Reklama

Niedziela Wrocławska

Jakie jest pokolenie Z?

Wyrośli nie na mleku matki, ale na smartfonach. Jakie jest pokolenie Z i jak się z nim komunikować?

Magdalena Lewandowska

Uczestnicy konferencji

Uczestnicy konferencji

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Na Papieskim Wydziale Teologicznym trwa międzynarodowa konferencja „Pedagogika duszy i ciała. Co wiemy o pokoleniu cyfrowego świata?” Eksperci z zagranicznych i polskich uczelni omawiają kluczowe wyzwania związane z edukacją i rozwojem duchowym w erze cyfrowej. – Dzisiejsza konferencja gromadzi specjalistów z różnych dziedzin: pedagogiki, psychologii, teologii, filozofii, kultury fizycznej, nauk technicznych i społecznych, by wspólnie przyjrzeć się fenomenowi młodego pokolenia dorastającego w świecie intensywnie ukształtowanym przez technologię cyfrową – mówił otwierając konferencję prorektor PWT ks. dr hab. Dominik Ostrowski. Tłumaczył, że tytułowe pokolenie to przede wszystkim pokolenie Z, czyli młodzi ludzie urodzeni po roku 1995, którzy od najmłodszych lat funkcjonują w rzeczywistości nieustannego dostępu do internetu, smartfonów czy mediów społecznościowych. – Ich sposób myślenia, uczenia się, budowania relacji, doświadczania świata różni się istotnie od doświadczeń wcześniejszych pokoleń. Rodzi to nowe wyzwania, ale też otwiera nowe możliwości, które warto rozpoznać i zrozumieć – przekonywał ks. Ostrowski.

Reklama

– Czy potrafimy jeszcze nawiązać z pokoleniem Z autentyczny dialog? Czy jesteśmy w stanie towarzyszyć im nie tylko w rozwoju intelektualnym, ale także emocjonalnym, społecznym i duchowym? Czy młody człowiek, zanurzony w kulturze obrazu, skrótu i natychmiastowej gratyfikacji, potrafi jeszcze zatrzymać się i rozważać głębszy sens wydarzeń? Jak mówić o duszy, kiedy świat koncentruje się na ciele i zmysłach? To bardzo istotne pytania, na które staramy się podczas tej konferencji odpowiadać – wskazywał prorektor PWT. Podkreślał, że nieprzypadkowo mowa o pedagogice duszy i ciała: – To szczególna prawda o tym, że człowiek nie jest jedynie organizmem biologicznym czy użytkownikiem nowych technologii. Jest osobą, jest ciałem i duszą, dlatego każda autentyczna pedagogika powinna obejmować całego człowieka. Szczególnie jest to potrzebne dziś, gdy tak wielu młodych ludzi nie tylko doświadcza presji technologicznej, ale też poczucia samotności, niepewności i braku sensu. Naszym zadaniem jest tworzyć przestrzeń zrozumienia i nadziei.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Dr hab. Ryszard Bartoszewicz z Akademii Wychowania Fizycznego podkreślał w swoim wystąpieniu, że atrybutem pokolenia Z jest smartfon, bez którego już nie potrafimy żyć. Tłumaczył, że młodzi ludzie urodzeni po roku 2000 funkcjonowali od początku w erze cyfrowej. – Dziecko praktycznie już w pierwszym roku życia ma w rękach technologię cyfrową. Można powiedzieć, że pokolenie Z nie wyrosło na mleku matki, tylko na sygnałach pochodzących z technologii cyfrowej smartfonów czy tabletów – zaznaczał. – Z tego buduje się specyfika kulturowa i edukacyjna tego pokolenia – przez ogromną globalizację pokolenie Z zatraca specyfikę kulturową i kontakt z życiem lokalnym. A to właśnie życie lokalne jest najważniejsze w budowaniu więzi międzyludzkich, nie to, co się dzieje w świecie globalnym, ale to, co się dzieje wokół nas, w rodzinie – tłumaczył dr Bartoszewicz.

Atutem pokolenia Z jest łatwość i szybkość przystosowania się do zmian. Z drugiej jednak strony adaptacja nie zawsze osiąga swój końcowy efekt, czyli wielokrotnie coś się zaczyna, jednak nie kończy się celem. Wówczas szybko traci się motywację, brakuje konsekwencji. – Wyzwania wobec pokolenia Z wynikają z wpływu technologii na rozwój emocjonalny i poznawczy. Technologia powoduje to, że u tych osób występują zdecydowane mniejsze kompetencje koncentracji uwagi na działaniach, które wymagają długiego czasu. To jest konsekwencja skrótowego, szybkiego przekazu. W momencie kiedy coś wymaga długiego czasu działania, a tym samym koncentracji, powoduje duże trudności. Oni np. nie potrafią obejrzeć w całości, z wyłącznością uwagi, meczu piłkarskiego. Trwa dla nich za długo i jest zbyt nudny – opowiadał wykładowca AWF. W pokoleniu Z nie ma woli długotrwałego działania wbrew trudnościom wynikającym z nudy, która czasami towarzyszy uczeniu się.

Wskazywał, że trzeba przygotowywać nauczycieli do nowych realiów: – Zmienia się rola nauczyciela – z tradycyjnego człowieka przekazującego wiedzę, na nauczyciela-mentora, coacha, który pomaga w życiu. Jego wiedzy nie znajdziesz w internecie. Dziś chodzi już bardziej o rozwijanie umiejętności miękkich i kompetencji życiowych. Wnikanie w osobowość podopiecznego i działania w kierunku jej wzmocnienia, a nie tylko realizacja programu wiedzy.

2025-04-01 13:37

Oceń: +5 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Ile czasu dziennie poświęcasz na modlitwę?

2025-08-10 11:18

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Adobe Stock

Rozważania do Ewangelii Łk 4, 38-44.

• Kol 1, 1-8 • Ps 52 • Łk 4, 38-44
CZYTAJ DALEJ

Włochy: Mieszkańcy Taorminy żądają prawa do snu i nie chcą wyrzucać śmieci nocą

2025-09-02 07:16

[ TEMATY ]

śmieci

Sycylia

Agata Kowalska

Taormina, Sycylia

Taormina, Sycylia

Mieszkańcy Taorminy na Sycylii domagają się prawa do snu. Apelując o to do burmistrza protestują przeciwko jego rozporządzeniu, na mocy którego w historycznym centrum mogą wyrzucać śmieci tylko w godzinach od 1.30 w nocy do 5 rano. Ludzie pytają: „mamy chodzić w nocy ze śmieciami zamiast spać”?

Informując o rozporządzeniu burmistrza Cateno De Luki włoskie media podkreśliły, że „skazał mieszkańców na bezsenne noce”. W dokumencie podkreślił, że śmieci należy wyrzucać lub wystawiać przed domem do zabrania przez służby komunalne „ani minuty wcześniej, ani minuty później” niż w wyznaczonych godzinach.
CZYTAJ DALEJ

Wieża Trynitarska. Podróż do przeszłości

2025-09-03 19:41

materiały prasowe

Dzięki multimediom, w przestrzeni Wieży Trynitarskiej można być świadkiem koronacji Bolesława Chrobrego.

Z okazji tysiąclecia koronacji pierwszego króla Polski, Archidiecezja Lubelska przygotowała innowacyjną ekspozycję edukacyjno-historyczną „Z wizytą u Króla – VR podczas koronacji”. Za pomocą technologii wirtualnej rzeczywistości uczestnicy mogą doświadczyć sceny koronacji z 1025 roku. Specjalna wizualizacja 360 stopni pozwala przenieść się do wnętrza średniowiecznej katedry i obserwować uroczystość koronacyjną w otoczeniu historycznej scenografii. Okulary będą dostępne do końca września; wolontariusze zapewnią wsparcie techniczne oraz pomoc w obsłudze urządzeń.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję