Reklama

Różaniec z bł. Józefem Sebastianem Pelczarem (1)

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W połowie października ubiegłego roku Jan Paweł II opublikował swoje refleksje związane z modlitwą różańcową. Zachęcił nas do odnowienia tej formy modlitwy chrześcijańskiej. Modlitwa ta jest obecna w Kościele katolickim od wielu stuleci. Stała się ona ulubionym sposobem kontemplacji najważniejszych tajemnic naszej wiary. W sposób prosty, ale jednocześnie umożliwiający nam zapatrzenie się w Jezusa i Jego Matkę, możemy przeżywać naszą rozmowę z Bogiem. Nic więc dziwnego, że Różaniec stał się ulubioną modlitwą wielu chrześcijan. Wielu świętych ostatnich lat modliło się wytrwale przy pomocy różańca. Wśród przedmiotów należących kiedyś do nich, a obecnie przechowywanych z wielką nieraz czcią i pietyzmem, można zobaczyć "wypracowane" różańce.
Wśród osób błogosławionych, którymi szczyci się nasza przemyska archidiecezja jest mąż modlitwy i czynu, jakim był bł. Józef Sebastian Pelczar. Jako młody kapłan studiujący w Rzymie podjął specjalne postanowienie dotyczące codziennego odmawiania części Różańca (27. 10. 1867 r.). Postanowienie to wzmocnił specjalnym ślubem złożonym przed obrazem Matki Bożej Bolesnej w kaplicy del Crocefisso obiecując, że do końca życia będzie odmawiał część Różańca.
Wielokrotnie też zachęcał swoich wiernych do tej właśnie modlitwy ucząc, że: "jest to modlitwa po brewiarzu najdoskonalsza, najpiękniejsza i najskuteczniejsza. Różaniec to księga Maryi, na której Ona uczy prostych i mędrców, to drabina Maryi, po której Ona dusze pobożne, niby Aniołów Jakubowych, wynosi na wyżyny doskonałości chrześcijańskiej, to kotwica Maryi, którą Ona wyciąga z przepaści, to lutnia Maryi, na której Ona przygrywa duszom nieszczęśliwym". Bł. Józef Sebastian Pelczar poucza nas o tym, że w modlitwie tej trzeba medytację myślną, związaną z konkretnym wydarzeniem zbawczym, łączyć z modlitwą ustną, "a z każdej tajemnicy wysnuwać zachętę do jakiejś cnoty".
Ten niezwykły Mąż modlitwy pozostawił po sobie skarb w postaci podręczników do modlitwy czy też prac z zakresu życia ascetycznego, przeznaczonych dla duchowieństwa, sióstr zakonnych oraz wiernych świeckich. Z tego obfitego skarbca można czerpać dziś wskazówki umożliwiające nam modlitwę. W oparciu o myśli bł. Józefa Sebastiana Pelczara można spróbować ułożyć mozaikę tworzącą obraz składający się z refleksji związanych z poszczególnymi tajemnicami różańcowymi. Wprawdzie nie znał on jeszcze wszystkich dwudziestu tajemnic, ale często zatrzymywał się przy tych tajemnicach snując rozważania wokół nich.
Byłoby pięknym darem duchowym, związanym z peregrynacją Jasnogórskiego Wizerunku, gdybyśmy podjęli wspólną refleksję wokół różańcowych tajemnic wraz z naszym Błogosławionym. Oby rozważaniom tym towarzyszyła modlitwa w postaci odmówienia przynajmniej jednego dziesiątka Różańca w intencjach Kościoła w naszej archidiecezji. Może w ten sposób powstanie mistyczna, piękna róża diecezjalna, modląca się za siebie nawzajem. Mogłoby się to dokonywać na przykład w niedzielę o 21.00.
W swoim liście apostolskim o Różańcu Świętym Rosarium Virginis Mariae, Jan Paweł II udziela nam kilku wskazówek związanych z odmawianiem "dziesiątka" Różańca. Wśród nich pojawia się propozycja, by zapoznać się z właściwym tekstem biblijnym ukazującym tajmnicę różańcową. Jak pisze Ojciec Święty: "należy go słuchać, mając pewność, że jest to Słowo Boga, wypowiedziane na dzisiaj i dla mnie" (n. 30). Po przeczytaniu tekstu biblijnego dobrze byłoby przez pewien czas "zatrzymać się i skupić na rozważanej tajemnicy, zanim rozpocznie się modlitwę ustną" (n. 31). W tym właśnie miejscu pewną pomocą mogą nam służyć refleksje bł. Józefa Sebastiana Pelczara. Naszą różańcową "krucjatę modlitewną" rozpocznijmy od kontemplacji tajemnicy Zwiastowania.
Tekst Pisma Świętego: Ewangelia św. Łukasza 1, 26-38.
Refleksja bł. Józefa Sebastiana:
"Od wieków zapadł wyrok Boży, iż Słowo Przedwieczne stanie się ciałem; od wieków też wybrał Dziewicę, z której Syn Boży miał się narodzić, a tą Dziewicą była Maryja. To właśnie przeznaczenie Maryi do godności Macierzyństwa Bożego było podstawą Jej wielkości i źródłem łask, jakie z hojności Bożej otrzymała; skoro bowiem Syn Boży miał się stać Synem Niewiasty, wypadało, aby ta Niewiasta była Dziewicą i to najczystszą, najświętszą, najdoskonalszą, któraby obfitością łask i blaskiem cnót przewyższyła wszystkie stworzenia, i o ile można, świętością zbliżyła się do Boga. Tak też postanowiła mądrość Boża od wieków, a miłość Boża dokonała tego w czasie. Miłość to Ojca Przedwiecznego stworzyła Maryję w Duchu Świętym i nie tylko zachowała Ją od wszelkiej zmazy grzechu, ale już w pierwszej chwili Poczęcia dała Jej łaski i przywileje niewysłowionej ceny, jakich nie otrzymali pierwsi rodzice ani Aniołowie wszyscy, tak że poseł Boży nie wahał się Jej nazwać «łaski pełna» (...)
A jakże się dokonało Wcielenie Syna Bożego? Oto w ten sposób, że Duch Święty wszechmocą swoją utworzył w dziewiczym żywocie Maryi i Jej jestestwa ciało, które natychmiast ożywiła dusza najdoskonalsza i najświętsza, przez Boga Ojca stworzona; tę zaś duszę i to ciało, czyli to człowieczeństwo, przyjął Syn Boży tejże chwili za swoje i zjednoczył je z Bóstwem najściślej, bo w jedności Boskiej Osoby, a narodziwszy się według człowieczeństwa z Matki - Dziewicy, objawił się światu jako Słowo Wcielone, jako Bóg - Człowiek, jako Jednorodzony Syn Boga Ojca i zarazem Syn Maryi, jako Jezus Chrystus. (...) wskutek Wcielenia dwie są w Jezusie Chrystusie natury, Boska i ludzka; podwójna też wiedza. Boska i ludzka; dwie wole Boska i ludzka; podwójna też działalność - Boska i ludzka - ale jedna osoba, i to Boska; natura bowiem ludzka acz w sobie doskonała, nie ma własnej osoby, ale tkwi w osobie Syna Bożego, która ją do uczestnictwa z Boską naturą przyjęła. Jedna ta osoba działa przez obydwie natury, Boską i ludzką, tak że czynności jednej i drugiej przypisują się tejże samej Osobie; stąd też mówimy: Bóg się narodził, Syn Boży za nas umarł, bo narodził się i cierpiał wedle swojej ludzkiej natury.
Z tej też przyczyny nazywamy Najświętszą Pannę Bogarodzicą, iż za sprawą Ducha Świętego dała ciało Synowi Bożemu i bez uszczerbku dziewictwa porodziła Tego, który jest prawdziwym Bogiem (...) Ona rodząc Jezusa Chrystusa, porodziła w Nim i nas; stając się Matką Bożą, stała się tym samym i Matką naszą. Niechże więc każdy zważa się za Jej dziecko, tuli się ciągle do Jej serca i słucha najmniejszego Jej skinienia". (Czytania duchowne o Najświętszej Pannie Maryi, Przemyśl 1904, s. 90 - 93, 98).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Uroczystość Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny

Niedziela szczecińsko-kamieńska 32/2002

[ TEMATY ]

Wniebowzięcie NMP

Karol Porwich/Niedziela

15 sierpnia obchodzimy w Kościele uroczystość Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny. Uroczystość ta należy do centralnych świąt maryjnych w roku kościelnym. O ile święto Bożego Narodzenia jest najwspanialszym i największym świętem Boga Ojca, Wielkanoc - Syna Bożego, Zielone Świątki - świętem Ducha Świętego, o tyle Wniebowzięcie jest największym świętem Matki Bożej. Pierwotnie było to święto dla uczczenia Maryi jako Matki Boga. Na początku VI wieku w Palestynie i Syrii święto to staje się wspomnieniem zaśnięcia Maryi i pod tym tytułem przyjęło się w Rzymie w połowie VII wieku, a w VIII wieku zaczęto je obchodzić jako Wniebowzięcie Najświętszej Maryi Panny. Uroczystość ta koncentruje naszą uwagę na zakończeniu ziemskiego życia Maryi, obejmuje wspomnienie Jej narodzin dla nieba (dies natalis) . 1 listopada 1950 r. papież Pius XII ogłosił dogmat o Wniebowzięciu Konstytucją Apostolską "Munificentissimus Deus" (Najszczodrobliwszy Bóg): "Na chwalę Boga Wszechmogącego, który szczególną swą łaskawość Maryi Pannie okazał (...), ogłaszamy, określamy i definiujemy jako objawiony przez Boga dogmat wiary, że Niepokalana Boża Rodzicielka, zawsze Dziewica, Maryja, po wypełnieniu żywota ziemskiego, została wzięta z ciałem i duszą do chwały niebieskiej". Powyższe słowa potwierdziły prawdę, w którą od wieków wierzyli chrześcijanie. My dziś wypowiadamy Bogu i Kościołowi wdzięczność za uroczyste ogłoszenie tej prawdy. Fakt, że Maryja została wzięta z ciałem i duszą do nieba nadaje dzisiejszemu świętu charakter niespotykanej radości. Dlatego śpiewem dominującym w uroczystości Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny jest "Magnificat" (Łk 1, 39 - 56). Nie zaznała skażenia grobu, a ten nowy przywilej wypływa z pierwszego. Maryja zachowana została od zmazy grzechu pierworodnego, dlatego też teraz nie ponosi jego skutków. Porodziła Syna Bożego, Dawcę wszelkiego życia, dlatego śmierć nie może Jej dotknąć. Uczestniczyła najpełniej w zbawczej tajemnicy Chrystusa i stąd w Niej już teraz objawia się pełnia zbawienia przyniesionego przez Chrystusa. Maryja pierwsza osiągnęła zbawienie, stała się obrazem Kościoła w chwale, a dla ludu pielgrzymującego - znakiem nadziei. " Na koniec Niepokalana Dziewica - jak mówi Konstytucja dogmatyczna o Kościele - zachowana wolną od wszelkiej skazy winy pierworodnej, dopełniwszy biegu życia ziemskiego z ciałem i duszą wzięta została do chwały niebieskiej i wywyższona przez Pana jako Królowa wszystkiego, aby bardziej upodobniła się do Syna swego, Pana panujących oraz Zwycięzcy grzechu i śmierci" (nr 59). "W odniesieniu do osoby Maryi Wniebowzięcie (tajemnica eschatologiczna) oznacza osiągnięcie kresu, pełnionego przez Nią w Bożym planie zbawienia, posłannictwa i uwieńczenie wszystkich Jej przywilejów. Z punktu widzenia chrystologicznego, chwała Wniebowzięcia i królewskości Maryi oznacza wypełnienie owego jedynego przeznaczenia, które wiąże życie, przywileje, współpracę Maryi nie tylko z historycznym życiem i dziełem Chrystusa, ale również- z Jego królewskością i chwałą Pana. Wniebowzięcie jest eschatologiczną konkluzją owego stopniowego upodobnienia się do Chrystusa, które na etapach historycznej drogi Maryi wyraziło się w bolesnych próbach, przez jakie przeszła Jej wiara. Jej nadzieja i miłość, w Jej zgodzie i gotowości wobec zbawczej woli Boga, w Jej wspaniałomyślności i odpowiedzialnej służbie odkupieńczemu dziełu Syna" (Jan Paweł II) . Z uroczystością Wniebowzięcia łączy się zwyczaj święcenia w tym dniu ziół i pierwocin płodów rolnych, zwłaszcza zbóż i owoców. Zwyczaj ten powstał w X wieku i nawiązuje genetycznie do ogólnoludzkiej wiary w dobroczynne, terapeutyczne działanie ziół. Dokonuje się to w sierpniu, gdy żniwa wieńczą trud pracy rolnika, a zioła i owoce osiągają szczytowa fazę letniej wegetacji. Błogosławienie ich staje się w najpełniejszym tego słowa znaczeniu błogosławieniem Boga za coroczne zbiory, za wszystko, "co z Bożej mamy ręki". Wybór dnia Wniebowzięcia dla ich benedykcji wykazuje związek z porą żniwną i odnoszoną do Maryi pochwałą Kościoła, który nazywa Matkę Bożą Kwiatem pól i Lilią dolin (Pnp 2, 1), spośród zaś wszystkich kwiatów łączy z Jej postacią wdzięk róży i lilii. Nastąpiło przedziwne zespolenie w duszy ludu polskiego Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny z dożynkami. Piękny wyraz daje temu poetka: Zamroczyło nam Panną Nietkniętą rozmarynem, maruhą t miętą od kadzideł i kwiatów, i zielska zachorzała nam Panna Anielska! Zachorzała chwalebnie przy święcie na tęsknotę i sen i wniebowzięcie, w kwietnym durze, w obciążeniu powiek, śmierć ze snem Ją naszły po połowie..... Nim Ją błękit kadzidłem podpłynął, z rąk nam parną zwisła zieleniną, z rąk Ją potem żywą a umarłą - srebrny poszum skrzydłami podgarnął... Oczadziułą tak w kwiatach i pieśni Śpiacą w niebo Anieli ponieśl (B. Obertyńska)
CZYTAJ DALEJ

Fatima: 70-lecie muzeum w sanktuarium - są tam polskie eksponaty

2025-08-14 17:55

[ TEMATY ]

Fatima

Adobe Stock

Tysiące pielgrzymów przybyłych do sanktuarium Matki Bożej Różańcowej w Fatimie wzięło udział w upamiętnieniu 70. rocznicy utworzenia muzeum w tym miejscu kultu maryjnego. Wśród licznych pielgrzymów przebywających od wtorku w Fatimie w związku ze 108. rocznicą objawienia maryjnego są też Polacy. Wielu z nich odwiedziło przestrzeń muzealną działającą w budynku rektoratu fatimskiego. Przylega ona do głównego placu sanktuarium, centralnego miejsca tego miejsca kultu maryjnego. W gronie pątników odwiedzających muzeum przeważają obywatele Portugalii, którzy na co dzień mieszkają w krajach Europy Zachodniej, m.in. we Francji, w Szwajcarii i Luksemburgu.

Wśród eksponatów znajdujących się w muzeum znajdują się liczne pamiątki związane z objawieniami z 1917 roku, a także dary z całego świata przekazywanych portugalskiemu sanktuarium maryjnego. Zdeponowano tam m.in. wota dziękczynne z okresu II wojny światowej, a także późniejszych lat, a także koronę podarowaną przez portugalskie kobiety w 1942 roku. Stanowiła ona podziękowanie za neutralne stanowisko Portugalii wobec wojny i uniknięcie w ten sposób ofiar w tym konflikcie zbrojnym.
CZYTAJ DALEJ

Jasna Góra: Suma odpustowa w uroczystość Wniebowzięcia NMP

2025-08-15 13:49

[ TEMATY ]

uroczystość Wniebowzięcia NMP

Suma odpustowa

Sanktuarium Matki Bożej Częstochowskiej na Jasnej Górze

Suma odpustowa w uroczystość Wniebowzięcia NMP

Suma odpustowa w uroczystość Wniebowzięcia NMP

Mszy św. przewodniczył i kazanie wygłosił bp Ignacy Dec, biskup senior diec. świdnickiej. Przypomniał, jak ważne jest wyciągane wniosków z historii, ponieważ niszczenie narodów rozpoczynano od walki z religią i Bogiem, a niszczyciele Boga stają się niszczycielami człowieka.

Eucharystii na Szczycie przewodniczył i kazanie wygłosił bp Ignacy Dec, biskup senior diec. świdnickiej. W kazaniu wskazał, że Maryja Wniebowzięta przypomina w tę sierpniową uroczystość, że droga do zmartwychwstania prowadzi przez zawierzenie Bogu i podążanie drogą wypełniania Jego woli zawartej w Jego prawie. Zauważył, że dziś zwracamy się do Maryi, ponieważ w Niej „jest nasza nadzieja na pomoc i ratunek”. To Jej zawierzamy małżeństwa i rodziny, aby były „pierwszą szkołą dobrego wychowania”. Prosimy także za Ojczyznę.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję