Reklama

Niedziela w Warszawie

Ekumenizm pod wspólnym dachem

W stolicy co roku zawieranych jest ponad 120 małżeństw pomiędzy chrześcijanami różnych wyznań. Związki te stają przed osobliwymi wyzwaniami, ale są też szansą na zbliżenie całych wyznaniowych wspólnot

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

„Jedni mówią, że to grzech. Inni, że i tak nie damy rady” – taki post na Młodzieżowym Forum Chrześcijańskim zamieściła osoba podpisująca się jako Demetra.

Pesymizm dziewczyny, co do perspektyw jej związku, nie wziął się stąd, że chłopak poznał inną kobietę. Nie popadł on również w kłopoty z prawem, ani nie zamierza wyjechać z kraju za pracą. Wręcz przeciwnie: młodzi spotykają się od pół roku, chodzą wspólnie do świątyni i są sobie coraz bliżsi. Mimo tego dziewczyny nie opuszczają obawy o przyszłość. Źródłem tego niepokoju jest wiara. A dokładnie to, że ona jest protestantką, a jej chłopak katolikiem.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

– Modlimy się do tego samego Boga. Wyznajemy te same wartości. Kochamy siebie i szanujemy nawzajem. Nie ma się więc czego obawiać – mówi „Niedzieli” Jerzy Muszyński, który od ponad 22 lat jest mężem katoliczki Małgorzaty. – Ja takich obaw nie miałem. Podobnie moi rodzice, którzy również są małżeństwem mieszanym. Natomiast babcia żony miała podobno powiedzieć, że fajny ze mnie chłopak, tylko szkoda, że protestant – opowiada „Niedzieli” Muszyński i ze śmiechem dodaje. – Teraz to ja parafrazuję powiedzenie babci, kiedy do córek przychodzą katoliccy koledzy. A mówiąc poważnie, to uważam, że nasz związek pokazuje, iż różnice między wyznaniami nie są tak duże, aby dwoje kochających się ludzi nie potrafiło zaakceptować tego, co ważne dla drugiej osoby.

Miłość, akceptacja i tolerancja, to triada, przy pomocy której swój codzienny ekumenizm opisują prawosławna Agnieszka i katolik Andrzej. – O katolicyzmie wiedziałam dużo więcej niż mąż o prawosławiu, co w sumie w takim kraju jak Polska jest rzeczą naturalną. Ale dopiero chodzenie do kościoła na Msze św. oraz czytanie lektur religijnych, a zwłaszcza „Dzienniczka” św. Siostry Faustyny sprawiło, że naprawdę poznałam katolicyzm – mówi ona. A on dodaje. – To, co w cerkwi mnie zaskoczyło na początku to piękny śpiew. U nas jest z tym o wiele gorzej. Dzięki prawosławnej żonie byłem na Świętej Górze Grabarce, a ona była ze mną na Jasnej Górze. Inne kalendarze sprawiają zaś, że dwa razy obchodzimy Boże Narodzenie, z czego najbardziej cieszy się nasze dziecko.

W jakiej wierze wychowywać dzieci? Jakie zwyczaje wynikające z wyznania trzeba będzie zaakceptować w zachowaniu współmałżonka? – to główne dylematy przed jakimi stają osoby decydujące się na zawarcie małżeństwa mieszanego.

Więcej małżeństw mieszanych

W minionym roku na terenie archidiecezji warszawskiej zawarto ok. 70 ślubów mieszanych. W 2014 r. było ich 45. Z kolei w diecezji warszawsko-praskiej tendencja była odwrotna. Więcej związków pomiędzy chrześcijanami różnych wyznań zawarto w 2014 r. (94) niż w roku dopiero co minionym (83).

Reklama

– Możemy spodziewać się, że w przyszłości liczba takich związków będzie rosła – uważa ks. prof. Mieczysław Ozorowski z Wydziału Studiów nad Rodziną w podwarszawskich Łomiankach. Zdaniem naukowca wpływ na to będą miały narastające procesy migracyjne. Ich główny nurt wiąże się z tym, że młodzi ludzie przyjeżdżają do Warszawy studiować, a potem zostają, jak prawosławna Agnieszka, bo tylko tutaj jest praca.

Inny proces migracyjny upowszechnił się po otwarciu granic w ramach Unii Europejskiej. Jego skutkiem jest to, że coraz więcej Polek i Polaków wiąże się z obcokrajowcami. W ostatnich dwóch latach tylko w archidiecezji warszawskiej udzielono 40 sakramentów małżeństwa parom, w których jedno z narzeczonych mieszkało na stałe za granicą.

Laboratorium jedności

Reklama

Warszawiacy mieli niezwykłe szczęście. Ponieważ o tym, jak Kościół katolicki patrzy na małżeństwa mieszane powiedział im sam Benedykt XVI. – W dzisiejszym świecie coraz częściej na założenie rodziny decydują się młodzi ludzie wywodzący się z różnych tradycji, religii, różnych wyznań chrześcijańskich. Niejednokrotnie dla nich samych i ich bliskich jest to decyzja trudna, niosąca różnego rodzaju ryzyko, zarówno do wytrwania w wierze i budowania w przyszłości klimatu jedności rodziny, a także dogodnych warunków duchowego wzrostu dzieci. Może jednak właśnie dzięki tworzeniu w szerszej skali ekumenicznego dialogu jedności taka decyzja zapoczątkuje w praktyce swego rodzaju laboratorium jedności – powiedział Papież w 2006 r. w trakcie nabożeństwa ekumenicznego w kościele Świętej Trójcy. Podczas tej uroczystości Benedykt XVI podkreślił, że owo „laboratorium jedności” jest możliwe tylko wówczas, kiedy w mieszanej rodzinie panuje „wzajemna życzliwość, zrozumienie i dojrzałość w wierze obu stron”. – Dokładnie tak trzeba postępować na co dzień i od święta – mówią zgodnie Agnieszka i Andrzej.

Widzieć powyżej opłotków

O porażkę w małżeństwie mieszanym jest łatwo. Badania przeprowadzone w USA pokazały, że rodziny jednolite wyznaniowo są aż trzy razy bardziej trwałe od związków mieszanych. – W naszym kraju nie ma podobnych badań – mówi „Niedzieli” ks. prof. Mieczysław Ozorowski. – Niemniej na podstawie tego, co obserwuję, mogę powiedzieć, że kiedyś częściej słyszałem o różnych przykrościach do jakich dochodzi w takich małżeństwach. Docierały do mnie opowieści np. o tym, że w dniu święta obchodzonego przez jednego z małżonków, drugi w tym czasie zaczynał w domu remont lub generalne porządki. Dzisiaj o takich przypadkach nie słyszę – dodaje ks. prof. Ozorowski.

Pozytywne zdanie o małżeństwach mieszanych ma ks. Dariusz Chwastek, który od wielu lat udziela protestanckich ślubów. – Uważam, że różnice wynikające z innego wyznania nie są źródłem problemu, ale są źródłem bogactwa. Młodzi czerpią z nich siłę. Zazwyczaj są to bowiem osoby dobrze zorientowane w sprawach doktrynalnych. Dzięki czemu każde z nich patrzy powyżej swoich opłotków – mówi „Niedzieli” Proboszcz parafii ewangelicko-augsburskiej Wniebowstąpienia Najświętszej Maryi Panny w Warszawie.

Krok po kroczku

Reklama

Ks. Chwastek pamięta tylko o jednym małżeństwie mieszanym, które się rozpadło spośród kilkunastu, jakim udzielił ślubu. – Z perspektywy czasu uważam, że oni zbyt szybko podjęli decyzję o ślubie – mówi kapłan. – Dlatego choć każdy przypadek jest indywidualny, to wszystkim bez wyjątku powtarzam, aby dobrze przemyśleli swoją decyzję. I dochodzili do niej krok po kroczku.

Z takim podejściem zgadza się Beata Chojecka. – Osoby te muszą być w pełni świadome, co to znaczy żyć z osobą innego wyznania. Katolik musi być świadom, co to znaczy żyć z protestantem czy osobą prawosławną i odwrotnie – mówi „Niedzieli” doradczyni życia rodzinnego w archidiecezji warszawskiej. Trzeba wiedzieć, np. że problemem jest wspólny udział w Komunii św., a każde wyznanie inaczej podchodzi też do rozwodu.

Konsekwencją nieudanego związku jest nie tylko rozpad małżeństwa, ale też odejście od wiary, z którą kontakt tracą również dzieci. – Wróciłem do Kościoła dopiero, gdy się usamodzielniłem. Wcześniej nie chciałem mieć z Kościołem jakichkolwiek kontaktów, bo pamiętałem, że jak rodzice się kłócili, to bardzo szybko zaczynali sobie wymyślać od „moherów” i „Lutrów” – opowiada osoba prosząca o zachowanie anonimowości.

W Kościele katolickim obowiązuje specjalna procedura postępowania dla osób chcących zawrzeć mieszane małżeństwo. Muszą ją przejść oboje narzeczeni (szczegóły w ramce: „Dyspensa…”). I od razu trzeba powiedzieć, że reguły stawiane przez nasz Kościół są bardziej rygorystyczne niż w innych wyznaniach. – Dla chcącego nic strasznego. Ślub wzięliśmy w Kościele, a nasze dzieci wychowują się w wierze katolickiej – mówi prawosławna Agnieszka.

Małgorzata i Jerzy Muszyńscy ślub wzięli w Kościele protestanckim. – Teraz żona postanowiła sprawy te uporządkować. Czekamy na decyzję miejscowego biskupa – mówi Jerzy Muszyński.

Czego się Pan spodziewa, pytam na koniec. – Nie wiem, ale kocham swoją żonę i jestem gotowy się z tym zmierzyć. Myślę też, że znajdzie się rozwiązanie. W końcu, jak mówiłem, modlimy się do tego samego Boga.

2016-01-05 11:50

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Ważny krok na drodze ekumenizmu

Niedziela Ogólnopolska 3/2015, str. 3

[ TEMATY ]

ekumenizm

BOŻENA SZTAJNER

Wizyta papieża Franciszka w Turcji miała znaczenie na płaszczyźnie zarówno życia międzynarodowego, jak i międzyreligijnego, szczególnie na płaszczyźnie ekumenizmu, który oczekuje jakby nowego rozpędu i jest nadzieją wielu chrześcijan. Ekumenizm jest wielkim tematem teologicznym Kościoła, zwłaszcza po Soborze Watykańskim II. Zajmuje się nim wiele wyznań chrześcijańskich, działających w ramach Światowej Rady Kościołów. Idee ekumeniczne przewijały się w pontyfikacie św. Jana Pawła II, Benedykta XVI, a teraz wiele wątków ekumenicznych dostrzegamy u papieża Franciszka. Niedawna wizyta Papieża w Turcji była tego przykładem. Nie tylko muzułmanom pokazał on żywą wiarę Kościoła w jednego Boga, ale także poprzez spotkanie z patriarchą Bartłomiejem ukazał ideę ekumenizmu całemu Kościołowi. Idea ta zasadza się na braterskiej miłości, która prowadzi do jedności. Podstawy tego odnajdujemy choćby w samej rzeczywistości biblijnej, która przypomina, że Piotr i Andrzej byli braćmi. Papież Franciszek i patriarcha Bartłomiej również pokazali, że są braćmi w Chrystusie. Wspólne błogosławieństwo, którego udzielili dwaj Następcy Apostołów, było znamienne i bardzo oczekiwane. Zarówno katolicy, jak i prawosławni poczuli wielką wartość ekumenizmu. Bo czasem wydaje się, że ludzie powątpiewają, czy pod względem ekumenicznym posuwamy się do przodu, czy ekumenizm ma prawo obywatelstwa we współczesnym Kościele. Podczas nabożeństwa w bazylice prawosławnej i w katolickiej katedrze Ducha Świętego w Istambule widoczne było, że tak dzieje się naprawdę. Nie ma chyba nic piękniejszego niż postawa wzajemnej braterskiej miłości pasterzy chrześcijańskich wyznań, która jest wzorem do naśladowania dla innych.
CZYTAJ DALEJ

Nowe informacje o życiu siostry Łucji, uczestniczki objawień fatimskich

2025-09-30 19:10

[ TEMATY ]

objawienia fatimskie

nowe informacje

siostra Łucja

Coimbra – Muzeum S. Łucji/ zdjęcia: Grażyna Kołek

Na rynku wydawniczym w Portugalii pojawiły się dwie publikacje zawierające wspomnienia siostry Łucji dos Santos, karmelitanki bosej, która była jedną z trojga uczestników objawień maryjnych w Fatimie trwających pomiędzy 13 maja i 13 października 1917 roku.

Jedną z nowości jest książka autorstwa siostry Ângeli Coelho, wicepostulatorki procesu beatyfikacyjnego portugalskiej wizjonerki, zatytułowana „Viver na Luz de Deus” (Żyjąc w Bożym świetle). Publikacja, której współautorem jest francuski karmelita bosy o. François Marie Léthel, została wydana przez Edições Carmelo. Rzuca ona nowe światło na życie siostry Łucji.
CZYTAJ DALEJ

Dzierżoniów. Niebieski Wojownik u Królowej Różańca Świętego

2025-10-05 20:23

[ TEMATY ]

św. Michał Archanioł

bp Stefan Regmunt

Dzierżoniów

ks. Zygmunt Kokoszka

Niepokalana Królowa Różańca Świętego

ks. Mirosław Benedyk/Niedziela

Bp Stefan Regmunt podczas instalacji figury św. Michała Archanioła w Dzierżoniowie

Bp Stefan Regmunt podczas instalacji figury św. Michała Archanioła w Dzierżoniowie

W parafii Królowej Różańca Świętego w Dzierżoniowie odpust ku czci patronki stał się nie tylko świętem modlitwy i wdzięczności, ale także momentem duchowego umocnienia, gdy wspólnota parafialna powierzyła się opiece św. Michała Archanioła.

W niedzielę 5 października, poprzedzającą wspomnienie Najświętszej Maryi Panny Różańcowej, w Dzierżoniowie odbyły się uroczystości odpustowe. To szczególne wydarzenie zgromadziło parafian i gości w kościele na Skałkach, gdzie Mszy świętej przewodniczył bp Stefan Regmunt, biskup senior diecezji zielonogórsko-gorzowskiej.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję