Reklama

Wiadomości

Eksperci: by zwiększyć transport wodny konieczne jest pogłębianie rzek

Inwestycje w infrastrukturę śródlądową powinny zacząć się od zwiększenia żeglowności rzek poprzez pogłębianie koryta głównego. Dopiero wtedy można będzie myśleć o zwiększeniu wodnego transportu towarowego w Polsce - oceniła dla PAP Marta Waldmann z Łukasiewicz - Poznańskiego Instytutu Technologicznego.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Naukowcy z sieci badawczej Łukasiewicz - Poznańskiego Instytutu Technologicznego i Uniwersytetu Gdańskiego sprawdzili, w jakim stanie są polskie szlaki rzeczne, na których odbywają się rejsy towarowe. Pilotaż polegał na monitorowaniu rejsów transportowych po Odrze i Wiśle.

Ze względu na warunki, rejsy trwały dłużej niż się tego spodziewano lub kończyły się w innym punkcie niż założono. Jedyny rejs, który odbył się bez przeszkód to podróż z Gdańska do Płocka.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

- Musieliśmy się zmierzyć z trudnościami organizacyjnymi, ale też z trudnościami związanymi z niskim poziomem wody w rzekach - mówiła ekspertka ds. rozwoju logistyki w Łukasiewicz - Poznańskim Instytucie Technologicznym Marta Waldmann.

Z kolei rejs z Antwerpii do Gliwic został opóźniony przez remont śluzy Lipki, co spowodowało zakończenie rejsu w Szczecinie. Rejs po Wiśle do Gdańska również się wydłużył ze względu na niski poziom wody i prac na tamie we Włocławku - barka uczestnicząca w pilotażu utknęła na tym odcinku na trzy miesiące. Przeszkodą był również remont Mostu Siennickiego w Gdańsku.

- Na Wiśle mierzyliśmy się też z tym, że zapora we Włocławku bardzo często była zamknięta, co wiązało się z długim oczekiwaniem na możliwość przepływu barek - powiedziała PAP. Problemy z zaporą wynikały z jej stanu technicznego i konieczności zamykania przepływu wody, by przeprowadzić jej remont.

Reklama

Przed rejsami badacze zainstalowali system inteligentnych boi na Wiśle, które zbierają informacje o parametrach drogi, w tym prześwitu mostu, poziomu wody oraz prędkości nurtu. Są one powiązane z nadajnikami na mostach oraz z tymi umieszczonymi na statkach lub barkach.- Boja na rzece gromadzi dane, które są istotne dla realizującego rejsy towarowe czy operatora rzeki - wyjaśniła ekspertka

Rzeki w państwach UE, które są drogami wodnymi o znaczeniu międzynarodowym, są wyposażone w system River Information Service (RIS), odpowiadający za automatyczne zbieranie informacji, ponieważ każda jednostka pływająca ma nadajniki AIS (System Automatycznej Identyfikacji). W Polsce ten system działa tylko w obszarze Szczecina - zaznaczyła Waldmann.

- Wisła nie jest w ten system wyposażona, dlatego inteligentne boje mają pełnić rolę gromadzenia danych i ich przekazywania, o pozycji statku, który przepływa rzeką - podkreśliła. Tym sposobem operator logistyczny, który koordynuje przepływ jednostki transportującej towar, jest w stanie określić, w którym miejscu w danym momencie znajduje się ładunek i barka.

Ekspertka zaznaczyła, że rejsy te pokazały, jak dużym wyzwaniem jest w Polsce żegluga śródlądowa i z jakimi problemami mierzą się żeglarze.

Według ekspertki żegluga śródlądowa, w tym transport towarowy może się w Polsce rozwinąć tylko wtedy, jeśli nastąpi poprawa stanu infrastruktury dróg rzecznych. Jak powiedziała, inwestycje w infrastrukturę powinny obejmować pogłębianie koryta głównego rzek, czemu służy m.in. budowa ostróg.

Obserwacje ekspertów z sieci badawczej Łukasiewicz - Poznańskiego Instytutu Technologicznego i Uniwersytetu Gdańskiego przeprowadzono w ramach współfinansowanego przez UE międzynarodowego projektu badawczego CRISTAL, dzięki któremu ma się zwiększyć udział transportu towarowego w żegludze rzecznej Europy. Jedną z zalet tego transportu jest niskoemisyjność w kontekście dążenia UE do osiągnięcia neutralności klimatycznej.

Według danych GUS dotyczących żeglugi śródlądowej w 2023 roku przewieziono 1689,2 tys. ton ładunków towarowych. W porównaniu z 2022 rokiem, liczba ta spadła o 18,6 proc. W ciągu roku udział transportu międzynarodowego w ogólnej liczbie przewiezionych ton towarów wzrósł o 7 proc.

2025-07-10 09:40

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Szczęśliwa, która słucha – Diecezjalny Dzień Kobiet w Nadarzynie

2025-09-17 14:48

[ TEMATY ]

Diecezjalnt Dzień Kobiet

Nadarzyn

Nikodem Idzi

Diecezjalny Dzień Kobiet w Nadarzynie

Diecezjalny Dzień Kobiet w Nadarzynie

Ponad 200 kobiet z całej Polski spotkało się w parafii p.w. św. Klemensa w Nadarzynie podczas Diecezjalnego Dnia Skupienia dla Kobiet pod hasłem „Szczęśliwa, która słucha” pod patronatem metropolity warszawskiego kardynała Kazimierza Nycza.

„Przeżywamy niezwykłe, wręcz historyczne wydarzenie. Przeżywamy pierwszy Dzień Skupienia dla kobiet archidiecezji warszawskiej, ale nie ograniczamy się tylko do granic administracyjnych. Dziękujemy szczególnie za dobro, które kobiety wnoszą w życie społeczne i rodzinne. Bardzo proszę, by to dzieło miało swoją kontynuację.” – mówił bp Rafał Markowski podczas Mszy świętej.
CZYTAJ DALEJ

Warszawa: pogrzeb szczątków Ofiar Zbrodni Katyńskiej

2025-09-17 14:34

[ TEMATY ]

Warszawa

pogrzeb

zbrodnia katyńska

PAP/Leszek Szymański

W katedrze polowej odbył się w środę pogrzeb szczątków Ofiar Zbrodni Katyńskiej. Mszy św. z udziałem Prezydenta RP Karola Nawrockiego przewodniczył biskup polowy Wiesław Lechowicz. W homilii podkreślił znaczenie pamięci i prawdy, które - jak mówił - są fundamentem wolności i życia wspólnotowego narodu. W krypcie świątyni złożono 15 czaszek oraz materiał kostny zebrany podczas badań ekshumacyjnych prowadzonych w latach 90.

Przed ołtarzem umieszczono 16 urn ze szczątkami Ofiar Zbrodni Katyńskiej. Stanął przy nich posterunek honorowy żołnierzy Wojska Polskiego, funkcjonariuszy Straży Granicznej, Policji i Służby Więziennej. Obecne były poczty sztandarowe udekorowane kirem. Oprawę muzyczną zapewnił Chór Reprezentacyjnego Zespołu Wojska Polskiego. Dla wiernych i mieszkańców Warszawy przed świątynią ustawiono telebim.
CZYTAJ DALEJ

Izrael: Dwie osoby zginęły w ataku terrorystycznym przy granicy z Jordanią

2025-09-18 15:01

[ TEMATY ]

Izrael

Jordania

atak terrorystyczny

Adobe Stock

Ataki na chrześcijan w Afryce przybierają na sile

Ataki na chrześcijan w Afryce przybierają na sile

Dwóch Izraelczyków zostały śmiertelnie postrzelonych w ataku terrorystycznym przy przejściu granicznym z Jordanią - poinformowało w czwartek izraelskie pogotowie ratunkowe. Siły bezpieczeństwa „zneutralizowały” dwóch sprawców, którzy otworzyli ogień - przekazał portal Ynet. Przejście graniczne zamknięto.

Wojsko podało, że prowadzi śledztwo w sprawie ataku; tożsamość i pochodzenie terrorystów jest na razie nieznane - dodał Ynet.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję