Reklama

Nasz hymn narodowy

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Publikacja Małgorzaty Strzałkowskiej pt. „Mazurek Dąbrowskiego. Nasz hymn narodowy” to książka edukacyjna, ale wiedza z dziedziny edukacji, której ona dotyczy, potrzebna jest każdemu. Bo jeżeli na pytanie: „Czy znasz polski hymn?” – odpowiadamy zwykle twierdząco, to już przy próbie zaśpiewania go okazuje się, że znamy najczęściej tylko pierwszą zwrotkę, a o jego historii wiemy jeszcze mniej.

Autorka książki przypomina, że „Pieśń Legionów Polskich we Włoszech”, której autorem jest pisarz i polityk Józef Wybicki, powstała w lipcu 1797 r. we włoskim mieście Reggio nell’Emilia. Inspiracją do jej napisania była obecność w mieście gen. Jana Henryka Dąbrowskiego – twórcy Legionów Polskich. Pieśń dotarła na ziemie polskie i szybko zyskała popularność. Świadczy o tym m.in. fakt, że dwukrotnie wspomina o niej Adam Mickiewicz w „Panu Tadeuszu”. Po odzyskaniu niepodległości określenia „hymn narodowy” w odniesieniu do „Mazurka Dąbrowskiego” użyto po raz pierwszy w rozkazie ministra spraw wojskowych z 2 listopada 1921 r.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Małgorzata Strzałkowska analizuje tekst czterech zwrotek i refrenu „Mazurka” i wyjaśnia kontekst, w jakim użyte zostały poszczególne zwroty. Kolejny rozdział książki to wizyta w Muzeum Hymnu Narodowego w Będominie w woj. pomorskim, w dworku, w którym urodził się Józef Wybicki. Książka zawiera także kalendarium dziejów „Mazurka”. Cenne jest przypomnienie przez autorkę innych pieśni, które w historii odgrywały rolę polskiego hymnu narodowego, jak: „Bogurodzica”, „Hymn do miłości Ojczyzny”, „Boże, coś Polskę”, „Rota” i „Marsz Pierwszej Brygady”.

Autorem wstępu do książki jest prof. dr hab. Jan Żaryn, który napisał: „Jest to rzetelne kompendium wiedzy. Dziadkowie i rodzice mogą z czystym sumieniem czytać do poduszki kolejne zwrotki hymnu i wspólnie z dziećmi, jak w przypadku modlitwy, analizować ich głęboką treść”.

Wydawca dołączył do książki płytę z nagraniami hymnu w wersji historycznej i współczesnej w wykonaniu Zespołu Pieśni i Tańca Politechniki Warszawskiej.

Małgorzata Strzałkowska, „Mazurek Dąbrowskiego. Nasz hymn narodowy”, Wydawnictwo „Bajka”, ul. Angorska 21 lok. 1, 03-913 Warszawa, www.bajkizbajki.pl.

2014-08-12 13:51

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Cudowne Źródełko - Gietrzwałdzkie uzdrowienia

2025-09-07 21:14

[ TEMATY ]

Gietrzwałd

Matka Boża Gietrzwałdzka

Anna Głos/Archiwum Niedzieli

Na początku wodę czerpaną w Gietrzwałdzie stawiano pod klonem w otwartych naczyniach, podobnie też kładziono tam płótno podczas odmawiania różańca. Po zakończeniu modlitwy zabierano je ze sobą i wykorzystywano przy rozmaitych chorobach, często z bardzo dobrym skutkiem.

Zestaw tekstów Objawienia Najświętszej Maryi Panny w Gietrzwałdzie ze źródeł autentycznych na miejscu i z różnych pism 1878 Andrzeja Samulowskiego oraz Objawienia Matki Bożej w Gietrzwałdzie podług urzędowych dokumentów spisane za pozwoleniem ks. biskupa Warmińskiego autorstwa ks. prof. dr. Franza Hiplera nie tylko opisuje przebieg wydarzeń, lecz także szczegółowo opowiada o treści przekazów Maryi. Unikatowy zbiór tekstów o objawieniach w Gietrzwałdzie, spisanych natychmiast po wydarzeniach i wydanych w roku 1878. Autorzy doskonale opisują atmosferę tamtych czasów, wielkie duchowe poruszenie Polaków i wielotysięczne pielgrzymki do sanktuarium w Gietrzwałdzie. Autorem znacznej części tekstu jest Andrzej Samulowski, kuzyn wizjonerki Barbary Samulowskiej, warmiński poeta ludowy, działacz oświatowy i społeczny, a także założyciel pierwszej polskiej księgarni w Gietrzwałdzie.
CZYTAJ DALEJ

Abp Marek Jędraszewski w Racławicach: miłość do Maryi musi łączyć się z troską o Ojczyznę

2025-09-07 21:42

[ TEMATY ]

ojczyzna

abp Marek Jędraszewski

Racławice

Biuro Prasowe Archidiecezji Krakowskiej

Jubileusz 700-lecia parafii Narodzenia Najświętszej Maryi Panny w Racławicach

Jubileusz 700-lecia parafii Narodzenia Najświętszej Maryi Panny w Racławicach

- Nie można kochać Matki Najświętszej, nie będąc wrażliwym na sprawy naszej Ojczyzny - mówił abp Marek Jędraszewski podczas jubileuszu 700-lecia parafii Narodzenia NMP w Racławicach. Metropolita krakowski podkreślał, że maryjność zawsze była związana z patriotyzmem i odpowiedzialnością za Polskę.

Arcybiskup przypomniał, że Racławice od wieków są miejscem szczególnego kultu Matki Bożej. Wskazał na obraz Maryi w głównym ołtarzu - kopię rzymskiej ikony Salus Populi Romani, przed którym pokolenia wiernych modliły się o ocalenie dla siebie i Ojczyzny. - Wasi przodkowie wiedzieli, że chodzi o Polskę jedną i zjednoczoną - podkreślał, wspominając usunięcie granicznych kamieni zaborów w 1914 r., na widok oddziałów Piłsudskiego.
CZYTAJ DALEJ

Łódź: Na początek nowego sezonu artystycznego

2025-09-08 17:51

[ TEMATY ]

archdiecezja łódzka

Piotr Drzewiecki

Pod hasłem „Opera Łódź Opener” odbyła się dwudniowa inauguracja nowego sezonu artystycznego Teatru Wielkiego w Łodzi.

W sobotni wieczór zatytułowany „Włoska gala operowa” zabrzmiały najsłynniejsze arie operowe z półwyspu Apenińskiego, w wykonanu solistów teatru. Z kolei niedzielny rodzinny piknik przed teatrem wypełniły warsztaty plastyczne, „Opera na poduchach”, zabawy z kołem fortuny, teatralne przebieranki i koncerty dziecięcych chórów oraz pokazy taneczne uczniów szkoły baletowej. Koncert „Łódź Opera Opener”, czyli spotkanie z największymi arcydziełami opery włoskiej i słynnymi pieśniami neapolitańskimi otworzył nowy sezon artystyczny Teatru Wielkiego. Było to spotkanie z arcydziełami opery włoskiej oraz słynnymi pieśniami neapolitańskimi. Zabrzmiały m.in. uwertura do „Wilhelma Tella” i cavatina Figara Rossiniego, arie i chóry Verdiego („La donna è mobile”, Chór Niewolników, Marsz triumfalny), fragmenty z oper Pucciniego („Cyganeria”, „Tosca”, „Turandot”) z finałową arią „Nessun dorma”. Drugą część koncertu stanowiły popularne włoskie pieśni – „Chitarra Romana”, „Torna a Surriento”, „O sole mio”. Wykonali je znakomici soliści: Adam Sobierajski, Małgorzata Trojanowska, Patrycja Krzeszowska-Kubit, Agnieszka Makówka, Hanna Okońska, Arek Anyszka, Dominik Sutowicz oraz Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego w Łodzi. Koncertem zadyrygowali Rafał Janiak i Marcin Mirowski.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję