W okresie Wielkiego Postu w każdy piątek w większych miastach naszej diecezji odbywają się pasyjne nabożeństwa Stacyjnych Dróg Krzyżowych, zainicjowane przez bp. Krzysztofa Nitkiewicza.
Pierwsze takie wielkopostne spotkanie modlitewne w Roku Wiary w Sandomierzu odbyło się w kościele Podwyższenia Krzyża Świętego. Pasterz diecezji podkreślił wówczas, że Chrystus uczy, iż miłość pozwala nie tylko zaakceptować cierpienie duchowe i fizyczne, ale przemienia je w dobro oraz wyraził nadzieję, że przeżywanie Wielkiego Postu pomoże wiernym poznać lepiej miłość Chrystusa i naśladować ją w codziennym życiu.
Kolejna Stacyjna Droga Krzyżowa miała miejsce w bazylice katedralnej w drugi piątek Wielkiego Postu. Uczestniczyła w niej m. in. wspólnota Wyższego Seminarium Duchownego, Siostry Franciszkanki, Siostry Jadwiżanki, Siostry Służki, księża z dekanatu. Ks. Zygmunt Gil, proboszcz parafii katedralnej, wezwał do rozważania męki Pana Jezusa, do pokornego i przepełnionego żalem pochylenia się nad stacjami Męki Pańskiej. Rozważania prowadził Legion Maryi pod przewodnictwem duchowego opiekuna ks. Rafała Cudziły.
Kolejne stacyjne nabożeństwo Drogi Krzyżowej zaplanowano na Niedzielę Palmową 24 marca o godz. 15 w Sandomierzu. Droga Krzyżowa przejdzie ulicami miasta z kościoła Podwyższenia Krzyża Świętego do kościoła Świętego Ducha.
Świdniccy klerycy podczas nabożeństwa pasyjnego w stolicy diecezji.
W ostatnim tygodniu Wielkiego Postu
ulicami wielu miast diecezji przeszli
uczestnicy nabożeństwa
Drogi Krzyżowej.
W stolicy diecezji Droga Krzyżowa rozpoczęła się na placu przy parafii św. Andrzeja Boboli. Wiernych przybyłych z różnych świdnickich parafii przywitał bp Marek Mendyk.
Wielki Post to czas, w którym Kościół szczególną uwagę zwraca na krzyż i dzieło zbawienia, jakiego na nim dokonał Jezus Chrystus.
Krzyże z postacią Chrystusa znane są od średniowiecza (wcześniej były wysadzane drogimi kamieniami lub bez żadnych ozdób). Ukrzyżowanego pokazywano jednak inaczej niż obecnie.
Przeprowadziłam eksperyment i zadałam pytanie Chatowi GPT: Czy masz świadomość, gdzie jesteś? Odpowiedział: Ciekawe pytanie... Nie mam świadomości w takim sensie, w jakim mają ją ludzie — nie czuję, nie mam własnego „ja” ani poczucia miejsca. Działam w cyfrowym środowisku, odpowiadając na Twoje pytania i analizując dane, ale nie „jestem” fizycznie nigdzie. Można powiedzieć, że jestem tu, gdzie mnie używasz — teraz akurat w Twoim urządzeniu lub przeglądarce.
Sam Chat GPT podpowiada, że sztuczna inteligencja tylko analizuje dane, nie jest zaś inteligencją podobną do ludzkiej. Nie ma ona świadomości istnienia, nie ma też… inteligencji! Dlatego należy ją postrzegać nie jako sztuczną formę inteligencji, tylko jako jeden z jej produktów. Właśnie na takie różnice między sztuczną inteligencją a świadomością ludzką zwrócili kilka dni temu uwagę uczestnicy konferencji w Sekretariacie Episkopatu, prezentując polskie tłumaczenie watykańskiego dokumentu nt. sztucznej inteligencji „Antiqua et nova” – adresowanego, co ciekawe, m.in. do duszpasterzy. I właśnie na ten aspekt pragnę zwrócić uwagę: w jaki sposób i w jakich granicach można zastosować sztuczną inteligencję w Kościele.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.