Reklama

W Drodze

Władza naszymi pieniędzmi płaci swoim mediom

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Dżentelmeni nie rozmawiają o pieniądzach. Jednak w przypadku tych pieniędzy raczej nie o dżentelmenów chodzi. Będzie bowiem mowa o pieniądzach przeznaczanych na propagandę władzy. Propagandę bardzo chętnie uprawianą przez rozmaite media mainstreamowe czy – jak je nazywa o. Rydzyk – media „mętnego nurtu”.

Zagadka tej usłużności jest nader prosta. Jeśli zastanawiają się Państwo, dlaczego główne telewizje, radia i tygodniki w rodzaju „Newsweeka” i „Polityki” pędzą ze wsparciem dla rządzących polityków, to wystarczy rzut oka na ich wpływy z reklam. W ubiegłym roku np. „Newsweek” zarobił na nich ponad 131 mln zł, „Wprost” – blisko 119 mln, „Polityka” – ponad 70 mln (podaję za portalem Wirtualne Media). Łącznie na rynku reklamowym samej prasy – 3 mld złotych. Jest się z czego pożywić.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Teraz dwa ważne uzupełnienia. Znaczną część tych pieniędzy stanowią fundusze spółek skarbu państwa, czyli będących w bezpośrednim zarządzie ludzi władzy. Niektórzy z nas pamiętają jeszcze sławetne słowa: „Staszek chce się sprawdzić w biznesie”, którymi rekomendowano na szefa spółki skarbu państwa byłego ministra z PSL-u. Tak uformowane władze spółek świetnie wiedzą, do jakich mediów dawać reklamy, a do jakich nie.

Reklama

I drugie uzupełnienie: zdecydowana większość firm w Polsce jest w jakimś stopniu zależna od władz państwowych. Uczestniczy w przetargach publicznych (rządowych, samorządowych i spółek skarbu państwa), chce dostać stosowne zezwolenia, zgody administracyjne. Chce przetrwać kontrole finansowe, podatkowe, sanepidu, inspekcji pracy, przeciwpożarowe etc. Czyli większość firm jest na co dzień zależna od decyzji władz. W tym sensie sektor prywatny w Polsce jest fikcyjny, „na łasce”. Zarządy tych firm też świetnie wiedzą, gdzie dawać reklamy, żeby to się władzy spodobało albo żeby władzy przynajmniej nie podpaść. Wiadomo – należy omijać wielkim łukiem media katolickie, konserwatywne, prawicowe.

Dzięki temu władza świetnie kontroluje obieg pieniądza nie tylko publicznego, ale prywatnego także. Pieniądze mają trafiać do tych, co uprawiają propagandę rządową. I trafiają. Proszę się więc nie dziwić, że – z punktu widzenia kryteriów elementarza dziennikarskiego – poziom głównych telewizji, stacji radiowych i mainstreamowych gazet jest rozpaczliwie żałosny. Taki ma być, bo za to właśnie im płacą.

* * *

Krzysztof Czabański
Publicysta, przewodniczący Kongresu Mediów Niezależnych, autor kilku książek; był prezesem PAP (za rządu Jana Olszewskiego), przewodniczącym Komisji Likwidacyjnej RSW (za rządu Jerzego Buzka) i prezesem Polskiego Radia SA (za rządu Jarosława Kaczyńskiego).
www.krzysztofczabanski.pl

2014-03-05 07:53

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Dlaczego Karol Nawrocki nie składa pozwu w trybie wyborczym przeciwko Onetowi?

2025-05-26 21:23

[ TEMATY ]

wybory prezydenckie

Adobe Stock

„Wszystkie rozgrzane głowy, które domagają się trybu wyborczego w sprawie publikacji w Onet.pl powinny wiedzieć, że taki tryb jest praktycznie niemożliwy do zastosowania w tym przypadku. I sądzę, że doświadczony Onet.pl, obsługiwany przez całkiem niezłą kancelarię o tym wie, wiąże się jedynie z ryzykiem wieloletniego procesu o ochronę dóbr osobistych” - wskazał mecenas Bartosz Lewandowski we wpisie zamieszczonym w mediach społecznościowych.

Portal Onet.pl przypuścił kłamliwy atak na Karola Nawrockiego, w którym powołując się na „anonimowe źródła”, bez żadnych dowodów oskarżył obywatelskiego kandydata na prezydenta Karola Nawrockiego o to, że miał on uczestniczyć „w procederze sprowadzania prostytutek dla gości Grand Hotelu w Sopocie, gdy pracował tam jako ochroniarz”.
CZYTAJ DALEJ

Najnowszy sondaż OGB - zwiększa się przewaga Karola Nawrockiego

2025-05-27 08:16

[ TEMATY ]

wybory 2025

PAP/Paweł Supernak

Zwiększa się przewaga Karola Nawrockiego. W kolejnym sondażu Karol Nawrocki osiągnął 48 proc. poparcia. Rafał Trzaskowski zgromadził 45,5 proc. Niezdecydowani w tym badaniu stanowią 6,5 proc.

Sondaż przeprowadziła Ogólnopolska Grupa Badawcza, która bardzo trafnie przewidziała wyniki pierwszej tury wyborów. Sondaż został przeprowadzony dniach 22-25 maja metodą CATI, czyli za pomoca ankiet telefonicznych.
CZYTAJ DALEJ

Serduszko pękło

2025-05-28 08:00

[ TEMATY ]

felieton

Samuel Pereira

Materiały własne autora

Samuel Pereira

Samuel Pereira

W kampanii wyborczej wszystko jest dozwolone – to truizm, który od lat usprawiedliwia wszelkie polityczne ekscesy. Ale to, co obserwujemy w tegorocznej kampanii Rafała Trzaskowskiego, kandydata partii z logotypem w kształcie serca, przekracza nawet tę dość luźną granicę. Serduszko miało symbolizować empatię, otwartość, szacunek. Tymczasem kampania z nim w roli głównej wygląda raczej jak opowieść o nienawiści, strachu i obsesji na punkcie... Karola Nawrockiego.

To zdumiewające, że cała energia sztabu Trzaskowskiego nie idzie na prezentowanie jego zasług, planów, wizji. Ba – nikt nawet nie próbuje udawać, że chodzi tu o promowanie kandydata. Zamiast tego – codzienna, niemal rytualna nagonka na Nawrockiego. Wypowiedzi pełne straszenia, drwin, pogardy. Jakby cała ta kampania miała jeden cel: zohydzić przeciwnika, a nie przekonać do siebie kogokolwiek.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję