Reklama

Niedziela w Warszawie

Ojcostwo – prawdziwie męska przygoda

Bycie ojcem to największa przygoda życia, która czyni z chłopca prawdziwego mężczyznę – przekonuje Fundacja „Mamy i Taty” w kampanii „Fajnie być tatą”

Niedziela warszawska 3/2017, str. 7

[ TEMATY ]

ojcostwo

Materiały Fundacji „Mamy i taty”

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Młodzi mężczyźni w Polsce często odwlekają decyzję o ślubie i założeniu rodziny albo jej powiększeniu. Żyją jako wieczni single, albo w konkubinatach. Wiele związków dopiero po latach decyduje się na dziecko. Dramatycznie niski współczynnik dzietności to tylko jedna z wielu poważnych konsekwencji tego kryzysu. Dlatego Fundacja „Mamy i Taty”, która w czerwcu 2016 r. przestrzegała kobiety przed odwlekaniem decyzji o urodzeniu dziecka (kampania „Nie odkładaj macierzyństwa na potem”), tym razem zwraca się do mężczyzn.

Pokazuje im, że ojcostwo to wspaniałe i satysfakcjonujące wyzwanie, najważniejsze zadanie dla mężczyzny. „W życiu możemy wybierać różne role. Można być lekarzem, kucharzem, kierowcą, trenerem, komikiem, bankierem, a nawet średniowiecznym królem. Jest jednak rola, która łączy je wszystkie. Bycie tatą!” – to hasło akcji. Pojawiły się: krótki film, plakaty i materiały radiowe. – To jest pierwsza w Polsce kampania społeczna, która mówi: fajnie być tatą – podkreśla Marek Grabowski, prezes Fundacji „Mamy i Taty”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Za mały samochód, za małe mieszkanie

Reklama

Dlaczego mężczyźni w Polsce tak często odwlekają decyzję o dziecku? Fundacja przygotowała raport na ten temat. Przed pierwszym dzieckiem najczęściej powstrzymuje ich obawa i niepewność. Panowie boją się stracić dotychczasową swobodę. Uważają, że powinni się najpierw nacieszyć podróżami, imprezami, gadżetami. Obawiają się, że przerosną ich obowiązki związane z wychowaniem małego człowieka. Martwi ich również niepewna sytuacja zawodowa. Często brakuje im pozytywnego wzorca rodziny.

Mężczyźni, którzy mają jedno albo dwoje dzieci, nie decydują się na kolejne głównie z powodów finansowych. Boją się obniżenia poziomu życia rodziny. Często podawane powody to zbyt mały samochód i zbyt małe mieszkanie (wiele osób uważa, że każde dziecko powinno mieć swój pokój). Poza tym, niestety, ciągle daje nam się we znaki PRL-owski wzorzec rodziny 2+2. Polacy wciąż myślą, że jeśli mają dwoje dzieci, to w życiu rodzinnym są już spełnieni. Inne podawane powody to: obawa żony przed kolejnym porodem, albo jej zbyt zaawansowany wiek oraz niechęć do „wchodzenia znowu w pieluchy”. Dla wielu z nich posiadanie więcej niż dwojga dzieci to kompletna egzotyka – nie mają wśród znajomych ani jednej takiej rodziny. Niestety, coraz częściej poprzestają na jednym dziecku, bo uważają, że nie stać ich na drugie, albo że jest na to już za późno.

Ojcostwa nie da się kupić

Reklama

– Rozmawialiśmy z wieloma facetami, także wielodzietnymi. Ci, którzy już mają rodziny, mówili, że z każdym dzieckiem zyskali: stali się bardziej męscy, dostali więcej miłości i szczęścia – mówi Marek Grabowski. Panowie przyznawali, że wychowywanie dzieci to również trudności, koszty i wyrzeczenia, ale zawsze dodawali, że korzyści są nieporównywalnie większe. Duma, satysfakcja, radość – z tym przede wszystkim kojarzy im się bycie tatą. Nie można tego kupić ani uzyskać w żaden inny sposób. – Ojcostwo to przygoda w męskim stylu, która czyni z chłopca prawdziwego mężczyznę – podsumowuje Grabowski założenia akcji.

Problem odwlekania przez młodych ludzi decyzji o rodzicielstwie nie jest oczywiście polską specyfiką. Potwierdza to fakt, że przy poprzedniej akcji Fundacja dostała sporo pozytywnych sygnałów z zagranicy – najwięcej z Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych, gdzie są największe skupiska Polaków, ale także np. z krajów Ameryki Południowej i Azji. Ludzie przesyłali sobie nawzajem filmik, „lajkowali” go i komentowali na Facebooku i Twitterze, a nawet przysyłali do Fundacji „Mamy i Taty” maile z gratulacjami. Dlatego nowy film ma również wersję z angielskimi napisami. Czy kampania o ojcostwie spotka się z takim oddźwiękiem, jak ta o macierzyństwie?

Fundacja „Mamy i Taty” chciałaby, żeby jej zasięg był równie szeroki, choć niekoniecznie życzy sobie takiej samej temperatury dyskusji. Warto wiedzieć, że wszystkie działania Fundacji są finansowane przez indywidualnych darczyńców. Na każdą kampanię (do tej pory były cztery) składają się dobrowolnie tysiące osób.

2017-01-12 10:01

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Tata mocny czy tata ciapa?

Niedziela toruńska 11/2022, str. VI

[ TEMATY ]

wywiad

ojcostwo

Archiwum Henryka Obońskiego

Mężczyźni z Klubów Ojcowskich chcą być lepszymi ojcami

Mężczyźni z Klubów Ojcowskich chcą być lepszymi ojcami

O wbijaniu gwoździ, randkach z córką i byciu lepszym ojcem z Henrykiem Obońskim rozmawia Renata Czerwińska.

Renata Czerwińska: Czym jest Klub Ojcowski i dlaczego „dobrzy ojcowie muszą trzymać się razem”? Henryk Oboński: Kluby Ojcowskie to grupy ojców, które spotykają się w różnych miastach w Polsce, ale też w innych krajach. Zostały zainicjowane przez Fundację Cyryla i Metodego. Inicjatywa Tato.Net, która promuje zaangażowane ojcostwo, ma już kilkanaście lat. Klub tworzy grupa kilkunastu ojców, która spotyka się raz w miesiącu. Najważniejszą częścią spotkania jest wymiana doświadczeń między ojcami. Żeby być uczestnikiem klubu, trzeba spełnić jeden warunek, a mianowicie być ojcem – albo przynajmniej wiedzieć, że będzie się nim za kilka miesięcy. Można także być ojcem chrzestnym, ale ważne jest to, że ma się realny wpływ na dziecko. Ważne też, żeby uczestnictwo w klubie to była decyzja ojców, a nie żon. Spotykamy się od września do czerwca. W ramach spotkania dzielimy się zarówno sukcesami, jak i porażkami w relacji z naszymi dziećmi. Mówimy też o relacjach z żonami, bo klub ojcowski mocno spaja całą rodzinę. Inicjatywa jest otwarta zarówno dla osób wierzących, jak i niewierzących. Akurat tak się składa, że w dwóch toruńskich klubach mamy głównie osoby wierzące, ale to nie jest wyznacznik. Mogę być osobą poszukującą i też chcieć być lepszym ojcem. Klub na pewno niesie ze sobą integrację. Po 5 latach w pierwszym klubie zrodziły się ojcowskie przyjaźnie, bo ojcowie muszą trzymać się razem. Oczywiście, można funkcjonować samodzielnie, ale wtedy jest trudniej. Świat zaprasza do wielu różnych aktywności, a niekoniecznie jest to bycie zaangażowanym ojcem. To, że jesteśmy w jakiejś grupie, że możemy się dzielić doświadczeniem, umacnia. Integracje, które robimy dodatkowo poza spotkaniami – teraz jest ich trochę mniej przez COVID-19 – czasem trwają trzy godziny, a czasem trzy dni, jak spływ kajakowy. Są też spotkania z żonami i integracje rodzinne.
CZYTAJ DALEJ

Wujek Hanik

Jak was coś boli i trapi, to zwróćcie się w modliwie do Hanika, on wam pomoże, mówiła Róża, siostra bł. Jana.

Siedzimy przy stole w domu rodziny Machów w Chorzowie Starym. Na stole obowiązkowe maszkiety (ciastka), co wprowadza niemal rodzinną atmosferę i sprzyja rozmowie o śląskim bohaterze – ks. Janie.
CZYTAJ DALEJ

Arcybiskup zmienia określenie „czarny” Nazarejczyk - zostanie tylko Nazarejczyk

2024-12-02 18:11

By Constantine Agustin - commons.wikimedia.org

Czarny Nazarejczyk, Manila

Czarny Nazarejczyk, Manila

W Manili, stolicy Filipin, od wieków czczona jest figura Chrystusa - „Czarnego Nazareńczyka”. Rokrocznie 9 stycznia procesje z figurą Jezusa wyrzeźbioną z czarnego drzewa, przyciągają miliony wiernych. Teraz, chcąc być „bardziej integrujący”, Kościół skreśla określenie „czarny”.

Figura jest czczona, ponieważ podobno “dokonuje cudów”. Jak poinformowało katolickie „Radio Veritas Asia”, arcybiskup Manili, kardynał Jose Advincula, usunął z nazwy słowo „czarny”. Swoją decyzję uzasadnił tłumacząc, że ma to na celu „zwrócenie uwagi ludzi bardziej na święte imię naszego Pana, niż na kolor czy atrybut” .
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję