Katolicki arcybiskup Bangui Dieudonné Nzapalainga uratował muzułmańską rodzinę od niechybnej śmierci z rąk bojówkarzy z chrześcijańskiej milicji. Niektórzy chrześcijanie, którzy dziś są w koalicji z animistami, szukają zemsty za krzywdy doznane w czasach rebelii muzułmańskiej organizacji Seleka.
Sytuacja była naprawdę groźna. Abp Nzapalainga wraz z grupą osób (m.in. lekarzy) pojechał na kilka dni w odległy rejon swojej diecezji, do Yaloke, aby w tej miejscowości i w pobliskich wioskach oraz osadach nieść pomoc medyczną, której ludzie, z racji trwającego konfliktu, zostali pozbawieni. Hierarcha nie patrzył, czy jedzie do chrześcijan czy muzułmanów – chciał nieść pomoc wszystkim. Grupa trafiła do osady zamieszkiwanej w większości przez ludzi z plemienia Peul, muzułmańskiej grupy etnicznej, która była w sojuszu z rządzącymi Seleką. Na miejscu znaleziono chorą ośmiolatkę, którą postanowiono razem z rodzicami zabrać do szpitala w Bangui. Jednak 26 km przed miastem konwój został zatrzymany przez chrześcijańską milicję. Milicjanci nakazali wszystkim wysiąść z samochodów, a następnie wzięli na cel muzułmanów. Jeden z milicjantów już zamierzył się, aby ugodzić nożem ojca chorej dziewczynki, na szczęście uniesioną do zadania ciosu rękę napastnika chwycił arcybiskup i wytrącił z niej nóż. Po długiej dyskusji milicjanci zezwolili grupie na dalszą jazdę. Abp Nzapalainga nie do końca wierzył w szczerość intencji milicjantów i został z nimi, aż grupa samochodów z muzułmanami oddaliła się.
15 maja 1891 r. papież Leon XIII ogłosił encyklikę "Rerum novarum". Ta data, jak i wybór kard. Prevosta na papieża Leona XIV jest okazją do przypomnienia treści tego dokumnetu.
Wspomniany dokument papieski, ogłoszony 15 maja 1891 z podtytułem „encyklika w sprawie robotniczej”, wskazywał zarówno na zakres tematyczny poruszanych w nim zagadnień, jak i na głównych jego odbiorców: świat pracy, rozumiany szeroko, a więc obejmujący i pracobiorców, i pracodawców. Zanim dokument ten ujrzał światło dzienne, jego autor ogłosił kilka innych encyklik o tematyce społecznej, choć z pewnością nie tej rangi, m.in.: „Quod Apostolici muneris” z 28 grudnia 1878 – o prawno-moralnych podstawach porządku społecznego oraz istnienia warstw i klas społecznych; „Humanum genus” z 20 kwietnia 1884 – m.in. o korporacyjnym ustroju średniowiecza, mającym stanowić wzór dla tworzenia nowych form organizowania się społeczeństwa; „Immortale Dei” z 1 listopada 1885 – o chrześcijańskim ustroju państwa; „Diuturnum illud” z 29 czerwca 1887 – o pochodzeniu władzy państwowej; „Libertas” z 20 czerwca 1888 – o wolności osoby ludzkiej; „Sapientiae christanae” z 10 stycznia 1890 – o społecznych obowiązkach katolików.
Ojciec Święty Leon XIV przyjął dziś rano na audiencji prałata Opus Dei, ks. Fernando Ocáriza, któremu towarzyszył jego wikariusz pomocniczy, ks. Mariano Fazio. Było to krótkie spotkanie, podczas którego Papież wyraził swoją bliskość i życzliwość.
Była to jedna z pierwszych audiencji Ojca Świętego Leona XIV. O spotkaniu poinformowało Opus Dei. Z informacji wynika, że Ojciec Święty zapytał m.in. o aktualne prace nad statutami Prałatury. Leon XIV z dużym zainteresowaniem wysłuchał przedstawionych mu informacji.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.