Reklama

Spotkanie z azjatyckim tygrysem

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Patrząc na europejskie statystyki, pesymiści mówią o kryzysie Kościoła katolickiego. Ale wystarczy poszerzyć horyzont obserwacji na inne kontynenty, aby zdać sobie sprawę, że rzeczywistość Kościoła jest zupełnie inna. Na początku XX wieku na świecie było 265 mln katolików – w ciągu stulecia ich liczba wzrosła do 1 mld 100 mln, czyli ponad czterokrotnie. Dzięki działalności misyjnej w Afryce najbardziej spektakularny wzrost katolików dał się odnotować na tym właśnie kontynencie – z 2 do 130 mln.

W Azji sytuacja Kościoła jest zupełnie inna – zamieszkuje ją większość ludności świata, ale katolicy stanowią jedynie nieco ponad 3 proc. tamtejszej populacji. Kontynent, gdzie urodził się Jezus, nie zna jeszcze Jego orędzia zbawienia, dlatego Jan Paweł II powtarzał, że „Azja jest naszym wspólnym wyzwaniem na trzecie tysiąclecie”. Trzeba jednak dodać, że w Azji jest kraj taki jak Filipiny, o znacznej liczbie katolików – ponad 73 mln (80 proc. populacji), oraz inny – Korea Południowa, gdzie odnotowano nadzwyczajny wzrost liczby chrześcijan: w ciągu 50 lat (1960 – 2010), gdy liczba Koreańczyków zwiększyła się z 23 do 48 mln, liczba wyznawców Chrystusa wzrosła z 2 do 30 proc. populacji, z czego ok. 11 proc. to katolicy. Na podkreślenie zasługuje fakt, że ten dynamiczny proces chrystianizacji ma miejsce w kraju, który ze względu na duży postęp gospodarczy nazywany jest azjatyckim tygrysem.

To wielkie znaczenie Azji dla przyszłości Kościoła katolickiego tłumaczy, dlaczego papież Franciszek w drugim roku swego pontyfikatu odbędzie dwie długie podróże na ten kontynent – w sierpniu pojedzie do Korei Południowej, a w styczniu 2015 r. uda się na Sri Lankę i Filipiny. Głównym celem pielgrzymki Ojca Świętego do Korei Południowej jest udział w VI Dniu Młodzieży Azji, którego obchody zaplanowano na 13-17 sierpnia, ale w programie są też: beatyfikacja 124 męczenników koreańskich, poległych w XVIII wieku podczas prześladowań antychrześcijańskich, spotkanie z biskupami Azji w sanktuarium w Haemi, wizyta w mieście Kkottongnae, gdzie Papież spotka się z osobami ubogimi i niepełnosprawnymi, oraz uroczysta Msza św. w katedrze Myeong-dong w Seulu w intencji pokoju i pojednania na Półwyspie Koreańskim.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2014-08-05 15:18

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Niedziela Palmowa w tradycji Kościoła

Szósta niedziela Wielkiego Postu nazywana jest Niedzielą Palmową, inaczej Niedzielą Męki Pańskiej. Rozpoczyna ona najważniejszy i najbardziej uroczysty okres w roku liturgicznym - Wielki Tydzień.

Liturgia Kościoła wspomina tego dnia uroczysty wjazd Pana Jezusa do Jerozolimy, o którym mówią wszyscy czterej Ewangeliści. Uroczyste Msze św. rozpoczynają się od obrzędu poświęcenia palm i procesji do kościoła. Zwyczaj święcenia palm pojawił się ok. VII w. na terenach dzisiejszej Francji. Z kolei procesja wzięła swój początek z Ziemi Świętej. To właśnie Kościół w Jerozolimie starał się bardzo dokładnie powtarzać wydarzenia z życia Pana Jezusa. W IV w. istniała już procesja z Betanii do Jerozolimy, co poświadcza Egeria (chrześcijańska pątniczka pochodzenia galijskiego lub hiszpańskiego). Autorka tekstu znanego jako Itinerarium Egeriae lub Peregrinatio Aetheriae ad loca sancta. Według jej wspomnień w Niedzielę Palmową patriarcha otoczony tłumem ludzi wsiadał na osiołka i wjeżdżał na nim do Świętego Miasta, zaś zgromadzeni wierni, witając go z radością, ścielili przed nim swoje płaszcze i palmy. Następnie wszyscy udawali się do bazyliki Zmartwychwstania (Anastasis), gdzie sprawowano uroczystą liturgię. Procesja ta rozpowszechniła się w całym Kościele. W Rzymie szósta niedziela Przygotowania Paschalnego początkowo była obchodzona wyłącznie jako Niedziela Męki Pańskiej, podczas której uroczyście śpiewano Pasję. Dopiero w IX w. do liturgii rzymskiej wszedł jerozolimski zwyczaj urządzenia procesji upamiętniającej wjazd Pana Jezusa do Jeruzalem. Z czasem jednak obie te tradycje połączyły się, dając liturgii Niedzieli Palmowej podwójny charakter (wjazd i pasja). Jednak w różnych Kościołach lokalnych procesje te przybierały rozmaite formy, np. biskup szedł pieszo lub jechał na oślęciu, niesiono ozdobiony palmami krzyż, księgę Ewangelii, a nawet i Najświętszy Sakrament. Pierwszą udokumentowaną wzmiankę o procesji w Niedzielę Palmową przekazuje nam Teodulf z Orleanu (+ 821). Niektóre przekazy podają też, że tego dnia biskupom przysługiwało prawo uwalniania więźniów.
CZYTAJ DALEJ

Przyjeżdżają turyści, wyjeżdżają pielgrzymi

2025-04-08 15:22

Niedziela Ogólnopolska 15/2025, str. 24-26

[ TEMATY ]

wiara

Kalwaria Zebrzydowska

Karol Porwich/Niedziela

Jeżeli człowiek naprawdę chce spotkać Boga i szuka ciszy w dzisiejszym świecie, to Kalwaria Zebrzydowska jest do tego idealnym miejscem – mówi Mateusz Wałach, który na własne oczy zobaczył tutaj cud uzdrowienia.

Kalwaria Zebrzydowska to nie tylko bazylika i Cudowny Obraz, ale również dróżki, na których są upamiętnione najważniejsze wydarzenia zbawcze. Sanktuarium należy dzisiaj do najciekawszych w Polsce założeń krajobrazowo-architektonicznych i jest zaraz po Częstochowie drugim najchętniej wybieranym kierunkiem pielgrzymkowym.
CZYTAJ DALEJ

Psalm na Niedzielę Palmową. Jeden z najbardziej poruszających tekstów w Biblii

2025-04-13 09:13

[ TEMATY ]

Biblia

Niedziela Palmowa

Psalm 22

Karol Porwich/Niedziela

W ogólnym kontekście żydowskim psalm jest czasami kojarzony z modlitwami osób i społeczności znajdujących się w trudnej sytuacji. Jest on także wiązany z wydarzeniami historycznymi, w których naród izraelski odczuwał poczucie opuszczenia, ale także nadzieję na zbawienie - mówi Shlomo Libertovsky, wykładowca Tory w Bet Szemesz, komentując Psalm 22 dla Centrum Heschela na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II, śpiewany w Niedzielę Palmową.

Jak podkreśla Libertovsky, „psalm 22 jest jednym z najbardziej poruszających psalmów w Biblii, ponieważ dotyka ludzkiego doświadczenia cierpienia, poszukiwania sensu życia, poczucia opuszczenia, ale także nadziei i odkupienia”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję