Reklama

Niedziela Wrocławska

To czyńcie na moją pamiątkę

Niedziela wrocławska 25/2017, str. 1

[ TEMATY ]

abp Piero Marini

Anna Buchar

Gościem honorowym konferencji był abp Piero Marini, wieloletni ceremoniarz papieża Jana Pawła II

Gościem honorowym konferencji był abp Piero Marini, wieloletni
ceremoniarz papieża Jana Pawła II

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W święto Jezusa Chrystusa, Najwyższego i Wiecznego Kapłana w auli Papieskiego Wydziału Teologicznego we Wrocławiu odbyła się Międzynarodowa Konferencja Naukowa z okazji 20. rocznicy 46. Kongresu Eucharystycznego. Sympozjum poprzedziła Msza św. w archikatedrze, której przewodniczył abp Józef Kupny, metropolita wrocławski. W homilii bp Jacek Jezierski, biskup elbląski, nawiązał do ostatniej wieczerzy i przypomniał słowa Jezusa skierowane do uczniów: „To czyńcie na moją pamiątkę”, będące hasłem konferencji.

Reklama

Gościem honorowym spotkania był przewodniczący Papieskiego Komitetu ds. Międzynarodowych Kongresów Eucharystycznych i wieloletni ceremoniarz papieża Jana Pawła II, abp Piero Marini, który w swoim wystąpieniu nawiązał do kultu eucharystycznego poza Mszą św. – W dzisiejszych czasach jesteśmy świadkami ponownego odkrycia kultu eucharystycznego poza Mszą św. Zjawisko to jest odczuwalne w niektórych parafiach miejskich, gdzie, mając na celu ożywienie społeczności, została wybrana taka właśnie forma kultu nieustającej adoracji. Jeszcze bardziej jest to widoczne w ruchach, dzięki którym także na Światowych Dniach Młodzieży, znaczny odsetek młodzieży katolickiej podejmuje adorację – rozpoczął włoski duchowny. Hierarcha przybliżył słuchaczom odkrycia teologii eucharystycznej. – Eucharystia jest czynnością dynamiczną. To nie jest modlitwa lub śpiew, ale jest ona przejściem do Paschy. W tym sensie najbardziej charakterystyczny gest stał się również pierwszym określeniem Eucharystii w Nowym Testamencie – to „łamanie chleba”. To jest również najgłębsze poczucie tego, co teologowie różnych wieków będą rozwijać pod pojęciem „ofiary” – dodał. Podkreślał, że źródłem adoracji pozaeucharystycznej jest Msza św.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Po biblijne fundamenty Eucharystii sięgnął ks. prof. dr hab. Henryk Witczyk, który od 2005 r. jest przewodniczącym Dzieła Biblijnego im. Jana Pawła II w Polsce. – Przyjmowanie ciała Pańskiego i krwi Pańskiej jest jak nowoczesna aplikacja pozwalająca nam uczestniczyć aktywnie w wydarzeniu, które dokonało się 2 tys. lat temu i które jest ponadczasowe tylko i wyłącznie dzięki temu, że jego głównym bohaterem jest Zmartwychwstały Chrystus – zaznaczył. Wśród prelegentów znaleźli się także ks. prof. René Roux, który przybył do Wrocławia z Lugano czy ks. prof. Krzysztof Pawlina z warszawskiego PWT.

Na konferencję przybyło wielu gości. Wśród nich kard. senior Henryk Gulbinowicz, bp Adam Bałabuch, bp senior Stefan Cichy i przedstawiciele władz: wojewoda dolnośląski Paweł Hreniak, wicemarszałek województwa dolnośląskiego Ela Mańkowska, doradca prezydenta miasta Anna Szarycz. Spotkanie zakończyło się o godz. 15 adoracją Najświętszego Sakramentu w katedrze, której przewodniczył o. bp Jacek Kiciński.

2017-06-13 11:34

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Nowa podstawa programowa WF podpisana. Będzie obowiązywać od 1 września 2025 r.

2025-07-22 17:03

[ TEMATY ]

szkoła

Adobe Stock

Minister edukacji Barbara Nowacka podpisała nowelizację rozporządzeń w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego - w zakresie wychowania fizycznego - poinformowało we wtorek MEN. Nowa podstawa programowa WF będzie obowiązywać od 1 września 2025 roku.

Chodzi o nowelizację rozporządzenia minister edukacji w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia oraz o nowelizację rozporządzenia w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej.
CZYTAJ DALEJ

Śladem świętej z Magdali

Niedziela Ogólnopolska 30/2021, str. 16

[ TEMATY ]

św. Maria Magdalena

Maria z Magdali

pl.wikipedia.org

Piero di Cosimo, Maria Magdalena

Piero di Cosimo, Maria Magdalena

O Marii z Magdali wiemy jedynie tyle, że Jezus wkroczył w jej życie, uwalniając ją od siedmiu złych duchów. Owa liczba podkreśla wielki ciężar, który zdjął z niej Zbawiciel, i niezwykłą przemianę, jaka w niej nastąpiła.

Maria Magdalena, a raczej Maria z Magdali, bo tak naprawdę po imieniu świętej Ewangelia wspomina miejscowość, z której owa kobieta pochodziła. Czyni tak, by odróżnić ją od innych Marii, które wspominane są w jej tekstach, poczynając od Matki Jezusa. Imię Maria było bowiem równie popularne w czasach biblijnych jak dziś. My posługujemy się jego greckim brzmieniem. W języku aramejskim wymawiano je jako „Mariam”, zaś po hebrajsku „Miriam”. Jak zatem zwracano się do naszej bohaterki? Pewnie zależało to od sytuacji i od tego, kto ją spotykał. Dla nas jej imię zostało zachowane w grece, gdyż w tym języku spisano teksty natchnione Nowego Testamentu. Nie jest też jednoznaczna treść, która kryje się pod tym imieniem. Może ono określać gorycz lub smutek, a także odpowiadać słowu „pani”. Może również oznaczać przyczynę radości lub ukochaną (przez Jahwe). To ostatnie znaczenie jest dość niepewne i opiera się na związkach z egipskim słowem mrjt – ukochana. Które z nich wiąże się z kobietą, o której opowiada Ewangelia? Czy znajdziemy jedno właściwe, czy też wszystkie po trochu oddają dzieje jej życia: te związane z goryczą i bólem doświadczenia zła, te naznaczone radością uwolnienia z sideł szatana, i te, w których odnalazła głębię i piękno miłości Boga? Tu pozostawmy każdemu miejsce na własną odpowiedź.
CZYTAJ DALEJ

Francja: dlaczego kobiety w kościele zakrywają głowę, skąd ten nowy trend?

2025-07-22 19:07

[ TEMATY ]

kobieta

Adobe Stock

To duchowy rytuał, który pomaga w lepszym przeżywaniu Eucharystii, znak, że w tym szczególnym czasie chcę być tylko dla Boga – opowiadają na łamach La Croix kobiety, które podczas liturgii zdecydowały się zakrywać głowę koronkową chustą, tzw. mantylą. Paryski dziennik przypomina, że w przeszłości był to we Francji powszechny zwyczaj. Dziś ta tradycja odżywa na nowo, choć wciąż jest zjawiskiem mniejszościowym. Można ją zaobserwować w kręgach tradycjonalistycznych i u neofitek.

Cytowana przez La Croix Isabelle Jonveaux, socjolog religii na Uniwersytecie we Fryburgu zauważa, że osoby nawrócone mają tendencję do eksponowania zewnętrznych znaków swojej wiary, aby zaznaczyć swoje nawrócenie. „Noszenie odzieży o charakterze religijnym to również sposób na wyrażenie pewnego radykalizmu” – dodaje szwajcarska socjolog.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję