Reklama

Niedziela Małopolska

Rola i zadania przedmiotu WDŻ

    Wszystko w naszym życiu ma swój początek i koniec…Także szkoła podstawowa kończy się wraz z ukończeniem ósmej klasy.

Maria Fortuna- Sudor

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

    Ważną rolę edukacyjną odgrywają zajęcia wychowania do życia w rodzinie, m. in. motywują do podejmowania trudu samowychowania. Szkolne zajęcia wychowania do życia w rodzinie wspierają rodziców w przygotowaniu młodego pokolenia do szczęśliwego, świadomego życia rodzinnego. Przedmiot Wychowanie do życia w rodzinie - WDŻ spełnia rolę pomocniczą dla rodziców, a nauczyciel, towarzyszy dzieciom i młodzieży w ich rozwoju, wyposaża je w podstawową wiedzę o dojrzewaniu. Szkoła jest ważnym miejscem przygotowania młodych do dojrzałej miłości.

    W wychowaniu dzieci i młodzieży istotne jest także współdziałanie rodziców, ponieważ tylko wtedy mogą obronić się przed naciskami środowisk, które usiłują lansować seksualizm dezintegrujący osobowość ich dzieci. Trzeba mieć świadomość, że seksualność bez wymiaru emocjonalnego, moralnego i duchowego wywiera negatywny wpływ na postawę młodego człowieka. Materiały Wydawnictwa Rubikon koncentrują uwagę uczniów na kształtowaniu dojrzałych relacji międzyludzkich i wskazują, że istotą ludzkiej seksualności jest otwierania się na miłość, jej dawania i otrzymywania.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

    Ta wiedza z założenia ma charakter holistyczny, ponieważ człowiek jest istotą wielowymiarową: biologiczną, psychologiczną, społeczną i duchową. Program wychowania do życia w rodzinie eksponuje aspekty psychologiczne, społeczne i pedagogiczne, m.in.: wzajemne relacje międzyludzkie, komunikację interpersonalną, przyjmowanie postaw, sposoby postępowania w sytuacji stresu, presji grupy, różnych zdarzeń życia rodzinnego, miłości młodzieńczej (zakochanie), etapy rozwoju i rodzaje miłości, seksualność człowieka, choroby przenoszone drogą płciową (w tym AIDS), metody rozpoznawania płodności i antykoncepcji, problemy niepłodności, zagadnienia związane z dojrzałością do małżeństwa i wreszcie trudne doświadczenia związanych z chorobą, cierpieniem, śmiercią i pamięcią o zmarłych. Prezentowane treści są obszerne i wynikają z potrzeby zmieniającej się rzeczywistości, współczesnych zagrożeń cywilizacyjnych, wskazań środowisk wychowawczych. Proces wychowania na lekcjach WDŻ jest spotkaniem wychowanka i wychowującego, który nie tylko przekazuje wiadomości z różnych dziedzin, ale może także wesprzeć nastolatka w trudnym okresie rozwojowym, wzbudzić ciekawość świata i wskazać zasady oraz wartości stymulujące jego rozwój.

    Podstawa programowa WDŻ, program nauczania i podręczniki uwrażliwiają uczniów na potrzeby drugiego człowieka, mobilizują do samowychowania i poszanowania godności swojej i innych ludzi. Wychowanie prorodzinne prowadzi do wytworzenia poczucia odpowiedzialności moralnej, zgodnej z normami i wartościami. Wychowanie do życia w rodzinie opiera się na fundamencie wartości i te wartości muszą być jasno akceptowane i uwyraźniane. Do tych wartości zaliczamy, m.in.: życie ludzkie, prawda, miłość, odpowiedzialność, wiara i szacunek dla człowieka.

    Życie rodzinne to przede wszystkim sprawne, otwarte i pełne życzliwości porozumienie. Wychowanie do miłości jest realizacją dobra, służby i odpowiedzialności. Zadaniem rodziny i szkoły jest towarzyszenie dzieciom i młodzieży w ich wzrastaniu. Harmonia i porządek zapewnia szansę doświadczenia satysfakcji i radości oraz spełnienia.

Reklama

    Podstawowym celem wychowania do życia w rodzinie, obok przekazu wiedzy, jest stymulowanie uczniów do rozwoju zintegrowanej osobowości. Szkoła nie działa w próżni, uwzględnia przeszłe i aktualne doświadczenia dziecka. Nauczyciel prowadzący zajęcia WDŻ powinien być autentyczny, to znaczy być w zgodzie ze sobą. Powinien uczyć i przekazywać wiedzę o wartościach i normach, które sam podziela i urzeczywistnia. Podczas tych zajęć uczniowie chcą dociekać prawdy, by rozwijać swoje niepokoje i obawy. Liczą na rozmowę, konfrontację poglądów i dyskusję. Na te rozmowy potrzeba czasu oraz nauczycielskiej cierpliwości i empatii. Nauczyciel powinien nieustannie doskonalić swój warsztat pracy, modyfikować dobór metod i wzbogacać wiedzę.

    Wychowanie do życia w rodzinie ukazuje wartości rodziny w życiu osobistym człowieka, wnosi pozytywny wkład w życie swojej rodziny. Uczy okazywania szacunku innym ludziom, jak również wobec siebie, docenia ich wysiłek i pracę. Przygotowuje do zrozumienia akceptacji przemian okresu dojrzewania, pokonuje trudności okresu dorastania. Kształci umiejętności przyjęcia integralnej wizji osoby, wybiera i urzeczywistnia wartości służące osobowemu rozwojowi, kieruje rozwojem, podejmuje wysiłek samowychowawczy zgodnie z uznawanymi normami i wartościami, poznaje, analizuje i wyraża uczucia, rozwiązuje problemy. Pozyskuje wiedzę na temat organizmu ludzkiego i zachodzących w nim zmian rozwojowych w okresie prenatalnego i postnatalnego oraz akceptacji własnej płciowości. Ukazuje umiejętność obrony własnej intymności i nietykalności seksualnej oraz szacunku dla ciała innej osoby. Uświadamia i uzasadnia potrzeby przygotowania do zawarcia małżeństwa i założenia rodziny. Stwarza możliwość zorientowania w zakresie i komponentach składowych postawy odpowiedzialnego rodzicielstwa. Uczy korzystania ze środków przekazu, w tym z Internetu, w sposób selektywny, umożliwiający obronę przed ich destrukcyjnym oddziaływaniem.

    Podczas zajęć korzystam z szerokiego wachlarza metod i technik nauczania, które mobilizują uczniów do aktywności, a tym samym zwiększają efektywność zajęć i zainteresowanie uczniów oraz kreatywne modelowanie zajęć. Motywują uczniów do refleksji i pogłębiania przekazywanych treści. Zaangażowanie umysłowe, emocjonalne, czy przemyślenia natury moralnej pobudzają do refleksji i wyciągania wniosków. Cytaty i sentencje, które przygotowuję na wstęp lub zakończenie zajęć wzbogacają warsztat pracy - jako ciekawa i satysfakcjonująca „przygoda”. W profilaktyce ważna jest pasja. W rodzinie siła. Wiele ćwiczeń zachęca uczniów do refleksji, inne utrwalają wiedzę. Nie ma edukacji bez relacji. Nadrzędnym celem edukacji jest przekazywanie uczniom określonego zasobu informacji, kształcenie i doskonalenie podstawowych umiejętności oraz kształtowanie odpowiednich postaw jako cel wychowawczy, profilaktyczny. Celem aktywnego uczenia się na zajęciach WDŻ jest nie tylko pogłębianie wiedzy, ale też kształtowanie postaw prorodzinnych, prozdrowotnych i proekologicznych.

    Wychowanie do życia w rodzinie to niewątpliwie wielki program, wielka idea, mądra i pożądana, jakże potrzebny przekaz…dla mnie wspaniała przygoda, emocjonująca podróż, piękne treści programowe. Bo jak napisał Ralph Emerson: „Potrzebujemy przede wszystkim kogoś, kto zainspiruje nas, byśmy zrealizowali swój potencjał w pełni”.

2025-06-21 13:44

Oceń: +1 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Ponad 120 uczniów gubińskich szkół w grze terenowej o Maksymilianie Kolbe

2025-09-26 13:39

[ TEMATY ]

św. Maksymilian Kolbe

Obóz w Gębicach

Gra terenowa

Archiwum ks. Piotra Wadowskiego

Młodzież przy pomniku upamiętniającym ofiary Stalagu IIIB Amtitz w Gębicach k. Gubina

Młodzież przy pomniku upamiętniającym ofiary Stalagu IIIB Amtitz w Gębicach k. Gubina

W ramach lekcji historii regionalnej, nauczyciele z gubińskich średnich szkół zaprosili swoich uczniów z klas trzecich do udziału w grze terenowej poświęconej pobytowi św. Maksymiliana Marii Kolbe w dawnym obozie w Gębicach.

- Gra terenowa Maksymilian Misja 47 o długości 4-5 km ze Stargardu Gubińskiego do Gębic została przygotowana rok temu dla pielgrzymów indywidualnych i grupowych, ale także z myślą o szkołach – wyjaśnia ks. Piotr Wadowski. - W tym roku w ramach lekcji historii regionalnej, nauczyciele z gubińskich średnich szkół zaprosili swoich uczniów z klas III do udziału w grze terenowej poświęconej pobytowi św. Maksymiliana Marii Kolbe w obozie w Gębicach. Wyjątkowo tę grę poprzedził mój 45-minutowy wykład w szkole na temat o. Maksymiliana, by uczniowie mogli bardziej świadomie przeżyć to wydarzenie. Dotychczas poprowadziłem kilkanaście mniejszych grup pielgrzymkowych, ale pierwszych raz poproszony zostałem w przypadku uczniów.
CZYTAJ DALEJ

Kapelan prezydenta: politycy mogliby się wiele nauczyć od kibiców pielgrzymujących na Jasną Górę

2025-09-26 07:17

[ TEMATY ]

Karol Nawrocki

Ks. Jarosław Wąsowicz

Autorstwa Jarosław Wąsowicz/commons.wikimedia.org/

Ks. Jarosław Wąsowicz

Ks. Jarosław Wąsowicz

Politycy mogliby się wiele nauczyć od kibiców pielgrzymujących na Jasną Górę, chociażby tego, że możemy się nie zgadzać, ale istnieją wartości ważne dla wszystkich Polaków, obojętnie po której stronie sporu politycznego stoją – powiedział PAP kapelan prezydenta Karola Nawrockiego, ks. Jarosław Wąsowicz.

PAP: Wielokrotnie współorganizował ksiądz pielgrzymki środowiska kibiców na Jasną Górę. Dlaczego zdecydował się ksiądz objąć duchową opieką właśnie to środowisko?
CZYTAJ DALEJ

Koronka na ulicach miast świata – modlitwa, która zmienia rzeczywistość

2025-09-26 21:02

[ TEMATY ]

Koronka na ulicach miast

Koronka do Bożego Miłosierdzia

Bożena Sztajner/Niedziela

Od 2008 roku na skrzyżowaniach miast i ulic na świecie rozbrzmiewa Koronka do Miłosierdzia Bożego. Podobnie będzie w najbliższą niedzielę 28 września o 15:00, gdy wierni znów staną razem w rocznicę beatyfikacji ks. Michała Sopoćki, aby modlić się o pokój i miłosierdzie dla świata. „Co roku udaje się nam gromadzić sporą rzeszę wiernych na całym świecie” – powiedział Radiu Watykańskiemu-Vatican News Tomasz Talaga, współorganizator akcji „Koronka na ulicach miast świata”.

Inicjatywa publicznej modlitwy Koronką do Miłosierdzia Bożego zapoczątkowano w 2008 roku w Łodzi. Impulsem stał się 28 września 2008 roku i beatyfikacja ks. Michała Sopoćki, spowiednika św. siostry Faustyny Kowalskiej. Jak podkreślił Tomasz Talaga, choć sama modlitwa trwa zaledwie kilkanaście minut, jej znaczenie jest duże, ponieważ odbywa się w przestrzeni publicznej. Wierni wychodzą na ulice, by prosić Boga o miłosierdzie dla rodzin, wspólnot i całych miejscowości.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję