Reklama

Co dzień wygrywać z biedą

Wiśniówka jest starym osiedlem robotniczym, powstałym jeszcze w latach trzydziestych na potrzeby rodzin zatrudnionych w miejscowej kopalni. W latach prosperity zakładu, ludziom żyło się tu dobrze. Nie było problemu ze znalezieniem zatrudnienia, zarówno dla mężczyzn, jak i kobiet. Pracowały całe rodziny. Dziś sytuacja zmieniła się diametralnie.

Niedziela kielecka 9/2003

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Sytuacja Wiśniówki wygląda tak, jak sytuacja każdego innego dotkniętego bezrobociem miejsca w Polsce. Prace straciło wiele osób, kopalnia bowiem nie potrzebuje obecnie aż tylu pracowników. Mimo to Wiśniówka w tych trudnych warunkach radzi sobie nieźle. Powiem więcej, jest to przykład dobrego współdziałania parafii i jej mieszkańców w zaradzaniu biedzie, przykład zaangażowania wszystkich dla dobra społecznego.
Mowa tu o świetlicy socjoterapeutycznej - inicjatywie nowatorskiej i ciekawej w swoich założeniach.

Na początek coś dla ciała

Reklama

Historia świetlicy jest dosyć długa, bo sięga już 1992 r., kiedy to, dzięki staraniom radnych - tu warto wspomnieć nazwisko Zofii Brachy, mieszkańców i przy dużym zaangażowaniu ks. prob. Ryszarda Zaborka powstała pod patronatem Diecezjalnej Caritas stołówka charytatywna. Jej ideą było dożywianie dzieci i rodzin potrzebujących wsparcia, a także osób samotnych, borykających się z niedostatkiem. Warto tu nadmienić, że była to jedna z pierwszych tego typu placówek działających w Polsce z ramienia Caritas, która zresztą wspiera do dzisiaj wraz z Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Masłowie tę inicjatywę. Przez lata stołówka prosperowała dobrze i żywiła przeciętnie około osiemdziesięciu osób dziennie. Dzisiaj, choć jest ich nieco mniej, pomaga ludziom tak, jak kiedyś. - Przyjść może tu każdy i dla każdego znajdzie się talerz ciepłej zupy i kromka chleba - podkreśla Janina Bąk, od początku zaangażowana w pracę stołówki, a dzisiaj zajmująca się finansami i księgowością świetlicy. - Urządzamy każdego roku Wigilie dla osób starszych, samotnych, opuszczonych. Chcielibyśmy, aby nie czuli się osamotnieni - mówi pani Bąk.
Kolejnym krokiem w zaradzaniu problemom związanym z bezrobociem i wynikającym z niego niedostatkiem, stało się przekształcenie w lipcu 2001 r. stołówki w świetlicę socjoterapeutyczną, która dziś służy całej parafii. A co zawiera w sobie ta dosyć skomplikowana nazwa?
Na początku warto zaznaczyć, że nie jest to zwykła świetlica. O czym mogłam przekonać się sama.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Terapia, sport, muzyka, plastyka...

Niewielki, stary budynek, w którym mieściło się niegdyś przedszkole, dziś tętni życiem od rana do wieczora. Każdego dnia przychodzą tu dzieci i dorośli. Można tu zjeść ciepły posiłek, a po południu ciekawie spędzić czas.
Można powiedzieć, że udziela się tu kompleksowej pomocy, niezbędnej w prawidłowym rozwoju dzieci. Zajmują się tym profesjonaliści z różnych dziedzin.
- Celem świetlicy jest pomoc w procesie wychowawczym dzieci. Pozytywne kreowanie osobowości młodych ludzi, uczenie wartości uniwersalnych i chrześcijańskich, zachowań socjalnych i życia społecznego, rozwijanie indywidualnych talentów, nauczanie dbałości o higienę osobistą, promocja zdrowego stylu życia, to tylko niektóre z aspektów tak pojętego programu - opowiada terapeuta Małgorzata Kołodziej, pracująca tutaj od samego początku.
Pozytywne efekty osiąga się poprzez różnego rodzaju gry i zabawy. Miałam okazję w nich uczestniczyć sama. Gdybym był zwierzątkiem, to chciałbym być.... Na te słowa padają najprzeróżniejsze odpowiedzi i uwalnia się dziecięca wyobraźnia, często tłumiona w swoim środowisku. Rozmowy terapeuty z dziećmi uprzyjemnia poczęstunek, bo przecież o wiele przyjemniej rozmawia się przy herbatce i pączku. Dzieci uczą się wyrażania swoich uczuć i komunikowania się.
Niebagatelną rolę odgrywają tu również zajęcia dla osób dotkniętych chorobą alkoholową i ich rodzin. Znajdują tu oni nie tylko fachowe poradnictwo na temat uzależnień, ale również terapie grupowe.
- Problem alkoholowy istnieje i nie powinno się go przemilczać. My jednak nie dajemy gotowych recept na jego rozwiązanie. Staramy się raczej pokazać czym jest choroba alkoholowa i zagrożenia wynikające z nadużywaniem alkoholu. Uświadamiamy rodziny jakie mają możliwości wyboru. Prowadzimy zatem szeroką profilaktykę, ale również uczymy samodzielnego podejmowania decyzji z pełną świadomością konsekwencji, otwartego mówienia o swoich emocjach, problemach, radościach i smutkach - opowiada mi w przerwie zajęć pani Małgosia.
Jednak terapia to tylko jeden z segmentów starannie przygotowanego programu. Kolejnym są wspomniane już zajęcia sportowe prowadzone przez Halinę Przygocką. Te cieszą się ogromną popularnością. Turnieje gry w warcaby i tenis stołowy, wieczorki, ogniska, dyskoteki oraz, oczywiście, nagrody fundowane często z własnej kieszeni, to przyciąga i wyzwala chęć zdrowej rywalizacji wśród dzieci.
A kogo nie bardzo zajmuje sport, może pójść na zajęcia plastyczne prowadzone przez plastyka Ewelinę Czerwiak. To prawdziwa kuźnia młodych talentów. Obcowanie ze sztuką pozwala nie tylko młodym ludziom kształcić warsztat plastyczny, ale również pomaga wyrażać swoje emocje. Młodzi adepci sztuki plastycznej mają już swoje osiągnięcia. Warto tu wspomnieć choćby ostatni gminny konkurs pt. "Narkotyki - nie biorę", w którym plakat ze świetlicy zdobył drugie miejsce.
Kolejną propozycją dla dzieci są zajęcia muzyczno-religijne. Tutaj można nauczyć się ładnej piosenki, ale i pogłębić wiedzę religijną. Zajęcia prowadzi Elżbieta Jabłońska. Efekty jej pracy można podziwiać podczas każdej niedzielnej Mszy św. dla dzieci i młodzieży. Bardzo miło jest posłuchać radosnego dziecięcego śpiewu.

Apel do ludzi dobrej woli

Potrzeby świetlicy są ogromne. Jest to w końcu budynek pamiętający lata trzydzieste. Brakuje pomocy dydaktycznych, komputera, sprzętu grającego i większej sali gimnastycznej do treningów. - Liczymy na ludzi dobrej woli, dla których nie jest obojętna przyszłość tych dzieci - mówią panie ze świetlicy. - Przyda się każda pomoc. Mamy mnóstwo planów. Chcielibyśmy, aby dzieci mogły się uczyć języków obcych. Kiedyś przyjeżdżali tu do nich studenci, obcokrajowcy z Politechniki i uczyli języka angielskiego. Jaki był wtedy zapał u dzieci. Mogły poznawać nie tylko obcy język, ale i kulturę innego narodu. To było wspaniałe chwile i teraz marzymy o czymś podobnym - opowiadają. - Chcielibyśmy również zakupić komputer i sprzęt grający - dodają z rozmarzeniem.- 27 lutego zorganizowaliśmy zabawę ostatkową. Były konkursy i poczęstunek.
Choć dużo jest jeszcze do zrobienia jedno jest pewne - nie brakuje tu dobrego serca pracowników dla każdego wychowanka, nie brakuje też zaangażowania i poświęcenia.
A jak wypowiadają się o świetlicy najmłodsi:
- Przychodzę tu, bo lubię. Jest miła atmosfera, można się pośmiać, pograć, pobawić się.
- Tutaj zapominam o różnych problemach.
Myślę, że to dostateczne powody, dla których warto, aby ta świetlica istniała.
Warto podkreślić na koniec, że na terenie parafii działa od 2002 r. przejęty od gminy Ośrodek Zdrowia Caritas, który otacza opieką medyczną mieszkańców. Fachowa, solidna opieka przyciąga mieszkańców, którzy z zadowoleniem mówią o pracy Ośrodka.
Przykład Wiśniówki, jak sądze, może być wzorem dla innych tego typu osiedli. Tu ludzie nie pogodzili się trudną sytuacją, wzięli sprawy w swoje ręce, zjednoczyli siły i co dzień wygrywają z biedą. To doskonały wzór dla innych miejsc, gdzie zagląda często niedostatek, gdzie ludzie być może stracili nadzieję na poprawę swojego losu.

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Św. Hieronim - „princeps exegetarum”, czyli „książę egzegetów”

Niedziela warszawska 40/2003

„Księciem egzegetów” św. Hieronim został nazwany w jednym z dokumentów kościelnych (encyklika Benedykta XV, „Spiritus Paraclitus”). W tym samym dokumencie określa się św. Hieronima także mianem „męża szczególnie katolickiego”, „niezwykłego znawcy Bożego prawa”, „nauczyciela dobrych obyczajów”, „wielkiego doktora”, „świętego doktora” itp.

Św. Hieronim urodził się ok. roku 345, w miasteczku Strydonie położonym niedaleko dzisiejszej Lubliany, stolicy Słowenii. Pierwsze nauki pobierał w rodzinnym Strydonie, a na specjalistyczne studia z retoryki udał się do Rzymu, gdzie też, już jako dojrzewający młodzieniec, przyjął chrzest św., zrywając tym samym z nieco swobodniejszym stylem dotychczasowego życia. Następnie przez kilka lat był urzędnikiem państwowym w Trewirze, ważnym środowisku politycznym ówczesnego cesarstwa. Wrócił jednak niebawem w swoje rodzinne strony, dokładnie do Akwilei, gdzie wstąpił do tamtejszej wspólnoty kapłańskiej - choć sam jeszcze nie został kapłanem - którą kierował biskup Chromacjusz. Tam też usłyszał pewnego razu, co prawda we śnie tylko, bardzo bolesny dla niego zarzut, że ciągle jeszcze „bardziej niż chrześcijaninem jest cycermianem”, co stanowiło aluzję do nieustannego rozczytywania się w pismach autorów pogańskich, a zwłaszcza w traktatach retorycznych i mowach Cycerona. Wziąwszy sobie do serca ten bolesny wyrzut, udał się do pewnej pustelni na Bliski Wschód, dokładnie w okolice dzisiejszego Aleppo w Syrii. Tam właśnie postanowił zapoznać się dokładniej z Pismem Świętym i w tym celu rozpoczął mozolne, wiele razy porzucane i na nowo podejmowane, uczenie się języka hebrajskiego. Wtedy też, jak się wydaje, mając już lat ponad trzydzieści, przyjął święcenia kapłańskie. Ale już po kilku latach znalazł się w Konstantynopolu, gdzie miał okazję słuchać kazań Grzegorza z Nazjanzu i zapoznawać się dokładniej z pismami Orygenesa, którego wiele homilii przełożył z greki na łacinę. Na lata 380-385 przypada pobyt i bardzo ożywiona działalność Hieronima w Rzymie, gdzie prowadził coś w rodzaju duszpasterstwa środowisk inteligencko-twórczych, nawiązując przy tym bardzo serdeczne stosunki z ówczesnym papieżem Damazym, którego stał się nawet osobistym sekretarzem. To właśnie Damazy nie tylko zachęcał Hieronima do poświęcenia się całkowicie pracy nad Biblią, lecz formalnie nakazał mu poprawić starołacińskie tłumaczenie Biblii (Itala). Właśnie ze względu na tę zażyłość z papieżem ikonografia czasów późniejszych ukazuje tego uczonego męża z kapeluszem kardynalskim na głowie lub w ręku, co jest oczywistym anachronizmem, jako że godność kardynała pojawi się w Kościele dopiero około IX w. Po śmierci papieża Damazego Hieronim, uwikławszy się w różne spory z duchowieństwem rzymskim, był zmuszony opuścić Wieczne Miasto. Niektórzy bibliografowie świętego uważają, że u podstaw tych konfliktów znajdowały się niezrealizowane nadzieje Hieronima, że zostanie następcą papieża Damazego. Rzekomo rozczarowany i rozgoryczony Hieronim postanowił opuścić Rzym raz na zawsze. Udał się do Ziemi Świętej, dokładnie w okolice Betlejem, gdzie pozostał do końca swego, pełnego umartwień życia. Jest zazwyczaj pokazywany na obrazkach z wielkim kamieniem, którym uderza się w piersi - oddając się już wyłącznie pracy nad tłumaczeniem i wyjaśnianiem Pisma Świętego, choć na ten czas przypada również powstanie wielu jego pism polemicznych, zwalczających błędy Orygenesa i Pelagiusza. Zwolennicy tego ostatniego zagrażali nawet życiu Hieronima, napadając na miejsce jego zamieszkania, skąd jednak udało mu się zbiec we właściwym czasie. Mimo iż w Ziemi Świętej prowadził Hieronim życie na wpół pustelnicze, to jednak jego głos dawał się słyszeć od czasu do czasu aż na zachodnich krańcach Europy. Jeden z ówczesnych Ojców Kościoła powiedział nawet: „Cały zachód czeka na głowę mnicha z Betlejem, jak suche runo na rosę niebieską” (Paweł Orozjusz). Mamy więc do czynienia z życiem niezwykle bogatym, a dla Kościoła szczególnie pożytecznym właśnie przez prace nad Pismem Świętym. Hieronimowe tłumaczenia Biblii, zwane inaczej Wulgatą, zyskało sobie tak powszechne uznanie, że Sobór Trydencki uznał je za urzędowy tekst Pisma Świętego całego Kościoła. I tak było aż do czasu Soboru Watykańskiego II, który zezwolił na posługiwanie się, zwłaszcza w liturgii, narodowo-nowożytnymi przekładami Pisma Świętego. Proces poprawiania Wulgaty, zapoczątkowany jeszcze na polecenie papieża Piusa X, zakończono pod koniec ubiegłego stulecia. Owocem tych żmudnych prac, prowadzonych głównie przez benedyktynów z opactwa św. Hieronima w Rzymie, jest tak zwana Neo-Wulgata. W dokumentach papieskich, tych, które są jeszcze redagowane po łacinie, Pismo Święte cytuje się właśnie według tłumaczenia Neo-Wulgaty. Jako człowiek odznaczał się Hieronim temperamentem żywym, żeby nie powiedzieć cholerycznym. Jego wypowiedzi, nawet w dyskusjach z przyjaciółmi, były gwałtowne i bardzo niewybredne w słownictwie, którym się posługiwał. Istnieje nawet, nie wiadomo czy do końca historyczna, opowieść o tym, że papież Aleksander III, zapoznając się dokładnie z historią życia i działalnością pisarską Hieronima, poczuł się tą gwałtownością jego charakteru aż zgorszony i postanowił usunąć go z katalogu mężów uważanych za świętych. Rzekomo miały Hieronima uratować przekazy dotyczące umartwionego stylu jego życia, a zwłaszcza ów wspomniany już kamień. Podobno Papież wypowiedział wówczas wielce znaczące zdanie: „Ne lapis iste!” (żeby nie ten kamień). Nie należy Hieronim jednak do szczególnie popularnych świętych. W Rzymie są tylko dwa kościoły pod jego wezwaniem. „W Polsce - pisze ks. W. Zaleski, nasz biograf świętych Pańskich - imię Hieronim należy do rzadziej spotykanych. Nie ma też w Polsce kościołów ani kaplic wystawionych ku swojej czci”. To ostatnie zdanie wymaga już jednak korekty. Od roku 2002 w diecezji warszawsko-praskiej istnieje parafia pod wezwaniem św. Hieronima.
CZYTAJ DALEJ

Fundament, bezpieczeństwo, prawda – o roli lekcji religii w systemie edukacji

2025-09-30 07:45

[ TEMATY ]

religia w szkole

Bożena Sztajner/Niedziela

Sytuacja, w której jesteśmy, generuje wiele pytań o to, jaką rolę ma odgrywać katecheza szkolna, jaki jest cel jej obecności w szkole - wskazał w rozmowie z Polskifr.fr ks. kanonik Marcin Klotz, dyrektor Wydziału Duszpasterstwa Dzieci i Młodzieży Archidiecezji Warszawskiej. W dniach 26-28 września w Rzymie odbył się Jubileusz Katechetów, co szczególnie skłania do podejmowania kolejnych refleksji.

Archidiecezja Warszawska, mimo trudności, stara się odpowiadać na wyzwania stojące przed nauczaniem lekcji religii. Niektórzy katecheci zdecydowali się podjąć nauczania edukacji seksualnej, co ks. Marcin Klotz ocenił jako szansę dla tego przedmiotu, choć jest to wielka odpowiedzialność i trudny temat.
CZYTAJ DALEJ

Kraków: rozpoczęło się zebranie plenarne Papieskiej Komisji ds. Ochrony Małoletnich

2025-09-30 21:11

[ TEMATY ]

Kraków

Papieska Komisja ds. Ochrony Małoletnich

zebranie plenarne

Adobe Stock

Zebranie plenarne Papieskiej Komisji ds. Ochrony Małoletnich odbywa się poza Rzymem

Zebranie plenarne Papieskiej Komisji ds. Ochrony Małoletnich odbywa się poza Rzymem

Po raz pierwszy zebranie plenarne Papieskiej Komisji ds. Ochrony Małoletnich odbywa się poza Rzymem. Na miejsce obrad wybrano Kraków. „To konkretny znak naszego pragnienia bycia z Wami w tej synodalnej drodze ochrony” – mówił abp Thibault Verny, przewodniczący Komisji, podczas Mszy św., otwierającej spotkanie.

Abp Thibault Verny zabrał głos na zakończenie Mszy św., której w Sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Krakowie przewodniczył metropolita krakowski abp Marek Jędraszewski.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję