Reklama

Niedziela Wrocławska

Abp Józef Kupny: Jesteśmy w stanie powiedzieć: “Kochamy Cię Jezu”, ale co z Golgotą?

O godz. 11:30 rozpoczęła się Liturgia w Niedzielę Palmową, pod przewodnictwem abp. Józefa Kupnego, metropolity wrocławskiego,. Przy głównym wejściu do Katedra Wrocław odbyło się poświęcenie palm oraz przeczytana został fragment Ewangelii wg św. Łukasza mówiący o wjeździe Pana Jezusa do Jerozolimy, następnie procesyjnie, z palmami w ręku wszyscy udali się do wnętrza katedry.

2025-04-13 12:44

ks. Łukasz Romańczuk

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Po odśpiewaniu Męki Pańskiej, homilię wygłosił abp Józef Kupny. - Dzisiaj rozpoczynamy obchód misterium paschalnego. Na początku Mszy św. wysłuchaliśmy się w opis triumfalnego wjazdu Jezusa do Jerozolimy, a przed chwilą opis Męki Pana naszego Jezusa Chrystusa. Jakiż kontrast pomiędzy tymi wydarzeniami. Uroczysty wjazd do świętego miasta, a potem niewyobrażalne cierpienie i śmierć na krzyżu poza murami Jerozolimy - opisywał arcybiskup.

Reklama

Metropolita wrocławski podkreślił, że wjazd Pana Jezusa do Jerozolimy był dużo skromniejszy niż podobne wjazdy rzymskie. - Szczególnie dowódcy wojskowi po zwycięstwie, w triumfalny sposób wjeżdżali do Rzymu czy innego miasta. W Rzymie zwycięzca jechał na kwadrydze, za nim ciągnęły legiony, a na końcu zakuci w kajdany jeńcy. Jezus jechał na ośle. Może nas to dziwić, ale wybór zwierzęcia nie jest przypadkowy. W Starym Testamencie osioł jest symbolem pokoju, cichego i skromnego życia, a koń symbolem wojny i zbytku. Prorocy wiele razy wyrzucali królom, że zbyt się lubują w konnicy, a Jezus pokazuje, że jest Królem Pokoju. Wybór osła na którym nikt jeszcze nie siedział, wskazuje na religijny charakter tego wyboru, bo ja wtedy uważano, zwierzę lub inny przedmiot, który służyć wcześniej do celów świeckich, nie nadawał się do celów religijnych - nauczał abp Kupny, dodając: - Jezus chce dać znak mesjański, że jego triumf, jest triumfem króla zapowiedzianego przez proroków.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Kaznodzieja przywołał słowa proroka Zachariasza: “Oto król twój idzie do ciebie, sprawiedliwy i zwycięski, pokorny jedzie na osiołku”. - Z całą pewnością nie wszyscy, którzy szli za Jezusem byli przekonani o prawdzie Jego nauki. Nie wszyscy byli nawróconymi, bo do udziału w tego rodzaju manifestacji popycha ludzi zwykła ciekawość. Entuzjazm jednak był bardzo wielki, tłum liczny, co zaniepokoiło faryzeuszów - zaznaczył ksiądz arcybiskup, wskazując, że Jezus nauczał w świątyni, ale także rosła nienawiść ze strony Jego przeciwników, czego wynikiem była śmierć na Krzyżu. - Możemy zapytać, gdzie wtedy byli uczniowie i słuchacze Pana Jezusa i ci, co doświadczyli cudów? Ta obojętność wydaje się wprost potworna, a ten nagły zwrot od radości do milczenia - niepojęta.

Reklama

Szukając powodów takiego postępowania hierarcha wskazał: - Może pojawił się u niektórych osób zawód, że Jezus nie obronił się przed wrogami, u innych oczekiwanie na cud. Natomiast kobiety, które kochały Jezusa były odważniejsze. Patrząc na Jezusa niosącego krzyż płakały, lamentowały, a jedna z nich zdecydowała się otrzeć mu twarz. Były też przy Jego śmierci - opowiadał abp Józef Kupny, dodając: - My wszyscy zgromadzeni wokół ołtarza, gdy dokonuje się w sposób bezkrwawy misterium męki i śmierci naszego Pana, jesteśmy Jego przyjaciółmi, Pewnie mamy odwagę powiedzieć, że kochamy Boga, dlatego bez problemu możemy się odnaleźć w tłumie wiwatujących przy wjeździe do Jerozolimy.

Łatwo jest mówić o miłości do Boga, ale nie zawsze w zmierzeniu się z cierpieniem jest to takie proste. - Jesteśmy w stanie powiedzieć: “Kochamy Cię Jezu”, ale co z Golgotą? Czy potrafimy zmierzyć się z sytuacją, gdy Jezus jest oskarżany? Czy jesteśmy w stanie Go bronić, albo co najmniej dać świadectwo przynależności do grona Jego uczniów? - pytał metropolita wrocławski, wskazując, że wiele osób dało radę się do Niego przyznać, ale np. Piotr się zaparł Mistrza.

Zacytowane zostały słowa proroka Izajasza: “Podałem grzbiet mój bijącym i policzki moje rwącym mi brodę. Nie zasłoniłem mojej twarzy przed zniewagami opluciem. - W chwili pojmania Jezus miał prawo odczuwać opuszczenie i samotność. W Jego sercu panuje pokój wypływający z miłości i zaufania Ojcu niebieskiemu. Proroctwo Izajasza spełnia się w całości: “Pan Bóg mnie wspomaga, dlatego stałem się nieczuły na obelgi, dlatego uczyniłem twarz moją jak głaz i wiem, że wstydu nie doznam” - cytował abp Kupny.

Jezus poprzez swoją ofiarę daje człowiekowi poznać swoją miłość. - Czy w tej sytuacji znajdziesz w sobie siłę, aby przyznać się do Niego wszędzie tam gdzie toczy się Twoje życie? Czy zechcesz uznać prawdziwość Jego słów potwierdzone Jego śmiercią na krzyżu? Co chciałbyś z miłości do Niego, zmienić w swoim życiu - pytał metropolita wrocławski, dodając: - Pamiętaj! Chrystus Cię wspomaga, Eucharystia cię wspomaga, dlatego uwierz, że stać się na gest Weroniki, czyli przyznanie się do wiary w Jezusa Chrystusa, nawet wtedy, gdy wielu Go odrzuca i Nim gardzi.

Oceń: +3 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

W dzisiejszej Ewangelii mamy dwie różne sceny

2025-04-24 08:39

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

commons.wikimedia.org

W dzisiejszej Ewangelii mamy dwie różne sceny. Pierwsza z nich ukazuje Chrystusa, który udziela apostołom daru Ducha Świętego i wraz z nim władzę odpuszczania grzechów. Mówi im: Którym odpuścicie grzechy, są im odpuszczone, a którym zatrzymacie, są im zatrzymane. Druga z kolei scena koncentruje się na niedowiarstwie Tomasza, jednego z apostołów.

Wieczorem w dniu zmartwychwstania, tam gdzie przebywali uczniowie, choć drzwi były zamknięte z obawy przed Żydami, przyszedł Jezus, stanął pośrodku i rzekł do nich: «Pokój wam!» A to powiedziawszy, pokazał im ręce i bok. Uradowali się zatem uczniowie, ujrzawszy Pana. A Jezus znowu rzekł do nich: «Pokój wam! Jak Ojciec Mnie posłał, tak i Ja was posyłam». Po tych słowach tchnął na nich i powiedział im: «Weźmijcie Ducha Świętego! Którym odpuścicie grzechy, są im odpuszczone, a którym zatrzymacie, są im zatrzymane». Ale Tomasz, jeden z Dwunastu, zwany Didymos, nie był razem z nimi, kiedy przyszedł Jezus. Inni więc uczniowie mówili do niego: «Widzieliśmy Pana!» Ale on rzekł do nich: «Jeżeli na rękach Jego nie zobaczę śladu gwoździ i nie włożę palca mego w miejsce gwoździ, i ręki mojej nie włożę w bok Jego, nie uwierzę». A po ośmiu dniach, kiedy uczniowie Jego byli znowu wewnątrz domu i Tomasz z nimi, Jezus przyszedł, choć drzwi były zamknięte, stanął pośrodku i rzekł: «Pokój wam!» Następnie rzekł do Tomasza: «Podnieś tutaj swój palec i zobacz moje ręce. Podnieś rękę i włóż w mój bok, i nie bądź niedowiarkiem, lecz wierzącym». Tomasz w odpowiedzi rzekł do Niego: «Pan mój i Bóg mój!» Powiedział mu Jezus: «Uwierzyłeś dlatego, że Mnie ujrzałeś? Błogosławieni, którzy nie widzieli, a uwierzyli». I wiele innych znaków, których nie zapisano w tej księdze, uczynił Jezus wobec uczniów. Te zaś zapisano, abyście wierzyli, że Jezus jest Mesjaszem, Synem Bożym, i abyście wierząc, mieli życie w imię Jego.
CZYTAJ DALEJ

Jutro Niedziela Miłosierdzia Bożego

Święto Miłosierdzia Bożego obchodzone jest w pierwszą niedzielę po Wielkanocy, zwaną obecnie Niedzielą Miłosierdzia Bożego. Święto to - obowiązujące w Kościele powszechnym od 2000 r. - ukazuje jedną a najważniejszych prawd chrześcijaństwa. Zostało ustanowione przez Jana Pawła II w odwołaniu do objawień s. Faustyny Kowalskiej, na zawartą w nich prośbę samego Jezusa. Zabiegi o ustanowienie tego święta sięgają roku 1938 r., które po śmierci św. Faustyny podjął jej spowiednik ks. Michał Sopoćko.

Geneza święta
CZYTAJ DALEJ

Franciszek i ludzie starsi: starość nie jest do wyrzucenia

2025-04-26 18:37

[ TEMATY ]

starość

papież Franciszek

ostatnie orędzie

pixabay.com

Ostatnie orędzie Papieża Franciszka, Urbi et Orbi, odczytane w Niedzielę Wielkanocną na Placu Świętego Piotra to jego testament. Choć sam był słaby fizycznie, wybrzmiało mocno to, o co upominał się w ciągu całego 12-letniego pontyfikatu: prawa marginalizowanych i bezbronnych, w tym dzieci nienarodzonych, chorych i osób starszych. Te ostatnie mają nie tylko prawa, ale niezastąpioną rolę do odegrania zwłaszcza w dzisiejszym świecie.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję