Reklama

Kultura

Sacrum: od chorału i motetu do jazzu

Za kilka dni swą nową odsłonę zaprezentuje Festiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater”, świętujący w tym roku 25-lecie. Rozpocznie się w Warszawie 30 kwietnia „Misterium Stabat Mater” Włodka Pawlika, a zakończy w Gdańsku 8 maja koncertem Polskiego Chóru Kameralnego z okazji 70. rocznicy zakończenia II wojny światowej

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W ciągu 25 lat festiwal wypracował swą specyficzną formułę, ukierunkowaną z jednej strony na promocję zarówno dawnej, jak i współczesnej muzyki sakralnej, a z drugiej – na dialog międzyreligijny i międzykulturowy. Od 2013 r. festiwalowi towarzyszy pewne novum. Koncerty odbywają się już nie tylko w Częstochowie, w której festiwal został zapoczątkowany i która w dalszym ciągu pozostaje jego sercem – festiwalowe propozycje wychodzą do innych miast Polski i poza jej granice.

Od Warszawy po Kolonię

Reklama

W tym roku koncerty „Gaude Mater” zabrzmią w: Warszawie (30 kwietnia) – „Misterium Stabat Mater”, Bydgoszczy (3 maja) i Poznaniu (8 maja) – „Młodzi twórcy i ich mistrzowie”, Gdańsku (8 maja) – „Dona nobis pacem” (koncert z okazji 70. rocznicy zakończenia II wojny światowej), ale także we współpracującym od kilku lat z festiwalem Radomsku, gdzie 5 maja zabrzmi ponownie „Misterium Stabat Mater” Pawlika, i po raz pierwszy w małych miejscowościach nieopodal Częstochowy, takich jak Mstów (3 maja) – pieśni polifoniczne Gruzji, Leśniów (3 maja) – chorał gregoriański czy Wrzosowa (3 maja) – muzyka jasnogórska. Już po raz drugi w ramach festiwalu, choć w odległym terminie 30 maja, jeden z koncertów zabrzmi w zabytkowym opactwie benedyktyńskim w Brauweiler pod Kolonią (Niemcy). W Częstochowie, będącej kolebką Festiwalu „Gaude Mater”, odbędzie się tradycyjna już inauguracja liturgiczna oraz sześć koncertów. W dniach 4-7 maja na Jasnej Górze spotkają się naukowcy na międzynarodowej sesji, której przedmiotem będą działania muzyczne podejmowane i kultywowane na przestrzeni wieków w różnych klasztorach. Sesji towarzyszyć będzie koncert muzyki cerkiewnej. Poza koncertem radomszczańskim Włodka Pawlika, który będzie miał miejsce w MDK-u, wszystkie koncerty odbywać się będą w świątyniach, m.in.: w Bazylice Jasnogórskiej, katedrze warszawsko-praskiej, gdańskim kościele św. Mikołaja, częstochowskim kościele ewangelicko-augsburskim czy mstowskim zabytkowym kościele Kanoników Regularnych – czyli we wnętrzach, dla których przez wieki muzyka sakralna powstawała i gdzie jest na najwłaściwszym miejscu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Premiery i promocje

Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” przez wszystkie lata swego istnienia był inspiracją dla kompozytorów i miejscem premierowych wykonań. Wiele utworów powstawało specjalnie na jego zamówienie. Każdego roku na Jasnej Górze w ramach festiwalu prezentowana jest nowa kompozycja liturgiczna. W tym roku 2 maja, podczas Mszy św. inauguracyjnej, zostanie wykonana „Missa pro Maria” Aldony Nawrockiej, laureatki jednej z edycji związanego z festiwalem Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego „Musica Sacra”. Utwory tegorocznych laureatów zaprezentowane zostaną 3 maja w częstochowskim kościele ewangelicko-augsburskim w mistrzowskim wykonaniu chóru „Schola Cantorum Gedanensis”. Dwie nagrody przyznane zostały polskim kompozytorom: I miejsce zdobył Marek Raczyński za kompozycję „Media vita” oraz III miejsce – Michał Ziółkowski za „Ave maris stella”. Laureatką II nagrody została Monika Sokaite, młoda kompozytorka z Wilna, wyróżniona za utwór „Lacrimosa”.

Powrót do przeszłości

Reklama

Z okazji jubileuszu 25-lecia – zgodnie z zamysłem Rady Artystyczno-Programowej – tegoroczna edycja festiwalu podsumuje dotychczasowe działania i przypomni jego historię. Zostali do niej zaproszeni artyści, którzy już na festiwalu gościli i których koncerty były największymi wydarzeniami jego poprzednich odsłon. I tak 1 maja w Bazylice Jasnogórskiej po raz kolejny przed festiwalową publicznością zaprezentuje się Andreas Scholl, który śpiewał w 2011 r. na wałach jasnogórskich podczas koncertu z okazji beatyfikacji Jana Pawła II. Ponownie do Częstochowy przyjadą również zespoły „The King’s Singers” (2 maja) i hiszpański wirtuoz gitary flamenco Paco Peña (5 maja, „Requiem dla Ziemi”). Po raz kolejny na festiwalu gościć będą także dwa znakomite chóry z Polski: „Schola Cantorum Gedanensis” i „Camerata Silesia”. 6 maja w Bazylice Jasnogórskiej w koncercie z udziałem Orkiestry Symfonicznej i Chóru Filharmonii Częstochowskiej wystąpi natomiast izraelska sopranista Talia Or, która również gościła już na „Gaude Mater”.

80. urodziny gwiazdy

Do najważniejszych wydarzeń tegorocznej edycji festiwalu zaliczyć można z pewnością koncert z udziałem Arvo Pärta, najwybitniejszego estońskiego kompozytora muzyki sakralnej, którego twórczość nawiązuje do praktyk medytacyjno-ascetycznych mnichów ze Świętej Góry Athos. Jak podkreśla dyrektor festiwalu Małgorzata Zuzanna Nowak, to wielki zaszczyt, że tak wielki kompozytor zechciał przyjąć zaproszenie do Częstochowy, by na Jasnej Górze świętować swe 80. urodziny. Koncert urodzinowy, będący jednocześnie koncertem inauguracyjnym festiwalu, odbędzie się 1 maja w Bazylice Jasnogórskiej, a wystąpią w nim wspomniany już kontratenor Andreas Scholl z Niemiec oraz dwa doskonałe zespoły – Polski Chór Kameralny „Schola Cantorum Gedanensis” i Morphing Chamber Orchestra. W koncercie zabrzmią, oczywiście, utwory Arvo Pärta, m.in.: „Magnificat”, „Salve Regina”, „My Heart’s in the Highlands” i „Fratres”.

Prezentacje pozamuzyczne

Festiwal „Gaude Mater” to również wydarzenie pozamuzyczne, jednak z racji niewielkiego budżetu nie jest ich w tym roku zbyt dużo. 1 maja, przed koncertem inauguracyjnym na Jasnej Górze, otwarta zostanie wystawa „Droga, która leczy” Agaty Padoł-Ciechanowskiej. 2 maja natomiast w sali widowiskowej parafii św. Zygmunta w Częstochowie odbędzie się spotkanie z twórcą tegorocznego plakatu festiwalu Leszkiem Mądzikiem, znanym festiwalowym bywalcom z prezentacji kolejnych spektakli Sceny Plastycznej KUL.

Szczegółowy program na: www.gaudemater.com. Bilety na koncerty do nabycia w kasach Filharmonii Częstochowskiej lub na: www.ticketpro.pl.

2015-04-21 14:40

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Muzyka cerkiewna zabrzmiała na Festiwalu „Gaude Mater”

[ TEMATY ]

Gaude Mater

Ks. Mariusz Frukacz

Żeński Chór Le Mystere des Voix Bulgares z Bułgarii wystąpił 8 maja wieczorem podczas Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” w Częstochowie. Artyści zaprezentowali muzykę cerkiewną w kościele prawosławnym pw. Ikony Częstochowskiej Matki Bożej. Koncert muzyki cerkiewnej odbył się pod patronatem ambasadora Republiki Bułgarii Vassiliya Takeva.
CZYTAJ DALEJ

W dzisiejszej Ewangelii trzy terminy są wskazane jako ważne w życiu

2025-02-28 09:20

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

Adobe Stock

W dzisiejszej Ewangelii trzy terminy są wskazane jako ważne w życiu. Są nimi: poznawać (dobre i złe owoce); rozpoznawać (uczeń i nauczyciel) i wybierać – nie można wziąć wszystkiego, nie można mieć wszystkiego, trzeba wybierać.

Jezus opowiedział uczniom przypowieść: «Czy może niewidomy prowadzić niewidomego? Czy nie wpadną w dół obydwaj? Uczeń nie przewyższa nauczyciela. Lecz każdy, dopiero w pełni wykształcony, będzie jak jego nauczyciel. Czemu to widzisz drzazgę w oku swego brata, a nie dostrzegasz belki we własnym oku? Jak możesz mówić swemu bratu: „Bracie, pozwól, że usunę drzazgę, która jest w twoim oku”, podczas gdy sam belki w swoim oku nie widzisz? Obłudniku, usuń najpierw belkę ze swego oka, a wtedy przejrzysz, ażeby usunąć drzazgę z oka brata swego. Nie ma drzewa dobrego, które by wydawało zły owoc, ani też drzewa złego, które by dobry owoc wydawało. Po własnym owocu bowiem poznaje się każde drzewo; nie zrywa się fig z ciernia, ani z krzaka jeżyny nie zbiera się winogron. Dobry człowiek z dobrego skarbca swego serca wydobywa dobro, a zły człowiek ze złego skarbca wydobywa zło. Bo z obfitości serca mówią jego usta».
CZYTAJ DALEJ

Gniezno: radość, autentyczność, towarzyszenie – tego chcą młodzi w Kościele

Radość, autentyczność, relacja, towarzyszenie, a nie przymuszanie, przepytywanie i rytualizacja - takiego Kościoła chcą dziś młodzi ludzie. Jednym słowem chcą synodalności rozumianej - jak podsumował bp Andrzej Przybylski - nie tyle jako komplementarność w sztywno przypisanych rolach i funkcjach, ale jako wzajemność.

Młodych wysłuchali w niedzielne przedpołudnie uczestnicy Ogólnopolskiej Kongregacji Powołaniowej, która w dniach 28 lutego - 2 marca odbywała się w Gnieźnie. Uczestniczyły w niej osoby odpowiedzialne za powołania w swoich diecezjach i zakonach - duchowni, świeccy, siostry zakonne, liderzy ruchów i stowarzyszeń kościelnych. Niedzielna dyskusja panelowa koncentrowała się wokół doświadczenia wspólnoty, wiary i rozeznawania powołania. Młodzi podkreślali znaczenie rodziny i przykładu wyniesionego z domu, ale także wpływu - pozytywnego, ale i negatywnego - spotykanych duchownych. Jak przyznali, bardziej potrzeba im mentora niż lidera, kogoś, kto nie będzie próbował im się przypodobać, a tym bardziej zachowywać „po młodzieżowemu”, ale kogoś, kto będzie autentycznie wierzył w to, co głosi i „po prostu będzie robił swoje”.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję