Reklama

Niedziela Małopolska

Żeby pamiętać o misji

- Pielgrzymujemy, aby podziękować za ostatnie 100 lat rozwoju muzyki w Archidiecezji Krakowskiej - mówi duszpasterz muzyków, ks. Grzegorz Lenart.

2025-11-12 13:11

Muzyka Kościelna w Archidiecezji Krakowskiej

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

XVI Ogólnopolska Pielgrzymka Muzyków Kościelnych na Jasną Górę była zwieńczeniem obchodów 100-lecia utworzenia Metropolii Krakowskiej. Spotkaniu muzyków kościelnych na Jasnej Górze towarzyszyło hasło „Pielgrzymi nadziei”. Za organizację tegorocznej pielgrzymki odpowiedzialni byli przedstawiciele Archidiecezji Krakowskiej. To dlatego XVI Ogólnopolska Pielgrzymka Muzyków Kościelnych stała się okazją do dziękczynienie za 100 ostatnich lat historii diecezji i Metropolii Krakowskiej. Uczestnicy wzięli udział w liturgii pokutnej i wysłuchali konferencji ks. Grzegorza Lenarta „Liturgia nie jest nasza. Odpowiedzialność muzyków za śpiew Kościoła”.

Duszpasterz muzyków z Archidiecezji Krakowskiej zauważył, że nie zawsze muzyka jest dostosowana do liturgii i tekstów biblijnych – zaczynają dominować emocje i uczucia. Powodem – według ks. Lenarta – jest stawianie człowieka, a nie Boga na pierwszym miejscu. Jako na rozwiązanie duszpasterz wskazał natomiast „zapatrzenie i zasłuchanie w Słowo Boże”. Tylko, gdy ten warunek zostanie spełniony, muzyk będzie tworzył muzykę korespondującą z tym, co dzieje się przy ołtarzu. Ks. Grzegorz Lenart zaapelował do uczestników XVI Ogólnopolskiej Pielgrzymki Muzyków Kościelnych na Jasną Górę, aby pamiętali, że w ich posłudze kluczowa jest służba Bogu i szukanie jego woli.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Centralnym punktem spotkania była Eucharystia. Po komunii zawierzono wszystkich polskich muzyków kościelnych opiece Matki Bożej. Wydarzenie zakończył koncert dziękczynny w wykonaniu Chóru Mieszanego Katedry Wawelskiej pod dyrekcją Andrzeja Korzeniowskiego.

Ks. Grzegorz Lenart podkreśla szczególną wymowę sobotniej pielgrzymki. – Pielgrzymujemy, aby podziękować za ostatnie 100 lat rozwoju muzyki w Archidiecezji Krakowskiej. Wiemy, że (…) nie były to lata proste, (…) ale jest też wiele sukcesów. Chcemy dziękować za to, co się udało i prosić, aby to dzieło było kontynuowane – mówi, wskazując na związki rozwoju muzyki w diecezji z losami Polski w ostatnim wieku. Według duszpasterza największym sukcesem na tym polu jest powstanie systemu edukacji muzycznej. – Jesteśmy jedyną diecezją w Polsce, która kształci na poziomie szkoły średniej i studiów wyższych. Te struktury udało się stworzyć moim poprzednikom – wyjaśnia. Podkreśla przy tym, że w ostatnich latach szczególny nacisk duszpasterstwo muzyków kładzie na formację i rozwój duchowy. – W tej posłudze łatwo wpaść można w rutynę. Spotkania formacyjne mają służyć temu, żeby nie popaść w przekonanie, że to tylko praca, żeby nie zapominać o misji – mówi ks. Lenart.

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Św. Jozafat Kuncewicz, biskup i męczennik

[ TEMATY ]

święci

pl.wikipedia.org

CZYTAJ DALEJ

Niezbędnik Katolika miej zawsze pod ręką

Do wersji od lat istniejącej w naszej przestrzeni internetowej Niezbędnika Katolika, która każdego miesiąca inspiruje do modlitwy miliony katolików, dołączamy wersję papierową. Każdego miesiąca będziemy przygotowywać niewielki i poręczny modlitewnik, który dotrze do Państwa rąk razem z naszym tygodnikiem w ostatnią niedzielę każdego miesiąca. Dostępna jest również wersja PDF naszego Niezbędnika!

CZYTAJ DALEJ

Antychrześcijański i antypolski spektakl w Bydgoszczy. Sąd: przestępstwa nie było

2025-11-13 11:02

[ TEMATY ]

sąd

spektakl

Adobe.Stock.pl

Po 9 latach zakończyło się postępowanie w sprawie spektaklu „Nasza przemoc, wasza przemoc” („Nase nsilije i vase nasilije”) wystawianego w 2016 r. w Teatrze Polskim w Bydgoszczy. Zostało ono umorzone w grudniu 2024 r. przez Prokuraturę Rejonową Bydgoszcz-Północ. Instytut Ordo Iuris reprezentujący w postępowaniu pokrzywdzonych złożył zażalenie na decyzję prokuratury. Sąd Okręgowy w Bydgoszczy utrzymał jednak w mocy postanowienie o umorzeniu. Reżyserem spektaklu był Chorwat Olivier Frijić, twórca innego przedstawienia – „Klątwy”, co do której również wiele lat toczyło się postępowanie.

Zawiadomienie w tej sprawie złożyły dwie kobiety, które były widzami spektaklu wystawionego 25 września 2016 r. Przedstawienie odgrywane było w języku obcym z wyświetlanymi polskimi napisami. Elementy bluźniercze wystąpiły już na początku spektaklu. Sztuka rozpoczęła się od kolędy „Cicha noc”, przy dźwiękach której aktorzy rozbierali się do naga i łączyli się w pary hetero- i homoseksualne, po czym wykonywali czynności o charakterze erotycznym. W innej ze scen na krzyżu utworzonym z kanistrów na benzynę wisiał mężczyzna w wieńcu podobnym do korony cierniowej. Aktor miał na biodrach biało-czerwoną przepaskę. Mężczyzna zszedł z krzyża i podszedł do aktorki mającej na twarzy chustę przypominającą muzułmański hidżab. Aktor zerwał jej chustę z twarzy, po czym pchnął kobietę na ziemię i dokonał na niej symulowanego gwałtu. Twarz kobiety wyrażała cierpienie i poniżenie. W trakcie spektaklu doszło też do sceny, w której aktorka grająca muzułmankę wyciągnęła biało-czerwony materiał z krocza. Następnie został on pionowo zawieszony nad sceną.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję