Taizé Tallinn: szansa na ożywienie wiary Estończyków
Mamy nadzieję, że świadectwo młodych ludzi przyczyni się do umocnienia wiary tych, którzy wierzą, a także będzie świadectwem dla poszukujących Boga - wskazał ks. Tomasz Materna, proboszcz parafii katedralnej w stolicy Estonii. W Tallinie trwa 47. Europejskie Spotkanie Młodych zorganizowane przez ekumeniczną Wspólnotę z Taizé. Wydarzenie zakończy się w Nowy Rok 1 stycznia.
Ks. Materna w rozmowie z Radiem Watykańskim – Vatican News, wskazuje, że to „spotkanie jest szansą na to, żeby ludzie wierzący byli widzialni; aby też inni, którzy
szukają Pana Boga, poprzez ich świadectwo odnaleźli Zbawiciela”. Dodaje, że Estonia jest krajem bardzo mocno zlaicyzowanym – 70 proc. populacji nie przynależy do żadnego z wyznań, nie deklaruje się jako członkowie konkretnej wspólnoty religijnej. Reszta społeczeństwa to głównie wyznawcy luteranizmu i prawosławia. Katolicy w tym nadbałtyckim kraju stanowią około 0,5 proc. ludności. Czyli faktycznie Kościół katolicki tworzy niewielką wspólnotę.
Proboszcz parafii katedralnej relacjonuje, że do Tallinna przyjechała młodzież z całej Europy, która została rozlokowana w parafiach stolicy Estonii i okolic. W przygotowania zaangażowały się parafie różnych wyznań: katolickiego, luterańskiego, metodystów i baptystów. Młodzież, która mieszka – u rodzin i w miejscowej szkole – na terenie parafii, gdzie posługuje ks. Materna, przyjechała z Polski, Chorwacji, Niemiec i Ukrainy.
W parafii odbywają się poranne spotkania modlitewne, a także spotkania w grupach, dzielenie się słowem Bożym. Natomiast wieczorem młodzież gromadzi się na wspólnych modlitwach w hali lodowej w Tallinnie.
W sumie, w wydarzeniu uczestniczy około trzy i pół tysiąca osób.
Uczestnicy warsztatów sprzeciwili się traktowaniu religii jako zjawiska
negatywnego
Religią, która według danych jest najbardziej prześladowana i dyskryminowana, jest chrześcijaństwo. Prawie 150 krajów ma w jakimś stopniu procedury, które traktują chrześcijaństwo jako coś, co powinno zostać usunięte, zmarginalizowane – mówi ks. prof. Piotr Roszak.
Dawniej religia była traktowana jako coś pozytywnego – coś, co wnosi pokój i zmienia ludzi na lepsze. Takie postrzeganie religii gwałtownie uległo zmianie w latach 90. XX wieku, gdy silne nurty ateistyczne zaczęły ukazywać religię jako zjawisko szkodliwe, hamujące człowieka w rozwoju. Dlatego też zamiast mówić o „wolności do religii”, jak to było do tej pory, zaczęto lansować hasło „wolności od religii”. Takie przedefiniowanie wolności religijnej nie jest obojętne dla świata, w którym żyjemy, na ogromną skalę zaczęto deprecjonować osoby religijne, ograniczać im swobodę w manifestowaniu własnej religijności. Można by powiedzieć, że zjawisko to jest niewinne i nie ma czym się niepokoić, niestety, tak nie jest – werbalne szkalowanie religii jest pierwszym etapem, wszak od słów przechodzi się do czynów. Do takiej diagnozy zjawiska ograniczania wolności religijnej doszli uczestnicy Międzynarodowych Warsztatów Naukowych pt. „Wolność religijna w Europie – zagrożenie czy szansa dla Europy” zorganizowanych przez Kolegium Jagiellońskie. Uczestnicy warsztatów spotkali się 11 września w auli Instytutu NIEDZIELA. W wydarzeniu wzięli udział eksperci z Polski, Czech, ze Słowacji i z Chorwacji, m.in.: prof. Grzegorz Górski, ks. prof. Piotr Roszak, ks. dr Adam Machowski i ks. prof. Ireneusz Werbiński.
Fra Angelico, Noli me tangere (Nie dotykaj mnie lub Nie zatrzymuj mnie)
W gronie uczniów Jezusa występuje Maria zwana Magdaleną. Jej przydomek zwykło się tłumaczyć jako odniesienie do miasta, z którego miała pochodzić (Magdala na północno-zachodnim brzegu Jeziora Galilejskiego). Wspominają o tej uczennicy Pańskiej wszystkie cztery Ewangelie, w sumie 12 razy. Dwukrotnie (Mk 15, 40 i Łk 8, 1-3) pojawia się ona w gronie kobiet idących za Jezusem. Łukasz dodaje, że Jezus uwolnił ją od „siedmiu demonów”. Inni Ewangeliści podkreślają, że Maria była bezpośrednim świadkiem śmierci i zmartwychwstania Pana. Kiedy wraz z innymi kobietami przyszła namaścić ciało Jezusa, anioł oznajmił im wiadomość o Jego zmartwychwstaniu.
To duchowy rytuał, który pomaga w lepszym przeżywaniu Eucharystii, znak, że w tym szczególnym czasie chcę być tylko dla Boga – opowiadają na łamach La Croix kobiety, które podczas liturgii zdecydowały się zakrywać głowę koronkową chustą, tzw. mantylą. Paryski dziennik przypomina, że w przeszłości był to we Francji powszechny zwyczaj. Dziś ta tradycja odżywa na nowo, choć wciąż jest zjawiskiem mniejszościowym. Można ją zaobserwować w kręgach tradycjonalistycznych i u neofitek.
Cytowana przez La Croix Isabelle Jonveaux, socjolog religii na Uniwersytecie we Fryburgu zauważa, że osoby nawrócone mają tendencję do eksponowania zewnętrznych znaków swojej wiary, aby zaznaczyć swoje nawrócenie. „Noszenie odzieży o charakterze religijnym to również sposób na wyrażenie pewnego radykalizmu” – dodaje szwajcarska socjolog.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.