Abp Gądecki: szkoła katolicka nie może zapomnieć o przekazywaniu wartości duchowych i religijnych
„Szkoła katolicka nie może zapomnieć o przekazywaniu rzeczywistości i wartości duchowych i religijnych oraz o ewangelizacji” – podkreślił 1 września w kościele pw. Nawiedzenia NMP abp Stanisław Gądecki. Metropolita poznański przewodniczył uroczystej Mszy św. dla Zespołu Szkół Salezjańskich im. Błogosławionej Piątki Poznańskiej z okazji rozpoczęcia nowego roku szkolnego i katechetycznego.
W największej poznańskiej świątyni zgromadzili się pracownicy salezjańskiej placówki, uczniowie oraz ich najbliżsi.
Przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski w homilii zwrócił uwagę na rolę, jaką powinna odgrywać w procesie nauczania i wychowania szkoła katolicka. „Nie mniejszą wagę powinna przykładać tak do formacji intelektualnej, ludzkiej, jak i zawodowej” – stwierdził metropolita poznański. Podkreślił, jak ważne w dzisiejszym świecie jest wychowanie uczciwego człowieka, na którego słowie można polegać.
Zaznaczył, że wiedza książkowa na niewiele się przyda, jeśli młodemu człowiekowi zabraknie umiejętności krytycznego myślenia i podejścia do problemów. „Poziom omamienia społeczeństwa przez rządzących jest dziś bardzo wysoki. Dzięki mediom kontrolują oni ludzką świadomość, dlatego tak istotne jest dziś nabycie umiejętności krytycznego spojrzenia na rzeczywistość” – stwierdził przewodniczący KEP.
Zwrócił uwagę, że im lepsza będzie formacja uczniów, tym lepiej będą oni przygotowani do przyszłego życia i pracy.
W Publicznych Salezjańskich Szkołach: Podstawowej, Gimnazjum i Liceum Ogólnokształcące im. bł. Piątki Poznańskiej na os. Bohaterów II Wojny Światowej w Poznaniu realizowany jest system wychowawczy oparty na rozumie, religii i miłości, tak jak zabiegał o to św. Jan Bosko. Pragnął, aby jego wychowankowie stali się dobrymi chrześcijanami i uczciwymi obywatelami. Ten cel przyświeca salezjanom także dzisiaj. Szkoły są bezpłatne i koedukacyjne.
Ks. Jerzy Babiak, dyrektor Zespołu Szkół Salezjańskich DON BOSCO we Wrocławiu
8 czerwca tegoroczni maturzyści wreszcie usiądą w ławkach i rozpocznie się egzamin dojrzałości. Zmiany harmonogramu roku szkolnego, spowodowane pandemią, to jeden z najgorętszych tematów ostatnich tygodni.
Praca zdalna na końcowym etapie przygotowań, strach o zdrowie swoje i najbliższych, niepewny termin matur rodzą pytanie o kondycję młodych ludzi przystępujących do matur. Ks. Jerzy Babiak, dyrektor Zespołu Szkół Salezjańskich DON Bosco we Wrocławiu podkreśla, że sytuacja pandemii mimo wszystko pojawiła się w 3-letnim cyklu edukacyjnym bardzo późno, więc odebrała maturzystom samą końcówkę nauki. – Pojawienie się pandemii nie jest zatem kluczowym i jedynym zjawiskiem, które mogłoby zakłócić ich poziom przygotowania, czy komfort zdawania tych egzaminów. Jednak to typowe dla wszystkich zdających egzaminy zjawisko, czyli im bliżej do egzaminów, tym tempo i zaangażowanie w uczenie się większe, nie ominęło i naszych uczniów. Pandemia pojawiła się akurat w czasie, kiedy większość z nich nabierała rozpędu. Podzieliłbym tę kwestię na dwa nurty: Ci, którzy uczyli się systematycznie, dalej spokojnie podeszli do nauki i wchodzili w proponowaną formę. A ci, którym było nie po drodze z nauką, na tym odcinku spotkali się z dużą przeszkodą, która właśnie się pojawiła. Nasi maturzyści – mówię o trzeciej klasie liceum salezjańskiego – wykazali się w tym czasie bardzo dużym spokojem i dojrzałością – mówi ksiądz dyrektor.
Odmawianie różańca to najczęściej praktykowane nabożeństwo maryjne wśród osób rozeznających swe powołanie zakonne lub kapłańskie. Jest to jeden z wniosków płynących z ogłoszonego w czerwcu 2025 przez Centrum Badań Stosowanych w Apostolstwie (CARA) Uniwersytetu Georgetown w Waszyngtonie raportu pt. „Wpływ Maryi, Matki Kościoła, na powołania kościelne”. Raport ten omówiła 17 lipca katolicka agencja CNA. Badanie przeprowadzono we współpracy z diecezją Saginaw w stanie Michigan w okresie od marca do maja 2025 roku.
W badaniach stosowanych (mających za zadanie dążenie do wykorzystania ich w praktyce) wzięło udział 1091 respondentów z USA. 65 proc. z nich stanowili duchowni diecezjalni, w tym biskupi (9), księża diecezjalni (40), diakoni stali (10) i dyrektorzy diakonatu (7). Pozostałych 35 proc. to osoby konsekrowane: księża zakonni (6 proc.), przełożeni męskich wspólnot zakonnych (8) i przełożone zgromadzeń żeńskich (21). 95 proc. odpowiadających stanowili katolicy obrządku łacińskiego, a 5 proc. - katolicy różnych obrządków wschodnich.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.