Jak skończy się trudna sytuacja w nigeryjskiej diecezji Ahiara? Przypomnijmy, że od 2012 r. trwa tam konflikt. Duchowieństwo diecezji nie zaakceptowało watykańskiej nominacji biskupiej. Mianowany 5 lat temu bp Peter Ebere Okpaleke do dziś nie zawitał do miasta. Gdy zawiodły rozmowy, papież Franciszek wystosował ostry list do wszystkich duchownych, dając im czas do niedzieli 9 lipca 2017 r., aby przysłali do niego list z przeprosinami i deklaracją posłuszeństwa. Clou całej sytuacji tkwi w niesnaskach między plemieniami Nigeryjczyków. Duchowni z Ahiary najchętniej jako biskupa widzieliby kogoś ze swego grona, ale, jak wiadomo, w Kościele takie kryteria nie obowiązują. Amerykański portal religijny Crux rozmawiał z kilkoma duchownymi, którzy podkreślali, że już wysłali list do Papieża z deklaracją posłuszeństwa. A co z innymi? Na dodatek w sprawę mieszają się różne środowiska, np. media. Lokalna gazeta pisała np. o wiecu przeciwników bp. Okpaleke, który miał zgromadzić 3 tys. uczestników. Okazało się, że tekst przygotowano przed rzekomym wiecem, który wcale się nie odbył. W diecezji są też zwolennicy nowego biskupa. Jeżdżą do sąsiedniej diecezji na Msze św. odprawiane przez hierarchę, który przebywa w niej od 2012 r.
Zaufanie do Kościoła spadło w 9 lat z 58 proc. (2016) do 35,1 proc. (2025). Biję się w piersi, chociaż wiem, że to nie wystarczy - napisał w środę na portalu X biskup sosnowiecki Artur Ważny.
Według opublikowanego w środę badania IBRiS łączny odsetek osób, które deklarują zaufanie („zdecydowanie” lub „raczej”) do Kościoła katolickiego, spadł z 58 proc. we wrześniu 2016 roku do 35,1 proc. we wrześniu 2025 roku. To spadek o 22,9 punktu procentowego. Jednocześnie poziom nieufności wzrósł w tym samym okresie prawie dwukrotnie, z 24,2 proc. do 47,1 proc.
Nowenna do św. Ojca Pio odmawiana między 14 a 22 września.
Święty Ojcze Pio, z przekonaniem uczyłeś, że Opatrzność mieszając radość ze łzami w życiu ludzi i całych narodów, prowadzi do osiągnięcia ostatecznego celu; że za widoczną ręką człowieka jest za-wsze ukryta ręka Boga, wstawiaj się za mną, bym w trudnej sprawie…, którą przedstawiam Bogu, przyjął z wiarą Jego wolę.
- Kościół jest tam, gdzie są ludzie, i tak powinno być także w mediach społecznościowych - podkreśla prof. Monika Przybysz z UKSW. W rozmowie z KAI medioznawca wyjaśnia, jak Kościół coraz lepiej wykorzystuje nowe media, m.in. dzięki księżom i influencerom obecnym na Instagramie, TikToku i YouTubie. Okazją do rozmowy jest obchodzony w Kościele w Polsce w najbliższą niedzielę Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu.
Anna Rasińska (KAI): Jak powinna wyglądać profesjonalna komunikacja Kościoła w mediach? Co w tej kwestii jest najważniejsze?
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.