Reklama

Niedziela Sosnowiecka

Sosnowieckie Dni Muzyki

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Zakończyła się 16. edycja Sosnowieckich Dni Muzyki Znanej i Nieznanej. Sześć koncertowych wieczorów, sześć miejsc, sześć zespołów i chórów oraz różnorodny repertuar – tak najkrócej można scharakteryzować tegoroczną edycję festiwalu, która odbyła się 17-23 kwietnia.

Festiwal był tak zaplanowany, by odpowiadał wrażliwości i muzycznym potrzebom każdego sosnowiczanina. – Staram się tak układać program, aby prezentować utwory należące do szerokiego repertuaru największych sal koncertowych na świecie, ale i takie, które są mniej znane, bądź zapomniane lub które nie zdołały się jeszcze przebić do szerokiego grona odbiorców – podkreślił Michał Góral, pomysłodawca i organizator festiwalu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Na szczególną uwagę zasłużył zespół Fonogon, który na festiwalu zagrał do „Metropolis”. To jeden z najnowszych projektów zespołu, będący nowym spojrzeniem na dzieło reżysera Fritza Langa pt. „Mertopolis”. Trwający ponad godzinę spektakl połączył projekcję filmu z graną na żywo muzyką. Koncert zawierał prawie 30 autorskich kompozycji, płynnie oddających klimat poszczególnych scen. Wszystko to złożyło się na niepowtarzalne wydarzenie, możliwość podróży między klasyką niemego kina a odważnym i nowoczesnym podejściem do ścieżki dźwiękowej.

Zupełnie klasycznie przy Fonogonie wypadł koncert chóru Cantores Carvatiani. Dodajmy, że chór wielokrotnie, w różnych latach, zdobywał najwyższe nagrody i wyróżnienia w naszym będzińskim Festiwalu Kolęd i Pastorałek. Chór działa od 2010 r. przy Muzeum Dwory Karwacjanów i Gładyszów w Gorlicach. Zespół angażuje się w życie kulturalne miasta i regionu, swoim śpiewem uświetnia wiele imprez kulturalnych. Poprzez liczne koncerty w Polsce, a także za granicą promuje miasto i powiat. Chór tworzą przedstawiciele różnych zawodów, głównie nauczyciele gorlickich szkół oraz młodzież. Łączy ich wspólna pasja – śpiew i zamiłowanie do muzyki. Zespół posiada bogaty repertuar, począwszy od muzyki sakralnej po ciekawe aranżacje utworów rozrywkowych i ludowych.

Mocnym akcentem zakończyły się 16. Sosnowieckie Dni Muzyki Znanej i Nieznanej. 23 kwietnia w kościele św. Tomasza Apostoła w Sosnowcu z przepięknym koncertem wystąpił Chór Akademicki działający przy Wyższej Szkole im. W. Barvinsky’ego w Drohobyczu. Chór specjalizuje się w muzyce sakralnej Europy, w tym Kościołów wschodnich. Krytycy muzyczni chwalą jego wysoki poziom, podkreślając precyzję wykonania, co zresztą było doskonale słychać w sosnowieckiej świątyni.

2017-05-04 13:31

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Częstochowa: muzyka Mozarta zabrzmiała na Festiwalu „Gaude Mater”

[ TEMATY ]

festiwal

muzyka

Gaude Mater

Bożena Sztajner

Muzyka Wolfganga Amadeusza Mozarta zabrzmiała 4 maja wieczorem w bazylice jasnogórskiej w ramach 26. Międzynarodwego festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater”, który trwa w Częstochowie, pod patronatem honorowym prezydenta RP Andrzeja Dudy.

Gwiazdą koncertu była Simone Kermes niemiecka śpiewaczka operowa (sopran dramatyczno-koloraturowy), urodzona w 1970 roku w Lipsku. Kształciła się w Hochschule für Musik und Theater w rodzinnym Lipsku pod kierunkiem Helgi Forner oraz podczas kursów mistrzowskich Dietricha Fischer-Dieskau’a. W partiach operowych pojawiała się m.in. w Brooklyn Academy of Music w Nowym Jorku, Théatre des Champs-Élysées w Paryżu, Staatsoper w Stuttgarcie i Teatro Nacional w Lizbonie. Koncertowała w Carnegie Hall w Nowym Jorku, Opera City Hall w Tokio, londyńskim Barbican, a także podczas Berkely Festiwal i Dresdner Musikfestspiele. Występowała z wieloma orkiestrami i zespołami, m.in. Gewandhausorchester w Lipsku, Orkiestrą Symfoniczną w Pradze, Academy of Ancient Music. Współpracowała z dyrygentami - Riccardo Chailly, Rafaelem Frühbeckiem de Burgos, Lotharem Zagroskiem, Andrea Marconem. Simone Kermes dokonała wielu nagrań – ich cechą znamienną jest rozległy repertuar, sięgający od Vivaldiego do Humperdincka. Niektóre z nich, jak Griselda Vivaldiego, Stworzenie Świata Haydna czy album z wirtuozowskimi motetami Vivaldiego (2007 rok) przyniosły jej nagrodę Diapason d’Or oraz inne nagrody płytowe. Dwukrotnie, w 2011 oraz w 20014, otrzymała nagrodę Echo Klassik.
CZYTAJ DALEJ

Ks. Węgrzyniak: Siedem myśli o migrantach

2025-07-21 16:03

[ TEMATY ]

Ewangelia

migracja

ks. Wojciech Węgrzyniak

Karol Porwich/Niedziela

Ks. Wojciech Węgrzyniak

Ks. Wojciech Węgrzyniak

Jaką postawę względem migrantów powinniśmy przyjąć w Polsce? W ramach rozważań liturgicznych na 16. Niedzielę Zwykłą, ks. Wojciech Węgrzyniak podjął temat, który od lat budzi duże emocje – migracji.

Kaznodzieja rozpoczął od przypomnienia, że Kościół od zawsze miał do czynienia z migracją, począwszy od samego Abrahama, który „wyszedł z ziemi rodzinnej nie wiedząc, dokąd idzie”, aż po samego Jezusa, który w dzieciństwie był uchodźcą uciekającym przed Herodem. „Migracja nie jest wynalazkiem XXI wieku. Towarzyszy ludziom od zawsze. Pytanie nie brzmi, czy ją zaakceptować, ale jak się wobec niej zachować jako człowiek wiary”, powiedział ks. Węgrzyniak.
CZYTAJ DALEJ

Kard. Pizzaballa: Dramat Gazy – polityka rządu izraelskiego nie do usprawiedliwienia

2025-07-22 11:13

[ TEMATY ]

strefa gazy

Izrael

kard. Pierbattista Pizzaballa OFM

Vatican Media

Kard. Pizzaballa

Kard. Pizzaballa

Uderzyły mnie ogromne połacie namiotów, których wcześniej nie było - tak o swojej wizycie we wspólnocie, która została dotknięta izraelskim bombardowaniem opowiada łaciński patriarcha Jerozolimy.

Wyjaśnia, że pomoc ze strony patriarchatu nie jest skierowana wyłącznie do chrześcijan i podkreśla: „Nie jesteśmy przeciwko społeczeństwu izraelskiemu ani judaizmowi, ale mamy moralny obowiązek wyrażać w sposób absolutnie jasny i szczery naszą krytykę wobec polityki, jaką ten rząd prowadzi w Gazie”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję