Reklama

Odradzanie i mordowanie pamięci

W czasie leniwych wakacyjnych dni jakby na obrzeżach zbiorowej uwagi dokonał się cud

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Dzięki wielkiej pracy prof. Krzysztofa Szwagrzyka i ekipy współpracujących z nim antropologów udało się zidentyfikować 9 pogrzebanych na powązkowskiej Łączce ofiar komunistycznego terroru i zbrodni. 9 niezłomnych żołnierzy podziemia na czele z majorem Zygmuntem Szendzielarzem („Łupaszka”), majorem Hieronimem Dekutowskim, cichociemnym („Zapora”), a także: Władysławem Borowcem („Żbik”), Henrykiem Borowym-Borowskim („Trzmiel”), Zygfrydem Kulińskim („Albin”), Józefem Łukaszewiczem („Walek”), Henrykiem Pawłowskim („Henryk Orłowski”), Wacławem Walickim („111”) i Ryszardem Widelskim („Irydion”).

Reklama

Wymieniam nazwiska ich wszystkich, bez różnicy rang - bo wszyscy zasłużyli na naszą pamięć, wszyscy skazani byli przez komunistów na śmierć potrójną: sądową - z powodu fałszywych oskarżeń, fizyczną - przez sądowe morderstwo, a także śmierć w pamięci potomnych, najbardziej brzemienną w skutkach. Mordowani skrycie, na podstawie pseudowyroków sądowych, grzebani również skrycie, a miejsce ich pochówku miało pozostać na zawsze nieznane, aby zapomniana została ich wielka ofiara dla Polski. Na ich anonimowy grób zwożono śmieci, z czasem zaczęto także nadbudowywać pochówki, błyszczące marmurem i złoceniami, ich komunistycznych katów. Aby nawet cień cienia pamięci o nich w świadomości zbiorowej nie pozostał. Ale ziemia, wierna ziemia pamięć przechowała, przechowała ich zbezczeszczone szczątki i oddała w ręce ludzi wiernych prawdzie. Zaplute nienawiścią wrzaski Gomułki o „bandzie Łupaszki” w 1968 r. pozostaną co najwyżej jako wspomnienie hańby. Dzieło odradzania pamięci prowadzone przez Krzysztofa Szwagrzyka i jego ekipę już wpisało się w księgę wiekopomnych zasług dla dziejów narodu. Krzysztof Szwagrzyk, autor scenariusza pamiętnego spektaklu „Golgota wrocławska” (reż. Jan Komasa) nie poprzestał na dokonaniach teatralnych. Ofiarował narodowej wspólnocie Polaków cząstkę jej pogrzebanej tożsamości. Pięknie napisał o tym świetny poeta Przemysław Dakowicz w eseju „Łączka. Wstęp do semantyki tożsamości”:

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

„Prace wykopaliskowe i identyfikacyjne podjęte na terenie Łączki (...) to początek długiego procesu odzyskiwania pamięci przez polską wspólnotę. (...) To, co w niej najcenniejsze, co jest fundamentem wspólnotowej tożsamości, ukryte jest najgłębiej, spoczywa w mrokach niepamięci/podświadomości. Ten fundament musimy wydobyć na światło dzienne, musimy zdać sobie sprawę, skąd idziemy i jaki jest nasz początek”.

Ważkie to słowa i powinna im towarzyszyć świadomość, że w dzisiejszej Polsce trwa nadal cicha wojna dwu światów - prawdy i kłamstwa, odradzania i mordowania pamięci, kultury dumy z polskości i antykultury hańbienia polskości.

Reklama

Jest wrzesień, kolejna rocznica wybuchu II wojny światowej, tak tragicznej dla Polski, wydanej na łup dwu totalitaryzmów. W telewizji publicznej, w ogólnodostępnym Programie 1 - ani jednego filmu o wrześniu, o obronie Westerplatte, Helu, Warszawy. Są, owszem, ale zepchnięte do niszowego kanału TVP historia. W TVP 1 jakieś głupawe seriale; nikt nie pomyślał, aby wyświetlić któryś ze znakomitych filmów Stanisława Różewicza - „Westerplatte” czy „Wolne miasto”. Po co? Własną historię „Polaczki” mają czytać poprzez niemiecką kalumnię „Nasze matki, nasi ojcowie”... Das ist Europa, meine Herren. A historia tych wrześniowych dni, przede wszystkim powojenne dzieje bohaterów z Westerplatte, skądinąd wpisuje się w zaplanowany przez polskich komunistów program narodowej amnezji. Major Sucharski na szczęście zmarł za granicą. Ale kapitan Franciszek Dąbrowski, jego zastępca i współdowódca obrony Westerplatte, ścigany i szykanowany przez komunistów po powrocie z oflagu, skończył jako nędzarz, sprzedawca w kiosku. Lekarz wojskowy z Westerplatte major Słaby został zakatowany w śledztwie UB (rzekomy szpieg), pochowany potajemnie, a rodziny nie powiadomiono ani o śmierci, ani o pogrzebie.

Komuniści wymazywali nie tylko pamięć o tych, którzy z bronią w ręku stanęli przeciw nim po wojnie, ale także o heroicznych żołnierzach Września. Nic, co stanowiło o polskiej dumie, odwadze, nie miało się ostać, poza wątpliwymi „dokonaniami” komunistów.

To wspaniały amerykański fotograf i reporter Julien Bryan, dokumentalista obrony Warszawy w 1939 r., wypowiedział historyczne słowa: „Gdyby Spartanie zmartwychwstali, pokłoniliby się nisko heroizmowi ludu Warszawy”. Dla towarzyszy z PPR, a potem z PZPR organizacje wolnościowe, Żołnierze Września, Żołnierze „Wyklęci”, a po części i naród były „zaplutymi karłami reakcji”.

Proces mordowania pamięci przejęli dziś, niestety, po komunistach nie tylko ich spadkobiercy z SLD, ale także członkowie partii rządzącej - PO. Jakże inaczej rozumieć proces, konsekwentnie prowadzony propagandowo, hańbienia pamięci zbiorowej, odbierania narodowi prawa do dumy z historii, szkalowania bohaterów, wycinania nauki o historii współczesnej z edukacji ponadpodstawowej? Ostatnio w ten ciąg „dokonań” wpisuje się nikczemny akt głosowania radnych miasta stołecznego Warszawy. Radni PO (z jednym wyjątkiem) i SLD sprzeciwili się wpisaniu w porządek obrad sprawy usunięcia pomnika sowieckich „wyzwolicieli”, tzw. czterech śpiących, i wzniesienia w tym miejscu - obok dawnych ubeckich katowni - pomnika rotmistrza Witolda Pileckiego - człowieka, który jest symbolem niezłomności w walce z dwoma totalitaryzmami, dobrowolnego więźnia Auschwitz. W tym głosowaniu radni PO odsłonili swoje prawdziwe oblicze, stanęli symbolicznie w jednym szeregu z Józefem Różańskim, Adamem Humerem, prokuratorem Zarako-Zarakowskim, Heleną Wolińską, Stefanem Michnikiem i dziesiątkami podobnych komunistycznych katów prawdy i pamięci.

Cicha wojna wciąż trwa i nam, ludziom świadomym dziedzictwa i płynących stąd zobowiązań, nie wolno jej przegrać. Wszyscy mamy swoje powinności w ekipie Krzysztofa Szwagrzyka. A przede wszystkim - w służbie prawdzie i pamięci o nas samych.

2013-09-09 15:52

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Chcemy Polski wielkiej

2025-04-12 18:16

[ TEMATY ]

marsz

milenium Królestwa Polskiego

Łukasz Krzysztofka/Niedziela

Z okazji tysiąclecia Królestwa Polskiego 1165 par zatańczyło dzisiaj poloneza na Krakowskim Przedmieściu w Warszawie, bijąc tym samym rekord Polski. Oprócz oficjalnie policzonych osób przyłączył się jeszcze tłum uczestników, których organizatorzy nie byli w stanie policzyć.

Odtańczenie poloneza poprzedziło wielki marsz z okazji milenium Królestwa Polskiego i pięciu wieków Hołdu Pruskiego. Polonez jest symbolem długości, siły, atrakcyjności i znaczenia polskiej kultury na świecie.
CZYTAJ DALEJ

Niedziela Palmowa w tradycji Kościoła

Szósta niedziela Wielkiego Postu nazywana jest Niedzielą Palmową, inaczej Niedzielą Męki Pańskiej. Rozpoczyna ona najważniejszy i najbardziej uroczysty okres w roku liturgicznym - Wielki Tydzień.

Liturgia Kościoła wspomina tego dnia uroczysty wjazd Pana Jezusa do Jerozolimy, o którym mówią wszyscy czterej Ewangeliści. Uroczyste Msze św. rozpoczynają się od obrzędu poświęcenia palm i procesji do kościoła. Zwyczaj święcenia palm pojawił się ok. VII w. na terenach dzisiejszej Francji. Z kolei procesja wzięła swój początek z Ziemi Świętej. To właśnie Kościół w Jerozolimie starał się bardzo dokładnie powtarzać wydarzenia z życia Pana Jezusa. W IV w. istniała już procesja z Betanii do Jerozolimy, co poświadcza Egeria (chrześcijańska pątniczka pochodzenia galijskiego lub hiszpańskiego). Autorka tekstu znanego jako Itinerarium Egeriae lub Peregrinatio Aetheriae ad loca sancta. Według jej wspomnień w Niedzielę Palmową patriarcha otoczony tłumem ludzi wsiadał na osiołka i wjeżdżał na nim do Świętego Miasta, zaś zgromadzeni wierni, witając go z radością, ścielili przed nim swoje płaszcze i palmy. Następnie wszyscy udawali się do bazyliki Zmartwychwstania (Anastasis), gdzie sprawowano uroczystą liturgię. Procesja ta rozpowszechniła się w całym Kościele. W Rzymie szósta niedziela Przygotowania Paschalnego początkowo była obchodzona wyłącznie jako Niedziela Męki Pańskiej, podczas której uroczyście śpiewano Pasję. Dopiero w IX w. do liturgii rzymskiej wszedł jerozolimski zwyczaj urządzenia procesji upamiętniającej wjazd Pana Jezusa do Jeruzalem. Z czasem jednak obie te tradycje połączyły się, dając liturgii Niedzieli Palmowej podwójny charakter (wjazd i pasja). Jednak w różnych Kościołach lokalnych procesje te przybierały rozmaite formy, np. biskup szedł pieszo lub jechał na oślęciu, niesiono ozdobiony palmami krzyż, księgę Ewangelii, a nawet i Najświętszy Sakrament. Pierwszą udokumentowaną wzmiankę o procesji w Niedzielę Palmową przekazuje nam Teodulf z Orleanu (+ 821). Niektóre przekazy podają też, że tego dnia biskupom przysługiwało prawo uwalniania więźniów.
CZYTAJ DALEJ

Czy Jezus wiedział, że będzie musiał umrzeć, kiedy wjeżdżał do Jerozolimy?

2025-04-12 20:50

[ TEMATY ]

Katechizm Wielkopostny

Adobe Stock

Figura Jezusa wjeżdżającego do Jerozolimy

Figura Jezusa wjeżdżającego do Jerozolimy

Wszyscy znamy opis wjazdu Jezusa do Jerozolimy, który szczegółowo przypominamy sobie w Niedzielę Palmową. Chrystus witany jak król palmowymi gałązkami, za chwilę będzie wyszydzany i wysyłany na śmierć. Czy Jezus miał świadomość, co go czeka?

Czy wiesz, co wyznajesz? Czy wiesz, w co wierzysz? Zastanawiałeś się kiedyś nad tym? Jeśli nie, zostań z nami. Jeśli tak, tym bardziej zachęcamy do tego duchowego powrotu do podstaw z portalem niedziela.pl. Przewodnikiem będzie nam Katechizm Kościoła Katolickiego oraz Youcat – katechizm Kościoła katolickiego dla młodych.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję