Reklama

Niedziela Zamojsko - Lubaczowska

Horyniecka 34. Biesiada Teatralna

Niedziela zamojsko-lubaczowska 10/2013, str. 6

[ TEMATY ]

teatr

Adam Łazar

Występ zespołu „Fiakier” z Warszawy

Występ zespołu „Fiakier” z Warszawy

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

O Horyńcu w kraju znów głośno z dwóch powodów: prywatyzacji „Uzdrowiska Horyniec Spółka z o.o.” i Biesiady Teatralnej. Na cztery dni (14-17 lutego br.) z całej Polski przyjechały najlepsze zespoły, by uczestniczyć w Ogólnopolskich Konfrontacjach Teatrów Małych Form.

- Przyjazd do Horyńca jest dla mnie świętem teatru, możliwością obcowania „z najwyższą półką” teatrów amatorskich w Polsce. Przyjeżdżają tu najlepsi i potwierdzam to w tym roku jako juror. Zwycięzcami, laureatami są wszyscy, nie tylko ci, którzy otrzymują Myśliwskie Rogi Króla Jana czy Misy Borowiny - mówi zdobywca głównych nagród, kierownik teatru „Parabuch” z Warszawy, Ryszard Jakubisiak.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

17 lutego br. na uroczystej gali rozdano nagrody najlepszym. Przez trzy dni poprzedzające galę, 16 zespołów wybranych spośród 40 prezentowało swoje najnowsze spektakle na scenie Gminnego Ośrodka Kultury. Oceniało je jury pod przewodnictwem aktora i reżysera Edwarda Linde-Lubaszenki. W tym roku najwyższe trofeum - Złoty Róg Myśliwski Króla Jana wraz z nagrodą pieniężną ufundowaną przez Marszałka Województwa Podkarpackiego, wręczono Teatrowi Przedmieścia z Ośrodka Działań Teatralnych Anety Adamskiej w Rzeszowie za spektakl „Święto”. Srebrny Róg i nagroda Dyrektora Centrum Kulturalnego w Przemyślu dostały się w ręce Teatru „Fiakier” z Domu Kultury Dorożkarnia z Warszawy za spektakl „Ryjowisko” w reżyserii Stanisława Dembskiego. Wójt Gminy w Horyńcu Ryszard Urban ofiarował swoją nagrodę i Brązowy Róg Teatrowi „Planeta M” z Poznania za spektakl „Tańce w Ballybeg” w reż. Magdaleny Planety. W kategorii indywidualnych dokonań twórczych Złota Misa Borowiny wraz z nagrodą pieniężną ufundowaną przez Starostę Powiatu Lubaczowskiego dostała się w ręce Anny Rozmianiec za rolę, współpracę reżyserską i koncepcyjną w spektaklu „Pani Koch” Teatru „Fuzja” z Poznania. Nagroda Dyrektora Centrum Kulturalnego w Przemyślu wraz ze Srebrną Misą Borowiny powędrowała do Anety Adamskiej za reżyserię spektaklu „Święto” w wykonaniu Teatru Przedmieście z Rzeszowa. Nagrodę przemyskiego C.K. i Brązową Misę Borowiny otrzymał Robert Stępniewski z Teatru Resursa z Radomia za koncepcję międzypokoleniową zespołu i trafny dobór repertuaru.

Nagroda specjalna „Róża Horyniecka” ufundowana przez Uzdrowisko Horyniec Spółka z o.o. trafiła do Teatru „Puk-Puk” ze Świdnika za spektakl „Mąka” w reż. Katarzyny Marjasiewicz. Nagrodę rzeczową Marii i Jana Lechowiczów, zwaną Nagrodą Nadziei, ufundowaną przez Biuro Usług Komputerowych „Lech-Kom” w Lubaczowie, otrzymała debiutantka Weronika Nawieśniak z „Zespołu Teatralnego Sceny i” z Krakowa, która wystąpiła w spektaklu „Lilje” w reż. Joanny Rudkowskiej. Biesiadny Talerz Króla Jana z cukierkami jako nagrodę publiczności otrzymał Teatr „Fiakier” z Warszawy.

- Kiedy teatry instytucjonalne są słabo dotowane, mają mało środków, by wystawić przedstawienia eksperymentalne, ryzykowne pod względem publiczności - czy przyjdzie czy nie, te miłośnicze teatry (nie używam określenia amatorskie lub ochotnicze) zaskoczyły mnie i wszystkich nas pomysłowością, ryzykiem, własną oryginalną myślą teatralną, własnymi tekstami, wizją teatru. Te miłośnicze teatry nie są przedsionkiem teatrów zawodowych, ale teatrami twórczymi, mającymi własnych autorów, reżyserów, aktorów, którym „w sercu teatr gra”. W natłoku spektakli przykro nam było rezygnować z osób, które znalazły się poza podium, tuż za tymi nagrodzonymi, o których będą pisać i mówić media, a które reprezentowały podobne wysokie wartości, miały wspaniałe występy, na stół biesiadny podały smaczne spektakle ubogacające widzów - powiedział mi Edward Linde-Lubaszenko.

Wspaniała rodzina pasjonatów teatru opuściła już Horyniec Zdrój, pojechała do swoich domów, środowisk, ale postanowiła tu powrócić za rok.

2013-03-11 09:33

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Teatr TVP/ Premiera monodramu "Ravensbrueck. Miasto Kobiet" - 22 marca

[ TEMATY ]

teatr

TVP

e-teatr.pl

"Ravensbrueck. Miasto Kobiet" to monodram w wykonaniu Barbary Prokopowicz, który jest oparty na wspomnieniach Wandy Półtawskiej pt. "I boję się snów". Za adaptację i reżyserię odpowiada Zbigniew Brzoza, a za realizację telewizyjną - Józef Kowalewski. Premiera - 22 marca.

"Akcja spektaklu skupia się na obozowej codzienności więźniarek - +królików doświadczalnych+, ofiar pseudomedycznych eksperymentów prowadzonych przez Niemców w Ravensbrueck. Realizacja telewizyjna będzie odbywała się wprost ze sceny Teatru im. S. Jaracza w Olsztynie" - poinformowano na stronie Teatru Telewizji.
CZYTAJ DALEJ

Tym, co trzyma Jezusa przy miłości, jest Jego więź z Ojcem

2025-05-12 10:26

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

pixabay.com

Rozważania do Ewangelii J 16, 29-33.

Poniedziałek, 2 czerwca. Dzień powszedni albo wspomnienie świętych męczenników Marcelina i Piotra
CZYTAJ DALEJ

Z Łagiewnik do Kalwarii Zebrzydowskiej

2025-06-02 21:37

Małgorzata Pabis

    Już po raz osiemnasty – w sobotę 31 maja – z Sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Krakowie-Łagiewnikach wyruszyła Piesza Pielgrzymka do Sanktuarium Pasyjno-Maryjnego w Kalwarii Zebrzydowskiej – Majówka w drodze.

Zebranych w bazylice Bożego Miłosierdzia w Krakowie-Łagiewnikach przywitał ks. Zbigniew Bielas, rektor Sanktuarium Bożego Miłosierdzia. - Bardzo serdecznie witam wszystkich uczestników XVIII Pieszej Pielgrzymki z Łagiewnik do Kalwarii Zebrzydowskiej „Majówka w drodze”. Dziś Święto Nawiedzenia Najświętszej Marii Panny. Dziękuję Wam wszystkim, którzy wybieracie się dziś na pielgrzymi szlak i cieszę się, że most pomiędzy Sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Łagiewnikach a Sanktuarium w Kalwarii Zebrzydowskiej także dzięki wam trwa – powiedział i przytoczył słowa papieża Franciszka z bulli „Misericordiae Vultus”: „Myślą podążam teraz do Matki Miłosierdzia. Słodycz Jej spojrzenia niech nam towarzyszy w tym Roku Świętym, abyśmy wszyscy potrafili odkryć radość z czułości Boga. Nikt nie poznał tak jak Maryja głębi tajemnicy Boga, który stał się człowiekiem. Wszystko w Jej życiu zostało ukształtowane przez obecność miłosierdzia, które stało się ciałem. Matka Ukrzyżowanego i Zmartwychwstałego weszła do sanktuarium miłosierdzia Bożego, ponieważ duchowo uczestniczyła w tajemnicy Jego miłości.”
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję