście, przybywała przez swoich wysłanników i przez swoje listy. Dla tej sienenki Europa była ziemią, gdzie - jak w ogrodzie - Kościół zapuścił swoje korzenie. "W tym ogrodzie żywią się wszyscy wierni chrześcijanie", którzy tam znajdują "przyjemny i smaczny owoc, czyli - słodkiego i dobrego Jezusa, którego Bóg dał świętemu Kościołowi jako Oblubieńca". Dlatego zapraszała chrześcijańskich książąt, aby " wspomóc tę oblubienicę obmytą we krwi Baranka", gdy tymczasem "dręczą ją i zasmucają wszyscy, zarówno chrześcijanie, jak i niewierni" (list nr 145 - do królowej węgierskiej Elżbiety, córki Władysława Łokietka i matki Ludwika Węgierskiego). A ponieważ pisała do kobiety, chciała poruszyć także jej wrażliwość, dodając: "a w takich sytuacjach powinno się okazać miłość". Z tą samą pasją Katarzyna zwracała się do innych głów państw europejskich: do Karola V, króla Francji, do księcia Ludwika Andegaweńskiego, do Ludwika Węgierskiego, króla Węgier i Polski (list 357) i in. Wzywała do zebrania wszystkich sił, aby zwrócić Europie tych czasów duszę chrześcijańską. Do kondotiera Jana Aguto (list 140) pisała: "Wzajemne prześladowanie chrześcijan jest rzeczą wielce okrutną i nie powinniśmy tak dłużej robić. Trzeba natychmiast zaprzestać tej walki i porzucić nawet myśl o niej". Szczególnie gorące są jej listy do papieży. Do Grzegorza XI (list 206) pisała, aby "z pomocą Bożej łaski stał się przyczyną i narzędziem uspokojenia całego świata". Zwracała się do niego słowami pełnymi zapału, wzywając go do powrotu do Rzymu: "Mówię ci, przybywaj, przybywaj, przybywaj i nie czekaj na czas, bo czas na ciebie nie czeka". "Ojcze święty, bądź człowiekiem odważnym, a nie bojaźliwym". "Ja też, biedna nędznica, nie mogę już dłużej czekać. Żyję, a wydaje mi się, że umieram, gdyż straszliwie cierpię na widok wielkiej obrazy Boga". "Przybywaj, gdyż mówię ci, że groźne wilki położą głowy na twoich kolanach jak łagodne baranki". Katarzyna nie miała jeszcze 30 lat, kiedy tak pisała! Powrót Papieża z Awinionu do Rzymu miał oznaczać nowy sposób życia Papieża i jego Kurii, naśladowanie Chrystusa i Piotra, a więc odnowę Kościoła. Czekało też Papieża inne ważne zadanie: "W ogrodzie zaś posadź wonne kwiaty, czyli takich pasterzy i zarządców, którzy są prawdziwymi sługami Jezusa Chrystusa" - pisała. Miał więc "wyrzucić z ogrodu świętego Kościoła cuchnące kwiaty, śmierdzące nieczystością i zgnilizną", czyli usunąć z odpowiedzialnych stanowisk osoby niegodne. Katarzyna całą sobą pragnęła świętości Kościoła. Apelowała do Papieża, aby pojednał kłócących się władców katolickich i skupił ich wokół jednego wspólnego celu, którym miało być użycie wszystkich sił dla upowszechniania wiary i prawdy. Katarzyna pisała do niego: "Ach, jakże cudownie byłoby ujrzeć lud chrześcijański, dający niewiernym sól wiary" (list 218, do Grzegorza XI). Poprawiwszy się, chrześcijanie mieliby ponieść wiarę niewiernym, jak oddział apostołów pod sztandarem świętego krzyża. Umarła, nie osiągnąwszy wiele. Papież Grzegorz XI wrócił do Rzymu, ale po kilku miesiącach zmarł. Jego następca - Urban VI starał się o reformę, ale działał zbyt radykalnie. Jego przeciwnicy zbuntowali się i wybrali antypapieża. Zaczęła się schizma, która trwała wiele lat. Chrześcijanie nadal walczyli między sobą. Katarzyna umarła, podobna wiekiem (33 lata) i pozorną klęską do swego ukrzyżowanego Mistrza.
CZYTAJ DALEJ

Wolontariusz z wyrokiem sądu za "zakłócenie spokoju" dr Gizeli Jagielskiej

2025-04-30 10:21

[ TEMATY ]

aborcja

Oleśnica

Karol Porwich/Niedziela

Wolontariusz Fundacji Pro-Prawo do Życia usłyszał prawomocny wyrok sądu na ponad 1000 zł grzywny za "zakłócenie spokoju" Gizeli Jagielskiej poprzez organizację publicznej modlitwy różańcowej pod wejściem do szpitala w Oleśnicy. Wyrok dotyczy różańca, w trakcie którego wolontariusze Fundacji zostali napadnięci przez agresywnego mężczyznę i musieli się bronić z użyciem gazu. Wolontariusz został skazany, a w sprawie ataku bandyty sprawę umorzono - informuje Fundacja Pro-Prawo do Życia.

Sąd Okręgowy we Wrocławiu podtrzymał wyrok pierwszej instancji, zgodnie z którym Adam, koordynator akcji Fundacji Pro-Prawo do Życia w Oleśnicy, musi zapłacić ponad 1000 zł grzywny za "zakłócenie spokoju" Gizeli Jagielskiej poprzez organizację publicznej modlitwy różańcowej pod jej szpitalem.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję