Reklama

Niedziela Rzeszowska

Bogu na chwałę

Z Markiem Stefańskim, dyrektorem artystycznym Festiwalu Wieczory Muzyki Organowej i Kameralnej w Katedrze i Kościołach Rzeszowa, rozmawia ks. Rafał Przędzik

Niedziela rzeszowska 36/2016, str. 6

[ TEMATY ]

wywiad

Ks. Rafał Przędzik

Dyrektor artystyczny festiwalu Marek Stefański

Dyrektor artystyczny festiwalu Marek Stefański

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

KS. RAFAŁ PRZĘDZIK: – Za nami jubileuszowy Festiwal Wieczory Muzyki Organowej i Kameralnej w Katedrze i Kościołach Rzeszowa... W których kościołach mogliśmy wysłuchać koncertów i dlaczego w tych?

MAREK STEFAŃSKI: – Tegoroczna jubileuszowa 25. edycja Festiwalu Wieczory Muzyki Organowej i Kameralnej w Katedrze i Kościołach Rzeszowa odbyła się w całości w zaplanowanej formule programowej. Odbyło się osiem koncertów w Rzeszowie oraz cztery w ramach cyklu towarzyszącego „Muzyka Organowa w Jarosławskim Opactwie”. Wystąpiło siedmiu wirtuozów organów, czterech innych instrumentalistów i wokalistów oraz jeden aktor. Festiwal objął swoim zasięgiem cztery kościoły Rzeszowa, zarówno nowoczesne, jak również zabytkowe, w których znajdują się wysokiej klasy organy piszczałkowe, umożliwiające prezentacje dzieł organowych różnych epok i stylów. Są to: rzeszowska katedra, bazylika Ojców Bernardynów, kościół Świętego Krzyża oraz kościół pw. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Zalesiu.

– Jak Pan postrzega odbiór przedstawionego w tym roku repertuaru przez słuchaczy?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

– Wszystkie koncerty cieszyły się bardzo dużym zainteresowaniem melomanów. W pamięci słuchaczy na pewno utrwaliły się recitale wokalno-organowe z udziałem znakomitych śpiewaczek: legendarnej Elżbiety Towarnickiej oraz pochodzącej z Podkarpacia specjalistki w zakresie wykonawstwa muzyki Jan Sebastiana Bacha – Magdaleny Dobrowolskiej, solistki Chóru Filharmonii Narodowej. Pięknie brzmiały słowa poezji Adama Mickiewicza oraz Karola Wojtyły w interpretacji Michała Chorosińskiego, którym towarzyszyły dźwięki organowej muzyki romantycznej interpretowanej przez stałego gościa festiwalu prof. Andrzeja Chorosińskiego. Niezwykły nastrój panował w kościele Świętego Krzyża podczas występu Marii i Romana Peruckich, gdzie trzeba było dostawiać dodatkowe krzesła w głównej nawie, aby pomieścić wszystkich słuchaczy.

– Jak co roku występowali również artyści zagraniczni. Czy chętnie podejmowali współpracę?

– Znakomicie zaprezentowali się w solowych recitalach organiści z Niemiec i z Włoch: Franz Loerch i Francesco Bongiorno, którzy przedstawili rzeszowskiej publiczności szeroką panoramę literatury organowej. Nie sposób nie wspomnieć o koncercie w Zalesiu, gdzie dźwięki organów i śpiewu rozchodzą się daleko poza mury świątyni. Kulminacją festiwalu był występ znakomitego organisty z Seulu w Korei Południowej – prof. Jisung Kima, który po raz pierwszy gościł w Polsce. Artyście towarzyszył Amerling Chor z Wiednia, złożony z młodzieży studenckiej stolicy Austrii.

– Kto jest organizatorem festiwalu?

– Organizatorem festiwalu pozostaje od początku Parafia Katedralna w Rzeszowie, przy współudziale finansowym Województwa Podkarpackiego, Prezydenta Miasta Rzeszowa oraz dwóch rzeszowskich przedsiębiorstw: Elektromontażu SA oraz Watkem Spółka z oo.

– Dwadzieścia pięć lat to dużo czasu...

– Tym samym zamknięte zostało ćwierćwiecze naszego festiwalu. Cytując słowa Bacha: „Bogu na chwałę, ludziom ku pożytkowi...”.

2016-09-01 09:56

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Pomoc, której udzielamy w Syrii jest o wiele ważniejsza, od pomocy uchodźcom

[ TEMATY ]

wywiad

YouTube.com

Myślę, że ta pomoc, której udzielamy w Syrii jest o wiele ważniejsza, od pomocy uchodźcom, którzy zmierzają do Europy z Afryki i z wielu innych krajów, ponieważ pomagając na miejscu, możemy uratować o wiele więcej osób – mówi w rozmowie z KAI ks. Andrzej Halemba z Papieskiego Stowarzyszenia Pomoc Kościołowi w Potrzebie, dzieląc się doświadczeniami niedawnej wizyty na Bliskim Wschodzie.

Ks. Andrzej Halemba: Życie w Aleppo z pewnością nie jest dziś łatwe. Mówi się o zakończeniu działań wojennych, jednak w dalszym ciągu słychać tam wybuchy moździerzy, a mieszkańcy obrzeży wciąż żyją w niepokoju. Jednak widać pewną poprawę sytuacji: w 2016 r. w Aleppo żyło tylko ok 19 tys. chrześcijan, a teraz obliczamy, że jest ich tam ok. 35 tys. To znaczna różnica i wyzwanie dla wspólnot, które przyjmują z powrotem swoich przyjaciół.
CZYTAJ DALEJ

Kard. Gerhard Müller: Wydarzenia w Polsce wołają o pomstę do nieba!

2025-05-04 13:24

[ TEMATY ]

kard. Gerhard Müller

Karol Porwich/Niedziela

Kard. Gerhard Ludwig Müller

Kard. Gerhard Ludwig Müller

Kilka dni przed rozpoczęciem konklawe kard. Gerhard Müller, były prefekt Kongregacji Nauki Wiary i nadzieja konserwatywnych katolików na całym świecie, udzielił wywiadu Adamowi Sosnowskiego z wydawnictwa Biały Kruk. Kard. Müller nawiązał do wielu kluczowych kwestii dotyczących wyboru papieża – kim powinien być nowy biskup Rzymu oraz jaki będzie jego stosunek do pontyfikatu Franciszka.

Kardynał odniósł się jednak także do wyzwań stojących przed Kościołem globalnie – i doskonale jest zorientowany w tym, co się dzieje w Polsce. Krytykował antydemokratyczne działania rządu Donalda Tuska, a jego działania wobec księży nazwał wprost – torturą. I co najważniejsze – te kwestie przedstawiane są na obradach kardynałów i mają istotny wpływ na konklawe!
CZYTAJ DALEJ

Artystyczne podziękowanie

2025-05-05 03:07

[ TEMATY ]

Częstochowa

koncert

bazylika archikadralna Świętej Rodziny

Oratorium dla Rodzin

Karol Porwich / Niedziela

Premierowe wykonanie Oratorium dla Rodzin „Żywy obraz Tajemnicy” miało miejsce 4 maja w Bazylice Archikatedralnej Świętej Rodziny w Częstochowie. Muzykę do libretta napisanego przez s. Miriam od Jezusa OCD skomponowali Piotr Pałka i Paweł Bębenek, którzy podczas koncertu poprowadzili Zespół Kameralny Filharmonii Częstochowskiej wraz z czterema połączonymi chórami: Voce Angeli i Animabile z Krakowa, Cantate Deo z Opola, i Chór Środowisk Twórczych z Częstochowy. Partie solowe zaśpiewali: Joanna Klin, Magdalena Este, Andrzej Lampert i Marcin Wasilewski-Kruk, a narratorem był częstochowski aktor Adam Hutyra.

Piękna atmosfera, która towarzyszyła podczas koncertu, była dowodem na duchowe zaangażowanie wykonawców, którzy identyfikowali się z treścią oratorium. – Tak naprawdę było to święto rodziny, a jednocześnie moment, kiedy poprzez ten utwór, wszystkie dźwięki jakie skomponowałem, zawierzaliśmy Matce Bożej nasze rodziny i rodziny tych wszystkich, którzy doświadczają różnych trudności, utraty dziecka albo starają się o potomstwo. I taka była intencja, aby w artystyczny sposób oddać Panu Bogu chwałę i ogarnąć modlitwą tych wszystkich, którzy tego potrzebują – wyjaśnia Piotr Pałka. Paweł Bębenek z kolei podkreśla, że utwór niósł za soba słowo w sensie logos. – I myślę, że w pełni to się udało, zarówno w warstwie lirycznej jak i instrumentalnej, za co jesteśmy bardzo wdzięczni wszystkim naszym przyjaciołom, którzy pomagali w przygotowaniu koncertu – dodaje kompozytor.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję