Teologia i komunikacja papieska obracają się wokół mądrości. Słowo zaś „mądrość” na giełdzie współczesnego języka nie posiada stałej wartości. Wydaje się być staromodne i łatwo staje się przedmiotem ironii lub sarkazmu. Czasem można się przechwalać tym, że nawet na starość nic się nie zmądrzało.
Tymczasem papież Benedykt XVI - patrząc na Kościół z perspektywy Europy - kładł nacisk na wartość, która znajduje się w kryzysie i podkreślał fazę schyłkową jego działalności. Brakuje bowiem duchowej dynamiki i duchowego przebudzenia, a codzienność coraz częściej przypomina dobrze zarządzaną korporację, niż wspólnotę kładącą nacisk na dojrzałość serca. Dlatego schyłek ten - jeżeli owo przebudzenie nie nastąpi - przyspieszą różne współczesne prądy teoriopoznawcze. Ojciec święty przypominał o niebezpieczeństwach wiary w perspektywie prawdziwej i fałszywej odnowy chrześcijaństwa. Stwierdził, że prawdziwą odnowę Kościoła stanowi rozumne obcinanie różnych przerostów niesionych przez czas. Toteż czytając papieski testament z 2006 roku warto zauważyć, że Ojciec święty dziękował za miłość swoim rodzicom, siostrze i bratu, dając do zrozumienia, że rodzina w każdej szerokości geograficznej staje się punktem odniesienia.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Reklama
W tym kontekście papież Ratzinger - analizując wyzwanie domu, któremu na imię Europa - uważał, że świat wartości - jakby chylił się ku upadkowi. Tym sposobem Europa ulega paraliżowi, który jest spowodowany zapaścią układu krążenia. Można to zauważyć chociażby w podejściu do religii. Kiedy obraża się Koran i islam, karze podlega ten, kto obraża. Kiedy obśmiewa się wiarę Izraela, judaizm i jego wielkie postacie kara staje się oczywistością. Natomiast gdy ofiarą prześmiewców staje się Chrystus i chrześcijaństwo - wówczas wtóruje się prawu do wolności opinii jako najwyższego dobra.
Dlatego z jednej strony wolność opinii nie może godzić w prawa człowieka, a z drugiej zdrowym przejawem wielokulturowości staje się „wychodzenie z szacunkiem naprzeciw tego, co święte dla innych, ale to możemy uczynić jedynie wtedy, gdy świętość - Bóg - nie jest obca nam samym”. Chodzi o to, że Europa jest nie tylko kontynentem, ale nade wszystko domem, w którym wolność swój najgłębszy sens znajduje w byciu duchową ojczyzną. Mając tego świadomość warto zastanowić się nad papieską teologią i nad papieską komunikacją, gdyż papież Ratzinger posiadał łatwość w komunikowaniu teologii, a jego przekaz był zrozumiały i bardzo chwytliwy.
Dlatego zbliżająca się druga rocznica śmierci Skromnego Pracownika w Winnicy Pańskiej jest świetną okazją do zaprezentowania niniejszej publikacji „Teologia i Komunikacja. W drugą rocznicę śmierci papieża Benedykta XVI”.
Monografia podzielona jest na cztery rozdziały. W rozdziale pierwszym „Ku pamięci” zaprezentowane zostaną wspomnienia kardynała Oswalda Graciasa „Wspomnienie Legendy”, kardynała Orani João Tempesta, O. Cist. „Pokorny robotnik Winnicy Pańskiej - Benedykt XVI Wielki” i szefa ochrony papieskiej Domenico Giani „Człowiek sprawiedliwości i miłosierdzia”.
Reklama
W rozdziale drugim „Głębia chrześcijaństwa” zostały zamieszczone teksty arcybiskupa Marka Jędraszewskiego „Żyć Bogiem. O dwóch książkach Josepha Ratzingera/Benedykta XVI: Wprowadzenie w chrześcijaństwo i Co to jest chrześcijaństwo? Testament duchowy”, ks. prof. Krzysztofa Góździa „Kamienie milowe teologii Josepha Ratzingera-Benedykta XVI”, ks. dr Piotra Studnickiego „Papieski traktat o wierze. Pielgrzymka Benedykta XVI do Polski (25-28 maja 2006)”, biskupa Damiana Andrzeja Muskusa OFM „Łagodne światło wiary. Benedykt XVI w Kalwarii Zebrzydowskiej” i ks. prof. Sławomira Bukalskiego „Małżeńska communio amoris drogą do communio sanctorum w nauczaniu Benedykta XVI”.
Rozdział trzeci „Pogłębiona teologia” ro analiza liturgii Kościoła, źródeł papieskich homilii i komunikacyjne znaczenie herbu. Warto odnotować następujące teksty: Bp Ariel Torrado Mosconi ”COMUNICANTES ET MEMORIAM VENERANTES”. Liturgia, misterium komunii i komunikacja w teologii Josepha Ratzingera-Benedykta XVI”, prof. Stephen Morgan „Źródło i szczyt: Liturgia jako teologia dla Josepha Ratzingera”, prof. Katarzyna Dybeł „W pragnieniu Boga zawiera się umiłowanie słowa”: papież Benedykt XVI mówi o poezji”, ks. dr hab. Rafał Kowalski „Benedykt XVI jako kaznodzieja - źródła papieskich homilii”, ks. prof. Bogdan Zbroja „Relatywizm i technokracja, jako przeszkody komunikacji międzyludzkiej w encyklice „Caritas in veritate” Benedykta XVI”, ks. prof. Andrzej Bruździński „Herb papieża Benedykta XVI i jego komunikacyjne znaczenie”.
Reklama
W końcu w rozdziale czwartym zostały przedstawione pogłębione analizy papieskiej komunikacji - dr Anna Kurdziel „Papież ćwierkający prawdę”, prof. Klaudia Cymanow-Sosin „Od siły autorytetu po moc dialogu - wyznaczniki komunikowania Benedykta XVI w świetle personalistycznej koncepcji komunikacji ewangelizacyjnej”, ks. prof. Robert Nęcek „Bóg i bliźni w centrum komunikacji Benedyka XVI”, ks. prof. Wojciech Misztal „Benedykt XVI i mass media: „by ta miłość stała się rzeczywiście dominującą miarą świata”, prof. Katarzyna Drąg „Komunikacyjne aspekty milczenia. Inspiracje Benedykta XVI”, red. Angela Ambrogetti „Benedykt XVI i komunikacja oparta na prawdzie wiary” i Peter Seewald „Komunikujący prawdę znaczenie”.
Niewątpliwie druga rocznica śmierci papieża Ratzingera może być dobrym czasem zastanowienia się nad aktualnością papieskiego przekazu, który nie traci nic ze swojej autentyczności i głębi. Oddając monografię do rąk Czytelników ufamy, że będzie ona przyczynkiem do podjęcia na nowo refleksji nad stanem własnej duszy i stanem duszy Europy i świata.
Patronat nad książką objęli: Radio Plus, Radio RMFFM, tygodnik „Niedziela”, KAI, deon.pl i wiara.pl