Reklama

Niedziela na Podbeskidziu

Boże dźwięki

Koncertem najważniejszych dzieł oratoryjnych rozpoczął się 8 kwietnia w Bielsku-Białej 14. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej na Podbeskidziu „Sacrum in Musica”. Miejscem inauguracyjnego występu był kościół Jezusa Chrystusa Odkupiciela Człowieka na os. Karpackim

Niedziela bielsko-żywiecka 16/2013, str. 5

[ TEMATY ]

koncert

MR

Bp Piotr Greger na inauguracji „Sacrum in Musica”

Bp Piotr Greger na inauguracji „Sacrum in Musica”

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Zanim rozpoczęło się spotkanie z dziełami mistrzów muzyki klasycznej, ks. Eugeniusz Burzyk powitał zebraną publiczność i życzył jej wspaniałych doznań. Słowo do melomanów skierował także bp Piotr Greger.

- Po raz kolejny, przede wszystkim dzięki Bielskiemu Centrum Kultury i dyrektorowi tej placówki, Władysławowi Szczotce, nasze miasto staje się areną festiwalu „Sacrum in Musica”. To ważne wydarzenie o znaczeniu religijnym nie tylko wpisuje się w nasz beskidzki krajobraz kultury sakralnej, ale ma, co nie jest bez znaczenia, wymiar ekumeniczny. Dlatego cieszę się z obecności i zaangażowania w organizację tego wydarzenia bp. Pawła Anweilera, zwierzchnika diecezji cieszyńskiej Kościoła ewangelicko-augsburskiego - mówił sufragan.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Bp Greger zaznaczył, że wiara powinna znaleźć swoje miejsce także w muzyce, gdzie następuje nie tylko ucieleśnienie słowa, ale i uduchowienie ciała. - I w tym kontekście muzyka liturgiczna, sakralna jest pokorna, bo jej celem nie jest poklask, ale budowanie trwałych więzi z Bogiem i drugim człowiekiem - spuentował bp Greger.

Po jego przemówieniu wnętrze świątyni na os. Karpackim wypełniła muzyka mistrzów. Koncert rozpoczął się od słynnego „Kyrie” z „Requiem” W. A. Mozarta. Po wybrzmieniu ostatnich dźwięków tej kompozycji przed publicznością pojawiła się Małgorzata Walewska, światowej sławy mezzosopranistka. Jej głos dał się słyszeć już w drugim utworze „Panis Angelicus”, C. Francka. Kolejnymi oratoriami, które zaprezentowano podczas koncertu, były m.in. „Gloria” G. Pucciniego, „Ave Maria” J. S. Bacha, „Sanctus” G. Verdiego, „Alleluja” G. F. Haendla.

W pierwszym festiwalowym dniu oprócz Małgorzaty Walewskiej zaprezentowali się Bielska Orkiestra Festiwalowa i Chór „Resonans Con Tutti” pod dyrekcją Mirosława J. Błaszczyka.

2013-04-19 11:58

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Lubsko: Muzyka bez granic

[ TEMATY ]

koncert

Lubsko

Joanna Ruchniewicz-Wywigacz

Podczas koncertu w Lubsku

Podczas koncertu w Lubsku

W niedzielne popołudnie 25 sierpnia, w kościele p.w. Nawiedzenia NMP w Lubsku, odbył się pierwszy z dwóch koncertów w ramach Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Kameralnej i Organowej Lubsko – Forst.

W recitalu wzięli udział: Ewa Murawska – flet prosty, Maria Banaszkiewicz – Bryła – klawesyn oraz Arkadiusz Pawliczek – organy. Koncert poprowadził dr hab. Jerzy Markiewicz – profesor Instytutu Muzyki na Uniwersytecie Zielonogórskim. Podczas koncertu, słuchacze zgromadzeni w kościele, wysłuchali utworów w opracowaniu na flet prosty z akompaniamentem klawesynu oraz flet prosty i organy.
CZYTAJ DALEJ

Jaki OGIEŃ przyszedł Chrystus rzucić na ziemię i bardzo pragnie, aby już zapłonął?

2025-08-15 22:50

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

markito/pixabay.com

Pytamy więc, jaki OGIEŃ przyszedł Chrystus rzucić na ziemię i bardzo pragnie, aby już zapłonął? Jaki jest to ogień? Zanim jednak szukać będziemy odpowiedzi o naturę tego ognia, musimy zapytać, KTO go rzuca na ziemię?

Jezus powiedział do swoich uczniów: «Przyszedłem ogień rzucić na ziemię i jakże pragnę, ażeby już zapłonął. Chrzest mam przyjąć, i jakiej doznaję udręki, aż się to stanie. Czy myślicie, że przyszedłem dać ziemi pokój? Nie, powiadam wam, lecz rozłam. Odtąd bowiem pięcioro będzie podzielonych w jednym domu: troje stanie przeciw dwojgu, a dwoje przeciw trojgu; ojciec przeciw synowi, a syn przeciw ojcu; matka przeciw córce, a córka przeciw matce; teściowa przeciw synowej, a synowa przeciw teściowej».
CZYTAJ DALEJ

Sanitariuszka Małgorzatka

2025-08-18 11:13

[ TEMATY ]

Powstanie Warszawskie

Domena publiczna: Wikipedia.

Zdjęcie Sabina Żdżarska ps. „Bończa”, Zdjęcie wykonane we wrześniu 1944 r. na ul. Malczewskiego na Mokotowie. Na zdjęciu od prawej: Jan Markowski ps. “Krzysztof”, sanitariuszka Janina Załęska ps. “Małgorzata”, NN i Wacław Żdżarski

Zdjęcie Sabina Żdżarska ps. „Bończa”, Zdjęcie wykonane we wrześniu 1944 r. na ul. Malczewskiego na Mokotowie. Na zdjęciu od prawej: Jan Markowski ps. “Krzysztof”, sanitariuszka Janina Załęska ps. “Małgorzata”, NN i Wacław Żdżarski

Każdej rocznicy Powstania Warszawskiego towarzyszy wspólne śpiewanie piosenek powstańczych na Placu Piłsudskiego w Warszawie. W czasie Powstania te piosenki krzepiły serca powstańców i ludności cywilnej, wywoływały uśmiech, dodawały siły i otuchy w boju. Dziś są one cennym dokumentem minionych heroicznych wydarzeń i utrwalają pamięć o bohaterach Powstania Warszawskiego.

Jedną z powstańczych piosenek jest powstała we wrześniu 1944 roku z inicjatywy kompozytora i pianisty, podporucznika Jana Markowskiego ps. „Krzysztof” (1913-1980) popularna „Sanitariuszka Małgorzatka”. Tekst napisał współpracujący z kompozytorem strzelec Mirosław Jezierski ps. „Karnisz” (1922-1967) a muzykę skomponował ppor. Markowski. W czasie Powstania obaj służyli w Wojskowej Służbie Ochrony Powstania na Mokotowie.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję