Nakładem Wydawnictwa Jedność ukazała się książka „Gender – spojrzenie krytyczne” pod redakcją naukowców Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie – ks. prof. Jarosława Jagiełły, dziekana Wydziału Filozoficznego, oraz ks. dr. hab. Dariusza Oko. Książka potrzebna, bo stanowiąca dla każdego solidną porcję uporządkowanej wiedzy na temat zjawiska budzącego wiele emocji i bardzo często deformowanego w przekazie medialnym. Jest to próba wieloaspektowego i krytycznego spojrzenia na gender przez pryzmat różnych nauk: socjologii, psychologii, genetyki, biologii, historii, a zarazem refleksja filozoficzna nad zjawiskiem, które wywołuje bardzo szkodliwe reperkusje społeczne, godzące w elementarne wartości, takie jak małżeństwo i rodzina.
Pierwsza część publikacji traktuje o historycznych i kulturowych uwarunkowaniach, w których rodziła się teoria gender. Kolejna – to merytoryczna, naukowa analiza gender z punktu widzenia genetyki i psychologii. Naukowcy konfrontują twarde wyniki badań z pseudoteoriami genderystów na temat ludzkiej płciowości. W publikacji swój krytyczny głos na temat gender zabierają również filozofowie, którzy pokazują umocowanie gender w teorii marksizmu. Praktyczne zastosowanie gender w życiu społecznym ukazuje w osobnym artykule socjolog Gabriele Kuby, przygląda się również konsekwencjom narzucanych odgórnie rozwiązań legislacyjnych dotyczących wielu różnych obszarów życia społecznego.
Zachętą do lektury był zorganizowany z udziałem autorów publikacji panel naukowy podczas promocji książki, który odbył się w gmachu WSD w Kielcach. Ks. prof. Jagiełło podkreślił, że mamy do czynienia z rewolucją antropologiczną. – Choć dyskusja o gender przycichła, to na dołach życia społecznego genderyzm jest propagowany. Ks. Oko z kolei przedstawił stanowisko Kościoła wobec gender i nauczanie papieży: św. Jana Pawła II, Benedykta XVI i Franciszka, którzy jednoznacznie ostrzegają przed tą ideologią. – Dlatego musimy uświadamiać te zagrożenia, które stoją przed całymi społeczeństwami, to jest nasze zadanie – powiedział. Autorom publikacji podziękował biskup kielecki Jan Piotrowski, obecny na promocji książki w kieleckim seminarium. W dyskusji wzięli udział również prof. Marek Rosiak z Uniwersytetu Łódzkiego, ks. dr Jan Nowak – redaktor naczelny Wydawnictwa Jedność i ks. dr Miłosz Hołda z UPJPII w Krakowie.
Jak odczytać własną drogę w życiu? Czym się kierować wśród mnogości sprzecznych propozycji? Jak dopomóc swojej wierze, która słabnie? Co robić, kiedy Bóg milczy? To tylko przykłady pytań, z którymi mierzy się kard. Grzegorz Ryś. Zadajemy je sobie wszyscy, próbując żyć świadomie jako chrześcijanie, ale też zwyczajnie poszukując sposobu na szczęśliwe, sensowne życie.
Kardynał Ryś nie poucza, ale dzieli się własnym doświadczeniem i świadectwem wiary. A przed nikim nie odsłania się tak bardzo jak przed ludźmi młodymi. To właśnie im opowiada o swoim powołaniu, domu rodzinnym, momentach przełomu, ludziach, którzy byli dla niego ważni, a nawet o piłce nożnej.
Elizeusz urodził się w Królestwie Północnym w miejscowości Abel-Mechola – nazwa ta oznacza „potok tańca”. Miasto pamiętało ucieczkę Madianitów przed Gedeonem. Może dlatego otrzymał imię Elizeusz – „Bóg wybawia”. W tym imieniu zawierała się też istota powierzonej mu przez Boga misji. Jego ziemskim ojcem był Sazafat, tym duchowym zaś stał się prorok Eliasz. On powołał go na polecenie Boga, które otrzymał pod Synajem. Miał namaścić Elizeusza na proroka, by kontynuował jego misję oczyszczenia Izraela z bałwochwalczego kultu Baala. Wezwany podczas orki Elizeusz poprosił Eliasza, by mógł pożegnać swych rodziców. Następnie złożył Bogu ofiarę i wyruszył za prorokiem. Wzrastał w wierze w jego cieniu. Towarzyszył mu w chwili wniebowstąpienia. Poprosił o dwie części prorockiego ducha Eliasza. Taką część spadku otrzymywał pierworodny syn. To oznaczało jego prymat wśród uczniów prorockich. Przed nim, jak przed Jozuem prowadzącym lud do Ziemi Obiecanej, Pan otworzył przejście po suchym dnie Jordanu. Dokonał wielu znaków wskazujących na moc Boga. Uczynił zdatnymi do picia gorzkie źródła w okolicy Jerycha, wsypując do nich sól. Pomógł wykupić syna wdowy, rozmnażając baryłkę oliwy. Wyprosił narodziny syna dla bezpłodnej kobiety, a gdy ten nagle zmarł, przywrócił go do życia. Ocalił uczniów prorockich przed konsekwencjami spożycia zatrutej strawy. Nakarmił zgromadzony tłum, mając jedynie dwanaście chlebów. Uzdrowił z trądu syryjskiego wodza Naamana. Niektóre z tych znaków obrosły legendą tak jak wydobycie z wody zatopionej siekiery czy wzięcie w niewolę aramejskich żołnierzy. Tymi dziełami zwiastował moc Boga. Przypominał, jak wielką ma On miłość względem swego ludu. Budził nadzieję w chwilach tak trudnych jak głód podczas oblężenia Samarii. Zrozpaczonym ludziom przepowiedział, że nadchodzący dzień stanie się czasem, w którym nie tylko odejdą napastnicy, ale wszyscy zaspokoją swój głód. On zapowiedział aramejskimu wodzowi, że zostanie królem Aramu w miejsce Chazaela, oraz namaścił na króla Izraela Jehu. Zmarł dotknięty chorobą. Przed nią zapowiedział zwycięstwa nad nieprzyjaciółmi Izraela. Chciał wybłagać dla swego kraju pełnię zwycięstwa, ale król Joasz niedbale wykonał dane przez proroka polecenie.
Do codziennego dorastania do udzielonej łaski w Eucharystii i dawania osobistej odpowiedzi na miłość Boga wezwał uczestników Archidiecezjalnego Kongresu Eucharystycznego Dzieci abp Wacław Depo. 14 czerwca metropolita częstochowski przewodniczył Mszy św. w bazylice archikatedralnej Świętej Rodziny w Częstochowie dla uczestników tego spotkania.
Patronem kongresu był bł. Carlo Acutis, a hasłem jego słowa: „Eucharystia – moja autostrada do nieba”.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.