Reklama

Niedziela Kielecka

Festiwal w roku jubileuszu

W Jędrzejowie od 6 lipca do 25 sierpnia w upalne sobotnie wieczory melomani gromadzili się u cystersów, aby wysłuchać koncertów XIX Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej. Jednocześnie, w trakcie festiwalu wypada sierpniowy odpust u cystersów w 100-lecie parafii pw. bł. Wincentego Kadłubka

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Było w czym wybierać, bo i muzyka klasyczna, sakralna - w nawiązaniu do Roku Wiary, i energetyczna gospel, i hołd oddany powstańcom styczniowym. Gwiazda na finał - mezzosopranistka Małgorzata Walewska, to zawsze wyczekiwany akcent festiwalu, tym razem z koncertem dedykowanym powstańcom styczniowym, z towarzyszeniem Georgija Agratiny i Roberta Grudnia.

Wszystkie miejsca zajęte

Tak było niemal w każdą sobotę. - Mamy wiernych fanów, którzy przyjeżdżają na wybrane koncerty. Niezawodne są grupy kuracjuszy z Buska-Zdroju - mówi dyrektor festiwalu, Robert Grudzień. Komplet miejsc w kościele cystersów publiczność zajęła np. 13 lipca, gdy w nawiązaniu do Roku Wiary, kilkanaście pieśni sakralnych w muzyce klasycznej zaprezentowali grający na saksofonie Wiesław Wysocki oraz na akordeonie i organach - Piotr Wrona. - Przyjechałam z Kielc, aby posłuchać saksofonu i brzmienia cudownych jędrzejowskich organów. Nie zawiodłam się - mówiła Agata z Kielc.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

A z kolei 3 sierpnia koncert oscylował w klimacie muzyki baroku, np. dworu wiedeńskiego i austriackiego, którą wspólnie zaproponowali wybitny organista z Finlandii Dan Lonnqvist i polska wiolonczelistka Urszula Mizia. Wszystkie miejsca były zajęte, można było zauważyć rodziny, osoby samotne, młodzież. Wyjątkowej muzyce towarzyszyła warstwa informacyjna, dotycząca samych utworów, jak i wykonawców. I tak gość koncertu mógł się dowiedzieć, że fiński organista, zarazem twórca chóru kameralnego, studiował w Helsinkach, debiutował w katedrze helsińskiej, koncertował w krajach skandynawskich oraz w Niemczech, Szwajcarii, Czechach, Litwie, Łotwie, USA, Polsce - dając 50 koncertów. Z kolei Urszula Mizio, absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie, miała recitale m.in. we Włoszech, Emiratach Arabskich, Wielkiej Brytanii, USA. Jest także autorką projektów edukacyjnych dotyczących sposobów propagowania muzyki poważnej na wiolonczeli.

Wyjątkowe muzyczne show w dostojnych murach dała grupa „Claret Gospel” z Wybrzeża Kości Słoniowej. Sposób ekspresji, skale głosu, kreacje, fani jeżdżący za zespołem wzdłuż jego trasy sprawiły, że ludzie spontanicznie współtworzyli koncert tańcząc, klaszcząc, śpiewając; komentując, że styl papieża Franciszka pojawił się podczas jędrzejowskiego festiwalu.

Powstańcze tradycje

Historia Jędrzejowa jest mocno związana z powstaniem styczniowym; tutaj były słynne manifestacje, tutaj odbito brankę. - Artyści mogą i muszą zabierać głos w sprawach najważniejszych - ducha, wiary, ojczyzny - przekonuje Robert Grudzień, uzasadniając hołd oddawany przez Festiwal powstańcom styczniowym.

I tak 150. rocznicy powstania styczniowego dotyczył koncert inauguracyjny pt. „Każdemu marzy się wolność”, z udziałem Jerzego Zelnika, Haliny Łabonarskiej oraz Roberta Grudnia. 20 lipca miało miejsce widowisko „Nadzieja - Walka - Chwała. Małogoszcz 1863”, w którym wystąpili Krzysztof Globisz i Piotr Wierciński.

W sierpniu goście festiwalu, oprócz wysłuchania ukraińskich romansów oraz pieśni sakralnych, obejrzeli kolejny spektakl muzyczny związany z powstaniem styczniowym: „Marsz, marsz Polonia 1863. Marian Langiewicz i Dionizy Czachowski - wybitni dowódcy powstania styczniowego”.

Reklama

Festiwalowi towarzyszyły także wystawy tematyczne: promocja książki Bogusława Szwedo „Powstańcy styczniowi odznaczeni Orderem Wojennym Virtuti Militari” oraz wystawy: „Powstanie 1863 roku - gorzka chwała”, a także „Artur Grottger - powstanie styczniowe”.

Organizatorami festiwalu byli: Fundacja im. Mikołaja z Radomia, Archiopactwo Cystersów, Jędrzejowskie Towarzystwo Kulturalno-Naukowe, Urząd Miejski i Starostwo Powiatowe w Jędrzejowie.

Wstęp na koncerty był bezpłatny, można było jednak przekazać dobrowolne datki na opactwo. Impreza festiwalowa jest od lat formą wsparcia zabytkowego kompleksu klasztorno-kościelnego archiopactwa cystersów, którego początki sięgają XII wieku. W kościele klasztornym znajdują się unikatowe 42-głosowe organy z kluczami rejestrowymi wykonanymi z brązu. Instrument ma wyjątkowe brzmienie i jest wykorzystywany podczas festiwalowych koncertów.

2013-08-20 16:51

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Uroczysta inauguracja

Niedziela szczecińsko-kamieńska 29/2014

[ TEMATY ]

festiwal

BŁAŻEJ BUBNOWICZ

Kamieńskie organy

Kamieńskie organy
W dniu 23 czerwca 1964 r. szczeciński organista Rudolf Rożek zasiadł przy kontuarze organowym w katedrze kamieńskiej, zaś Chór Akademicki Politechniki Szczecińskiej ze swoim założycielm i dyrygentem Janem Szyrockim stanął w transepcie kościoła. Rozpoczął się pierwszy z cyklu sześciu letnich koncertów organowo-kameralnych. Cykl ten był czymś w rodzaju preludium do wielkiego dzieła, jakim od następnego lata stały się coroczne Międzynarodowe Fetiwale Muzyki Organowej i Kameralnej w Kamieniu Pomorskim. 20 czerwca 2014 r. wybitny wirtuoz Józef Serafin zasiadł przy zmienionym kilka lat temu kontuarze organowyn w katedrze kamieńskiej, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Mieczysława Karłowicza w Szczecinie zajęła miejsce w transepcie świątyni, a za pulpitem dyrygenckim stanął Eugeniusz Kus. Rozpoczął się pierwszy koncert 50. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej, podczas którego do grona wykonawców dołączyły się solistka Iwona Hossa – sopran oraz Chór Akademicki im. prof. Jana Szyrockiego Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie przygotowany przez Szymona Wyrzykowskiego. Na początku w imieniu metropolity szczecińsko-kamieńskiego abp. Andrzeja Dzięgi wystąpił ks. dr Zbigniew Woźniak, przypominając krótko dzieje kamieńskich organów, po czym zabrał głos przewodniczący komitetu organizacyjnego festiwalu burmistrz miasta Bronisław Grzegorz Karpiński, mówiąc o szczególnym znaczeniu roku 2014 dla Kamienia Pomorskiego – 740-lecie nadania miastu praw miejskich, 55-lecie Uzdrowiska Kamień Pomorski, otwarcie Państwowej Szkoły Muzycznej I stopnia i złoty jubileusz festiwalu. A potem zabrzmiała muzyka. Najpierw były to dwa utwory na organy solo różnej proweniencji – poważna Jutrznia Mariana Sawy, zmarłego w 2005 r. organisty, kompozytora i pedagoga, oraz pogodna Fantazja G-dur Johanna Sebastiana Bacha. Solista, operując nienaganną techniką, umiejętnie wydobył właściwości stylistycznie obydwu utworów. Prawdziwym majstersztykiem wykonawczym okazał się Koncert g-moll na organy, smyczki i kotły Francisa Poulenca. W tym efektownym 20-minutowym utworze o wręcz kalejdoskopowej zmienności nastrojów podziwiało się idealną synchronizację pomiędzy solistą a zespołem tak bardzo oddalonymi od siebie, nad czym niezawododnie czuwał dyrygent. Drugą częścią inaugurującego koncertu wypełniło w całości prawykonanie wokalno-instrumentalnego utworu „Stabat Mater” znanego szczecińskiego kompozytora Janusza Stalmierskiego. W tej szeroko rozbudowanej 5-częściowej quasi kantacie skomponowanej specjalnie na jubileusz festiwalu ukazał on sugestywnie bolesny dramat Matki współcierpiącej z ukrzyżowanym Synem. Do silnego wrażenia, jakie wywarło dzieło, niewątpliwie przyczynił się wysoki kunszt wszystkich uczestników jego wykonania – solistki oraz zespołów chóralnego i orkiestrowego. Poszczególnie pozycje programu kompetetnie i interesująco zapowiadał Andrzej Wątorski. A publiczność zgromadzona w nadkomplecie w katedrze dlugotrwałą owacją dziękowała wszystkim artystom za ucztę duchową, jaką stanowił uroczysty koncert, otwierający jubileuszowy sezon. Koncert ten był, oczywiście, głównym punktem inauguracji festiwalu, został on wszakże poprzedzony dwoma wydarzeniami. Pierwsze, to wzruszające spotkanie dawnych i obecnych twórców festiwali – artystów i działaczy z Rudolfem Rożkiem i Zbigniewem Pawlickim na czele. Osoby szczególnie zasłużone zostały wyróźnione – obdarowane Odznaką Honorową Gryfa Zachodniopomorskiego, a także pięknym pamiątkowym medalem. Drugim wydarzeniem był wernisaż wystawy „50 lat Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Kamieniu Pomorskim” w Muzeum Historii Ziemi Kamieńskiej.
CZYTAJ DALEJ

Carlo Acutis modlił się też po polsku

2025-09-06 08:58

[ TEMATY ]

beatyfikacja

Carlo Acutis

modlił się

po polsku

Beata Sperczyńska

Zdjęcia: archiwum prywatne Beaty Sperczyńskiej

Beata Anna Sperczyńska z małym Carlem

Beata Anna Sperczyńska z małym Carlem

Beata Sperczyńska wprowadziła Carla Acutisa w świat wiary. Ta opiekunka z Polski nauczyła go pierwszej modlitwy: „Aniele Boży, Stróżu mój”. Carlo odmawiał ją kilka razy dziennie w języku polskim – wyznaje w rozmowie z Vatican News Krzysztof Tadej, dziennikarz TVP Polonia na podstawie relacji Beaty Sperczyńskiej. W niedzielę 7 września Carlo zostanie kanonizowany jako pierwszy z milenialsów.

Beata Sperczyńska, młoda Polka z południa kraju, wyjechała do Włoch w poszukiwaniu pracy i w ten sposób trafiła do rodziny Acutisów. Jej rola w życiu Carla okazała się fundamentalna – również w kontekście jego kanonizacji.
CZYTAJ DALEJ

Zobacz klip promujący XII Zjazd Gnieźnieński

2025-09-07 17:42

[ TEMATY ]

XII Zjazd Gnieźnieński

chrześcijanie razem

przyszłość Europy

Odwaga Pokoju

Archidiecezja Gnieźnieńska

XII Zjazd Gnieźnieński

XII Zjazd Gnieźnieński

„Odwaga Pokoju. Chrześcijanie razem dla przyszłości Europy” - pod takim hasłem 11-14 września odbędzie się w Gnieźnie XII Zjazd Gnieźnieński, gromadzący chrześcijan różnych wyznań z Polski i Europy.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję