W pierwszej połowie października 1975 r. przebywała w Rzymie pielgrzymka z Polski w związku z obchodami Roku Świętego. Jej kulminacyjnym momentem była audiencja u Ojca Świętego Pawła VI, która odbyła się w samo południe 11 października 1975 r. W audiencji udział wzięli: prymas Polski kard. Stefan Wyszyński, kard. Karol Wojtyła, 20 polskich biskupów i ponad 2 tys. księży i świeckich katolików z 28 polskich diecezji. W osobistych notatkach z tej audiencji prymas Wyszyński zapisał: „Po przemówieniach Ojciec Święty zaprosił biskupów polskich do udzielenia wspólnego błogosławieństwa. W tym momencie ofiarowaliśmy Ojcu Świętemu jako dar Narodowej Pielgrzymki brązową rzeźbę Matki Bożej Częstochowskiej w opracowaniu Zofii Kamińskiej-Trzcińskiej. Papież kazał dokonać fotografii tego aktu”.
Tchnie dobrocią i troską
Reklama
Autorka płaskorzeźby tak relacjonowała w jednym z wywiadów kulisy tamtego wydarzenia: „Wykonałam ją przed dziesięcioma laty (1965) w związku z wystawą sztuki sakralnej zorganizowanej z inicjatywy śp. ks. prał. Jana Penkały, ówczesnego dyrektora Biura Rady Prymasowskiej Odbudowy Kościołów Stolicy (...). Któregoś dnia Ksiądz Prymas przysłał do mnie młodą osobę, która powiedziała mi, że właśnie tę płaskorzeźbę postanowiono zawieźć do Stolicy Apostolskiej, i pytała, czy mam u siebie oryginał. Miałam, należało tylko uzupełnić ten wizerunek stosownym napisem oraz przygotować specjalne pudło-futerał. Płaskorzeźba ma ok. 35 cm wysokości. Na samej górze napis po łacinie mówi o Millennium Chrztu Polski, na dole daty: 966 – 1966 i również łaciński tekst, mówiący o pielgrzymce polskiej z okazji Roku Świętego. W lewym dolnym rogu krzyż, który symbolizuje wszechogarniającą miłość Matki Bożej, po prawej stronie nasze godło narodowe – orzeł. Oblicze Częstochowskiej Matki, nie królowej, tchnie dobrocią i macierzyńską troską. Pełne wyrazu oczy patrzą spokojnie spod wąskich bizantyjskich powiek”.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Zofia Trzcińska-Kamińska w ramach podziękowania otrzymała od prymasa Wyszyńskiego list i fotografię z uroczystości ofiarowania płaskorzeźby papieżowi Pawłowi VI. W liście umieszczony był podobno fragment wypowiedzi prymasa Wyszyńskiego na audiencji: „Ojcze Święty, nie mogłeś do Niej przyjechać, to Ona do Ciebie przyjechała”. Jest to nawiązanie do faktu odmowy przez polskie władze komunistyczne wjazdu do Polski Ojcu Świętemu Pawłowi VI w 1966 r.
W darze wielkim tego świata
Reklama
Pierwowzorem płaskorzeźby w brązie był wizerunek Matki Bożej Częstochowskiej wykonany przez artystkę przed rokiem 1965, w formie gipsowej polichromowanej płaskorzeźby o wysokości 35 cm. Jak napisała swego czasu autorka, „to jest rzeźba, która była wzorcem do wykonania płaskorzeźby ofiarowanej Ojcu Świętemu Pawłowi VI przez Prymasa Wyszyńskiego”. Były też inne dzieła autorki, podarowane przy różnych okazjach wielkim tego świata. 6 września 1967 r. została przekazana do ambasady Francji w Warszawie brązowa płaskorzeźba wizerunku Matki Bożej Częstochowskiej, podarowana prezydentowi de Gaulle’owi z okazji wizyty w Polsce wraz z krótkim listem kard. Stefana Wyszyńskiego. Wizyta prezydenta de Gaulle’a u prymasa Wyszyńskiego i spotkanie z nim w archikatedrze pw. św. Jana Chrzciciela w Warszawie zostały zablokowane przez ówczesne władze komunistyczne. W 1970 r. prymasowi Wyszyńskiemu podarowana została płaskorzeźba przez rzeźbiarkę Zofię Trzcińską-Kamińską dla Instytutu Prymasowskiego Stefana Kardynała Wyszyńskiego Choszczówce k. Warszawy.
W 1972 r. na cmentarzu Stare Powązki w Warszawie płaskorzeźba Matki Bożej Częstochowskiej umieszczona została na grobie rodzinnym Jadwigi Okońskiej z d. Korszonowskiej, matki Marii Okońskiej, współpracownicy prymasa Wyszyńskiego, założycielki Instytutu Prymasa Wyszyńskiego. Na górze wygrawerowany napis: „MATKO KOŚCIOŁA – KRÓLOWO POLSKI”, na dole pod wizerunkiem Matki Bożej: „PROWADŹ NADAL I ZWYCIĘŻAJ + 1926 + 1971”.
Treść napisu była inspirowana zapewne okolicznościami śmierci Jadwigi Okońskiej, która miała miejsce 25 grudnia 1971 r., w dniu Bożego Narodzenia w trakcie Mszy św. w kościele pw. Matki Bożej Zwycięskiej, wybudowanym jako wotum za Cud nad Wisłą w 1920 r., o czym mówi napis umieszczony na tablicy nagrobnej.
Od 1983 r. polichromowany odlew gipsowy płaskorzeźby znajduje się w kancelarii parafialnej kościoła pw. Matki Bożej Częstochowskiej przy ul. Zagórnej (Warszawa-Powiśle), wykonany przez p. Włodzimierza Kisielnickiego – kuzyna, spadkobiercę i kontynuatora wielu projektów Zofii Trzcińskiej-Kamińskiej, przy wykorzystaniu zachowanego oryginalnego modelu „formy”.