Reklama

Polityka

Festiwal Niemena w Słupsku

Czesław Niemen, gdyby żył, 16 lutego 2016 r. obchodziłby 77. rocznicę urodzin.
Niestety, od 12 lat możemy tylko wspominać tego artystę

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Czesławowi Niemenowi poświęcony jest w Słupsku Festiwal Młodych Talentów Niemen Non Stop, który stał się trwałym elementem muzycznego pejzażu Polski. Festiwal oddaje wdzięczność legendzie i fenomenowi, „polskiemu artyście wszech czasów”, a także jest wielkim admiratorem twórczości Czesława Niemena. Gości w Polskiej Filharmonii Sinfonia Baltica pod honorowym patronatem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Prezydenta Miasta Słupska i Marszałka Województwa Pomorskiego. Organizatorami są Młodzieżowe Centrum Kultury i – od roku 2010 – Stowarzyszenie Nota Anamnesis, a wcześniej Stowarzyszenie Pro Cultura Non Stop.

Zmarły w ubiegłym roku Franciszek Walicki (1920 – 2015), ojciec chrzestny polskiego rock’n’rolla, jako gość specjalny 7. edycji Festiwalu Młodych Talentów Niemen Non Stop (2012) powiedział: „Kiedy spotkam się z Niemenem, powiem mu, że jest pewne miasto na świecie – Słupsk – które go kocha, szanuje i otacza szczególną atencją, zachowuje w pamięci i organizuje co roku niebanalną imprezę jemu poświęconą”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Rodowód festiwalu

Reklama

Pomysłodawcą niemenowskiego festiwalu w Słupsku jest wielki pasjonat twórczości Czesława Niemena – Stanisław Wojciekian. To on na początku 2006 r., za sprawą Jerzego Barbarowicza – dyrektora Wydziału Kultury UM, zainicjował w Młodzieżowym Centrum Kultury cykliczne wieczory klubowe z udziałem fanów artysty i był ich gospodarzem. Podczas wieczorów prezentował unikatowe nagrania, potem analizowano utwory; określano to mianem „Scena Niemena”. Grono fanów i sympatyków Niemena nie tylko rozrastało się liczebnie, ale też zaczęło marzyć o realizacji takiego projektu, który dawałby mieszkańcom kulturotwórczy rozwój i promowałby miasto. Padł pomysł festiwalu, a Ratusz go zaakceptował. Znamienne jest, że miasto festiwalowe – Słupsk to miejsce pomiędzy Gdańskiem, Sopotem, Białogardem i Szczecinem – ważnymi miastami w początkowym okresie artystycznym Niemena-Wydrzyckiego. Nazwa festiwalu: Niemen Non Stop jest symbolicznym odniesieniem do legendarnego klubu Non Stop w Sopocie, istniejącego w latach 1961-81. Człon: Non Stop powtórzony został w nazwie założonego w 2007 r. przez Wojciekiana i grupę ludzi z nim współpracujących Stowarzyszenia Pro Cultura Non Stop, pozwalającego formalnie uczestniczyć w organizowaniu festiwalu oraz popularyzowaniu dorobku kulturowego miejscowych środowisk twórczych.

Premierowa edycja Festiwalu Młodych Talentów Niemen Non Stop odbyła się w dniach 20-21 listopada 2006 r., a pierwszym wykonawcą na scen@niemena był Tomasz Jaśkiewicz – gitarzysta zespołów Akwarele i Niemen Enigmatic. Muzyk wykonał na gitarze swoją słynną solówkę z piosenki „Dziwny jest ten świat” Czesława Niemena z towarzyszeniem słupskiej grupy tanecznej Enza.

10. Festiwal Niemen Non Stop

Jubileuszowa, 10. edycja Festiwalu Niemen Non Stop miała miejsce w dniach 25-27 listopada 2015 r.

Uczestnikami festiwalu są początkujące talenty, w wieku 15-28 lat, które prezentują publiczności i jurorom swój niejednokrotnie już zaawansowany warsztat muzyczny i potencjał wokalny. Od 5 lat festiwal ma zasięg międzynarodowy oraz nieobowiązkową kategorię Open, pozwalającą wykonawcy zaprezentować własną kompozycję. Do roku 2012 Złota Dziesiątka wyłaniana była na festiwalu poprzedniego dnia spośród wcześniej zakwalifikowanych 20 wykonawców do Konkursu Piosenki scen@niemena. Od 2013 r. w Konkursie scen@niemena występuje od razu Złota Dziesiątka, wyłaniana wcześniej, poza festiwalem. Poprzednia formuła dwudniowa bardzo odpowiadała słuchaczom festiwalu, ale zapewne była kosztowniejsza, zwłaszcza dla młodych uczestników, którzy w myśl regulaminu festiwalu przyjeżdżają na własny koszt.

Reklama

Loża artystów jurorów festiwalu liczy trzy osoby – w skład wchodzą stały członek Tomasz Jaśkiewicz (muzyk w zespołach Niemena) i dwie osoby zmieniające się, wśród których były córki Niemena – Natalia i Eleonora. Skład jury 10. festiwalu uzupełniali: piosenkarka Dorota Miśkiewicz oraz dziennikarz muzyczny PR I Paweł Sztompke, który prowadził też dwa ostatnie festiwale. Osiem edycji festiwalu prowadził Paweł Brodowski (eks-Akwarele, Jazz Forum), osoba merytorycznie niedościgniona – niech powróci w tej roli na scenę Niemen Non Stop!

Zwyczajem po wysłuchaniu uczestników festiwalu jest przypomnienie słuchaczom zwycięzcy Grand Prix poprzedniej edycji. W 2014 r.była nią studentka politechniki i wokalistka Teatru Variete Muza w Koszalinie Michalina Olszewska, która w znakomitej interpretacji i oryginalnej aranżacji zespołu towarzyszącego wykonawcom festiwalu zaśpiewała kompozycję Niemena „Inside I’m Dying” z nagranego w USA (1974) LP „Mourner’s Rhapsody”.

Przed ogłoszeniem przez jury werdyktu zwyczajem jest też zapewnienie festiwalowej publiczności wysłuchania minikoncertu zaproszonej gwiazdy polskiej sceny muzycznej. W minionych latach oklaskiwani byli m.in.: Marek Bałata, Helmut Nadolski (eksmuzyk Niemena), Artur Dutkiewicz, Ewa Bem, Marek Ałaszewski, Ania Rusowicz, Grażyna Łobaszewska, Stanisław Soyka, Wojciech Korda, Natalia Niemen i w ubiegłym roku formacja SBB (J. Skrzek, A. Anthimos, J. Piotrowski – eksmuzycy Niemena).

Po koncercie gwiazdy estrady następuje ogłoszenie werdyktu jury i ceremonia rozdania nagród Festiwalu Młodych Talentów Niemen Non Stop. Na 10. festiwalu główną nagrodę, Grand Prix, otrzymała Dominika Barabas z Poznania za wykonanie piosenki „Status mojego ja” z płyty Niemena „Terra Deflorata” (1989).

Reklama

Gościem honorowym festiwalu jest Małgorzata Niemen. Na 5. festiwalu gościem specjalnym była siostra Niemena Jadwiga Bortkiewicz wraz z mężem Kazimierzem. Bywalcy festiwalu spodziewali się, że gościem specjalnym 10. – jubileuszowego festiwalu będzie pierworodna córka Niemena – Maria z wnuczką Julią, skrzypaczką. Oczekiwania widzów jednak się nie spełniły.

Imprezy okołofestiwalowe

Wszystkim odsłonom festiwalu towarzyszą działania artystyczne inspirowane postacią Czesława Niemena. Imprez okołofestiwalowych w różnych obiektach kulturalnych Słupska jest wiele. Są interesujące i cieszą się olbrzymim powodzeniem. Podczas 10. festiwalu w MCK odbyła się druga edycja konkursu „Co ty wiesz o Niemenie” dla słupskich szkół średnich. Spośród 5 drużyn I miejsce zajęła ekipa z V LO w składzie: Daria Kurlapska, Weronika Groszek, Wiktoria Jaranowska. Uczestnicy konkursu prezentowali bardzo wysoki poziom zarówno wiedzy teoretycznej, jak i materiału muzycznego.

Reklama

Niezwykle wartościową inicjatywą okazały się sesja naukowa i panel dyskusyjny o twórczości muzycznej Czesława Niemena, zainicjowane w 2010 r. przez Romana Radoszewskiego. Obecnie są one moderowane przez norwidologów Edytę i Piotra Chlebowskich (KUL Lublin), z udziałem młodych muzykologów Jacka Kurka (UŚ Katowice), Mariusza Gradowskiego (UW Warszawa) i Sławomira Rzepczyńskiego (AP Słupsk). Inicjator i pierwszy moderator Roman Radoszewski jest autorem książek „Czesław Niemen. Kiedy się dziwić przestanę” oraz „Idee Super Fixe, czyli Niemena Norwidowskie opus magnum”. W bibliotece miejskiej w ramach jubileuszowej edycji festiwalu odbyła się prezentacja cennych posesyjnych materiałów, zebranych w formę książki „Czesław Niemen i jego płytowe dzieła”. Książka pod redakcją Edyty i Piotra Chlebowskich ukazała się w wydawnictwie KUL.

Wśród imprez ubogacających festiwal wiele artystycznych doznań dostarczyły występy dziewcząt ze szkół gimnazjalnych i średnich w Teatrze Tańca Enza słupskiego MCK. Dziewczęta tańczyły performance według choreografii Gabrieli Kelner-Janus. Taniec inspirowany był muzyką Czesława Niemena. Spektakl na 5. edycję festiwalu (2010) przygotowany był do muzyki „Człowiek jam niewdzięczny”, a na 7. edycję – do muzyki z płyty „Katharsis”.

Furtka do kariery

Festiwale sprzyjają lansowaniu wykonawców. Festiwal Młodych Talentów Niemen Non Stop też może się pochwalić swoimi adeptami, którzy stali się szerzej znani na estradzie. Dla przykładu – laureatka Grand Prix już 1. festiwalu – Natalia Sikora (z Pawłem Lucewiczem) to ceniona piosenkarka i aktorka. W roku 2011 nagrała ciekawą płytę „Absurdustra: Próba Norwida” z kompozycjami Czesława Niemena, Grzegorza Kwietnia i Piotra Proniuka do 13 wierszy Cypriana K. Norwida.

Zdobywca głównej nagrody Festiwalu Niemen Non Stop 2009 – Michał Karczmarek w 2011 r. nagrał debiutancką płytę „Czekając na miłość”. W duecie z Krystyną Prońko nagrał też utwór do własnej muzyki i tekstu „Budzi się nowy dzień”.

Zespół Soundrise z Wrocławia, laureat festiwalu 2009 i 2010, na Niemen Non Stop 2011 wystąpił, jako gość zaproszony, z koncertem Soundrise „Niemen nieznany”, na który złożyły się własne interpretacje piosenek Niemena z wydanej płyty.

Reklama

Laureat 8. edycji festiwalu (2013) – zespół Per Aspera Ad Astra, w składzie Dawid Krzyk i Stanisław Ogorzałek, w 2015 r. wydał album „Idée super fixe” do tekstów Norwida z kompozycjami Niemena pochodzącymi z lat 1975-77.

Jeszcze o Pro Cultura Non Stop

Festiwal Niemen Non Stop cieszy się ogromnym zainteresowaniem i każdorazowo przyciąga rzesze słuchaczy. Zachowuje charakter muzycznego święta i dostarcza artystycznych wrażeń. Ale miłośnicy, sympatycy i fani twórczości Czesława Niemena pragną upamiętnienia artysty w przestrzeni codziennej, gdyż jego muzyczne wypowiedzi są bliskie już trzeciemu pokoleniu.

Na jednym ze spotkań Stowarzyszenia Pro Cultura Non Stop Leszek Rosiński przedstawił pomysł ustawienia pamiątkowego kamienia w formie głazu narzutowego ku pamięci Czesława Niemena. Na jego lokalizację wybrano park im. Jerzego Waldorffa vis-à-vis filharmonii, a w nim miejsce na tyłach pomnika Karola Szymanowskiego. Tu do roku 1976 stał XIX-wieczny Stary Teatr, w którym Czesław Niemen 19 sierpnia 1968 r. po raz pierwszy koncertował w Słupsku. Postawiony w tym miejscu głaz symbolizowałby obecność artysty, który nadal gra dla swoich wiernych fanów. Leszek Rosiński oraz koledzy ze stowarzyszenia – Stanisław Wojciekian, Wiesław Kudrymski i Fryderyk Kozak – opracowali niezbędną fachową dokumentację i w sierpniu 2011 r. przekazali ją służbom Ratusza. Pomysł nie znalazł aprobaty. Może jednak warto pochylić się ponownie nad projektem oraz nad tym, by napis z planowanego obelisku przypominał przechodniom wciąż aktualne motto: „«Przyszedł już czas, najwyższy czas, nienawiść zniszczyć w sobie» – Czesław Niemen 1939 – 2004”.

2016-02-10 08:15

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Ogień w sercu z lodu

Niedziela Ogólnopolska 29/2021, str. 43

[ TEMATY ]

muzyka

Mozart

Wikpiedia

Barbara Krafft, Wolgang Amadeusz Mozart

Barbara Krafft, Wolgang Amadeusz Mozart

Obok genialnych fraz, które wyszły spod jego ręki, mistrz Wolfgang Amadeusz Mozart miał nam coś więcej do powiedzenia.

Gdyby ludzie mogli wejrzeć w moje serce, musiałbym się wstydzić. Wszystko jest dla mnie zimne, zimne jak lód” – napisał we wrześniu 1790 r. do ukochanej Konstancji Wolfgang Amadeusz Mozart. Kiedy słucha się jego muzyki, bez względu na to, czy to kameralistyka, opera, symfoniczne frazy czy dzieła oratoryjne, ilość miłości i płynącego z niej żaru wręcz zniewala.
CZYTAJ DALEJ

Święty Jan Nepomucen

Niedziela podlaska 20/2001

[ TEMATY ]

święty

Arkadiusz Bednarczyk

Św. Jan Nepomucen z kościoła w Lutczy

Św. Jan Nepomucen z kościoła w Lutczy
Św. Jan Nepomucen urodził się w Pomuku (Nepomuku) koło Pragi. Jako młody człowiek odznaczał się wielką pobożnością i religijnością. Pierwsze zapiski o drodze powołania kapłańskiego Jana pochodzą z roku 1370, w których figuruje jako kleryk, zatrudniony na stanowisku notariusza w kurii biskupiej w Pradze. W 1380 r. z rąk abp. Jana Jenzensteina otrzymał święcenia kapłańskie i probostwo przy kościele św. Galla w Pradze. Z biegiem lat św. Jan wspinał się po stopniach i godnościach kościelnych, aż w 1390 r. został mianowany wikariuszem generalnym przy arcybiskupie Janie. Lata życia kapłańskiego św. Jana przypadły na burzliwy okres panowania w Czechach Wacława IV Luksemburczyka. Król Wacław słynął z hulaszczego stylu życia i jawnej niechęci do Rzymu. Pragnieniem króla było zawładnąć dobrami kościelnymi i mianować nowego biskupa. Na drodze jednak stanęła mu lojalność i posłuszeństwo św. Jana Nepomucena. Pod koniec swego życia pełnił funkcję spowiednika królowej Zofii na dworze czeskim. Zazdrosny król bezskutecznie usiłował wydobyć od Świętego szczegóły jej spowiedzi. Zachowującego milczenie kapłana ukarał śmiercią. Zginął on śmiercią męczeńską z rąk króla Wacława IV Luksemburczyka w 1393 r. Po bestialskich torturach, w których król osobiście brał udział, na pół żywego męczennika zrzucono z mostu Karola IV do rzeki Wełtawy. Ciało znaleziono dopiero po kilku dniach i pochowano w kościele w pobliżu rzeki. Spoczywa ono w katedrze św. Wita w bardzo bogatym grobowcu po prawej stronie ołtarza głównego. Kulisy i motyw śmierci Świętego przez wiele lat nie był znany, jednak historyk Tomasz Ebendorfer około 1450 r. pisze, że bezpośrednią przyczyną śmierci było dochowanie przez Jana tajemnicy spowiedzi. Dzień jego święta obchodzono zawsze 16 maja. Tylko w Polsce, w diecezji katowickiej i opolskiej obowiązuje wspomnienie 21 maja, gdyż 16 maja przypada św. Andrzeja Boboli. Jest bardzo ciekawą kwestią to, że kult św. Jana Nepomucena bardzo szybko rozprzestrzenił się na całą praktycznie Europę. W wieku XVII kult jego rozpowszechnił się daleko poza granice Pragi i Czech. Oficjalny jednak proces rozpoczęto dopiero z polecenia cesarza Józefa II w roku 1710. Papież Innocenty XII potwierdził oddawany mu powszechnie tytuł błogosławionego. Zatwierdził także teksty liturgiczne do Mszału i Brewiarza: na Czechy, Austrię, Niemcy, Polskę i Litwę. W kilka lat potem w roku 1729 papież Benedykt XIII zaliczył go uroczyście w poczet świętych. Postać św. Jana Nepomucena jest w Polsce dobrze znana. Kult tego Świętego należy do najpospolitszych. Znajduje się w naszej Ojczyźnie ponad kilkaset jego figur, które można spotkać na polnych drogach, we wsiach i miastach. Często jest ukazywany w sutannie, komży, czasem w pelerynie z gronostajowego futra i birecie na głowie. Najczęściej spotykanym atrybutem św. Jana Nepomucena jest krzyż odpustowy na godzinę śmierci, przyciskany do piersi jedną ręką, podczas gdy druga trzyma gałązkę palmową lub książkę, niekiedy zamkniętą na kłódkę. Ikonografia przedstawia go zawsze w stroju kapłańskim, z palmą męczeńską w ręku i z palcem na ustach na znak milczenia. Również w licznych kościołach znajdują się obrazy św. Jana przedstawiające go w podobnych ujęciach. Jest on patronem spowiedników i powodzian, opiekunem ludzi biednych, strażnikiem tajemnicy pocztowej. W Polsce kult św. Jana Nepomucena należy do najpospolitszych. Ponad kilkaset jego figur można spotkać na drogach polnych. Są one pamiątkami po dziś dzień, dawniej bardzo żywego, dziś już jednak zanikającego kultu św. Jana Nepomucena. Nie ma kościoła ani dawnej kaplicy, by Święty nie miał swojego ołtarza, figury, obrazu, feretronu, sztandaru. Był czczony też jako patron mostów i orędownik chroniący od powodzi. W Polsce jest on popularny jako męczennik sakramentu pokuty, jako patron dobrej sławy i szczerej spowiedzi.
CZYTAJ DALEJ

Zdewastowano pomnik zamordowanych polskich jeńców w Miednoje

2025-05-21 16:38

[ TEMATY ]

pomnik

Miednoje

wikipedia.org

MSZ oświadczyło w środę, że domaga się od strony rosyjskiej natychmiastowego przywrócenia stanu pierwotnego Cmentarza Wojennego w Miednoje. Sprawa dotyczy dewastacji polskiego pomnika, z którego skuto płaskorzeźbę orderu Krzyża Wojennego Virtuti Militari oraz Krzyża Kampanii Wrześniowej 1939.

"Ministerstwo Spraw Zagranicznych z niepokojem przyjęło informację Ambasady RP w Moskwie o dewastacji polskiego pomnika na Cmentarzu Wojennym w Miednoje. Stanowczo domagamy się od strony rosyjskiej natychmiastowego przywrócenia stanu pierwotnego cmentarza" - oświadczył resort dyplomacji w oświadczeniu opublikowanym na stronie.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję