Od środy w Wiecznym Mieście przebywa 40 osobowa grupa diakonów stałych oraz kandydatów do
diakonatu stałego z archidiecezji łódzkiej.
Łódzcy pątnicy w pierwszych dniach swojej jubileuszowej pielgrzymki nawiedzili dwie bazyliki
patriarchalne Rzymu (Bazylikę Matki Bożej Większej oraz Bazylikę św. Pawła za Murami) gdzie przeszli
przez Drzwi Święte. W czwartek rano uczestniczyli we Mszy św. przy grobie św. Jana Pawła II w
Watykanie, której przewodniczył kard. Grzegorz Ryś.
Jak dowiadujemy się z doniesień prasowych - w Jubileuszu Diakonów ma wziąć udział ok. 2000
diakonów stałych z całego świata, wśród nich ponad 100 Polaków. Najliczniejsze są grupy z Łodzi (40
osób) oraz Katowic (33 osoby) oraz diakoni z archidiecezji warszawskiej, diecezji warszawsko-praskiej,
świdnickiej, zielonogórsko-gorzowskiej, włocławskiej, sosnowieckiej, oraz diecezji legnickiej.
Będąc w Watykanie, łódzcy diakoni stali spotkali się z pochodzącymi z Łodzi - kard. Konradem
Krajewskim - Jałmużnikiem Papieskim oraz bp. Krzysztofem Nyklem - Regensem Penitencjarii
Apostolskiej.
Do niedzieli łódzka delegacja włączy się rzymskie obchody Jubileuszu Diakonów. Duchowni
wezmą udział we wspólnej liturgii godzin, wysłuchają katechezy jubileuszowej, odbędą pielgrzymkę
do Drzwi Świętych w Bazylice św. Jana na Lateranie i Bazylice św. Piotra w Watykanie, wezmę udział
w czuwaniu powołaniowym w kościołach jubileuszowych, a w niedzielę - na zakończenie jubileuszu -
w Mszy św. połączonej ze święceniami diakonatu, której przewodniczyć będzie delegat Ojca
Świętego Franciszka - abp Rino Fisichella, proprefekt Dykasterii ds. Ewangelizacji.
Należy dodać, że w międzynarodowej grupie 23 kandydatów do diakonatu stałego, którzy przyjmą
święcenia w najbliższą niedzielę, będzie pochodzący z Łodzi - dr hab. inż. prof. PŁ Jacek Grabarczyk,
wykładowca Politechniki Łódzkiej.
Już od 12 lutego br. rozpoczniemy nabór uczniów do szkół prowadzonych przez OO.
Bernardynów. Są to szkoły podstawowe zlokalizowane w Łodzi oraz w Wiączyniu Dolnym na terenie
gminy Nowosolna, a także liceum ogólnokształcące w Łodzi.
Heroizm odpowiedzi na to wezwanie rozumieją tylko ci, którzy doświadczywszy dotkliwych skutków wrogości, postanowili naśladować Jezusa Chrystusa w tym, co naprawdę najtrudniejsze. Nie chodzi bowiem jedynie o to, abyśmy jako wyznawcy Chrystusa miłowali się wzajemnie, ani nawet o to, żeby wyzbyć się pragnienia odwetu i zemsty i na tym poprzestać, ale chodzi o tak głęboką wewnętrzną przemianę, która zaowocuje postawą miłości wobec naszych prześladowców i wrogów. Żaden człowiek własnymi siłami nie jest do tego zdolny. Wezwania do miłowania nieprzyjaciół nie ma w żadnej innej religii, nawet w tych, które jako monoteistyczne, czyli judaizm i islam, są pod wieloma względami najbliższe chrześcijaństwu. Jedna i druga dopuszczają odwet i zemstę, co widać w dramatycznej sytuacji politycznej na Bliskim Wschodzie, gdzie obowiązuje zasada: „oko za oko, ząb za ząb, siniec za siniec”.
Często i słusznie podkreśla się konieczność i wartość cnoty sprawiedliwości. Nakazuje ona, żeby każdemu oddać to, co mu się słusznie należy. O ile jednak w sprawach materialnych jest to wymierne, o tyle w sprawach duchowych sytuacja staje się zdecydowanie bardziej złożona. W sprawach materialnych można – i często trzeba – przezwyciężyć sprawiedliwość np. przez darowanie czy zmniejszenie długu, co zakłada rezygnację z pewnej części należnych mi dóbr, bez których mogę się obyć. W sprawach duchowych to, co najważniejsze, odbywa się we wnętrzu człowieka i potrzebuje gruntownej przemiany umysłu i serca. Poczucie wyrządzonej krzywdy może być tak wielkie, że domaga się ukarania krzywdziciela, a nawet odwzajemnienia doznanej krzywdy. I właśnie wtedy miejsce sprawiedliwości powinno zająć miłosierdzie. Motywacja sprawiedliwości jest z gruntu naturalna, motywacja miłosierdzia natomiast ma charakter nadprzyrodzony. Jezus Chrystus idzie jeszcze dalej i uczy trudnej prawdy: nie ma sprawiedliwości bez miłosierdzia, ale nie ma miłosierdzia bez przebaczenia. Dopiero na gruncie przebaczenia wyrasta postawa miłowania nieprzyjaciół.
O misji Ruchu Światło-Życie w kontekście minionych pięćdziesięciu lat oraz wyzwań współczesnego świata, a także o niezmiennym przesłaniu Ewangelii przekazywanym w nowoczesnej formie dostosowanej do aktualnych potrzeb - to główne tematy 50. kongregacji ruchu oazowego, zapoczątkowanego przez ks. Franciszka Blachnickiego. Wydarzenie, odbywające się na Jasnej Górze, gromadzi około tysiąca osób odpowiedzialnych za różne gałęzie formacyjne i diakonie, czyli formy służby na rzecz wspólnoty i Kościoła.
Jak zauważa ks. Marek Sędek, moderator generalny Ruchu Światło-Życie w Polsce, pięćdziesięciolecie, w którym przyszło działać ruchowi to czas zmian i politycznych, i gospodarczych, kulturowych, i cywilizacyjnych, wymaga wciąż głoszenia tego co niezmienne - Ewangelii - w nowy sposób. Ruch jest skierowany do Kościoła lokalnego, pomaga kształtować wyrazistą tożsamość chrześcijańską indywidualną i wspólnotową.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.