Reklama

Franciszek

Misje w Azji: inkulturacja śladami wielkich świadków wiary

Wrześniowa wizyta Papieża w Azji i Oceanii jest częścią pontyfikatu naznaczonego pasją ewangelizacyjną i pragnieniem reformy Kościoła w duchu misyjnym. Dziś autonomiczne i kwitnące młode Kościoły czterech krajów, które odwiedzi Franciszek, ubogacają Kościół powszechny poprzez swoje świadectwo.

[ TEMATY ]

misje

azja

papież Franciszek

#Pielgrzymka

Oceania

PAP/RICCARDO ANTIMIANI

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Papież Franciszek dotychczas odwiedził 11 krajów Azji Wschodniej, Południowej i Środkowej. We wrześniu uda się do Indonezji, Timoru Wschodniego, Papui-Nowej Gwinei oraz Singapuru, aby spotkać się z członkami młodych Kościołów. O. Gilles Berceville OP, dyrektor Instytutu historii Misji w Instytucie Katolickim w Paryżu, dominikański teolog i specjalista w dziedzinie duchowości misyjnej, przygląda się specyfice i historii misji na najbardziej zaludnionym kontynencie świata, gdzie koncentrują się wyzwania nowoczesności.

Początki chrystianizacji Azji

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

O. Berceville przypomina, że według tradycji wiara chrześcijańska została zaniesiona do Azji już przez św. Tomasza Apostoła. Znane są świadectwa rozwoju chrześcijaństwa w Chinach w VI i VII wieku. Na wzrost liczby chrześcijan na tym kontynencie, zahamowany rozwojem islamu, wpływ miały podróże europejskich odkrywców, a z nimi misjonarzy, od XVI wieku.

Reklama

WIelcy misjonarze jezuiccy, ze św. Franciszkiem Ksawerym na czele, w Indiach, a zwłaszcza w Chinach starali się rozpowszechniać chrześcijaństwo poprzez książki i nawracać elity, przedstawiając się nie jako ascetyczni mnisi, ale jako uczeni. W ten sposób zostali zaakceptowani przez chińskich cesarzy, pomimo faktu, że chrześcijaństwo było w Chinach zakazane. Teolog dominikański dodaje, że Franciszek Ksawery był legatem papieskim na prośbę króla Portugalii we wszystkich azjatyckich krajach, które odwiedzał.

W XIX w. szczególnie znaczący wkład w rozwój misji w Azji mieli misjonarze z Anglii i Francji. O. Berceville wspomina o Paryskich Misjach Zagranicznych, założonych w XVII wieku w celu realizacji programu Stolicy Apostolskiej. Angielscy misjonarze protestanccy rozwijali swoją działalność szczególnie od XIX wieku. Kładli nacisk na rozpowszechnianie Biblii. Łączyli pracę ewangelizacyjną z podnoszeniem komfortu życia lokalnej ludności. Po stronie katolickiej położono większy nacisk na sakramenty i liturgię. Był to również czas wielkiej działalności charytatywnej.

Autonomia lokalnych wspólnot i zachodnie wpływy

Jak podkreśla dyrektor Instytutu Historii Misji w Instytucie Katolickim w Paryżu, lokalne Kościoły katolickie w Azji mają obecnie dużą autonomię. Nie są już zależne od krajów, które wysłały misjonarzy, chociaż nadal istnieją przyjazne stosunki między Kościołami, z głębokim wyrazem wdzięczności dla tych, którzy wysłali misjonarzy i zakładali Kościół w krajach misyjnych. Przykładowo wspólnoty chrześcijańskie Timoru Wschodniego i Papui-Nowej Gwinei niedawno się rozwinęły i są kierowane przez miejscowych biskupów i duchownych. Kościoły azjatyckie wysyłają nawet własnych misjonarzy do Europy. O. Gilles Berceville wskazuje, że do dziś w Azji wyraźne są jednak wpływy Kościoła zachodniego, m.in. w sferze architektury sakralnej.

Wyzwania misyjne w Azji

Reklama

Francuski specjalista w dziedzinie duchowości misyjnej podkreśla, że w Indonezji Papież położy nacisk na kwestię dialogu międzyreligijnego, zwłaszcza między chrześcijanami i muzułmanami.

Bardzo ważne są również działania podejmowane na rzecz ubogich, co jest cechą charakterystyczną małych Kościołów Azji. Zdaniem o. Berceville, miało to decydujący wpływ na przyjęcie chrześcijaństwa przez miejscową ludność w krajach takich jak Timor Wschodni czy Papua-Nowa Gwinea.

W kontekście najdłuższej pielgrzymki pontyfikatu Papieża Franciszka

Jak zauważa o. Gilles Berceville, poprzez swoją pielgrzymkę Papież czyni małe Kościoły czterech państw azjatyckich bardziej obecnymi w świadomości Kościoła powszechnego. Ojciec Święty wielokrotnie podkreśla, że całe życie chrześcijańskie jest misyjne, że każdy chrześcijanin jest misjonarzem. Chrześcijanin powinien działać misyjnie tam, gdzie się znajduje, nie tracąc z oczu powszechnej misji ewangelizacyjnej Kościoła.

2024-08-29 18:40

Oceń: +3 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Światowy Dzień Misyjny

[ TEMATY ]

misje

Archiwum o. Krzysztofa Zębika

O. Krzysztof Zębik z parafianami

O. Krzysztof Zębik z parafianami

„Pełni ducha i posłani” - to hasło obchodzonego dziś Światowego Dnia Misyjnego. Na to święto patronalne Papieskich Dzieł Misyjnych specjalne orędzie wystosował papież Franciszek. Skierował je przede wszystkim do ludzi młodych zachęcając, aby nieśli Ewangelię całemu światu. Modlitwom będzie towarzyszyła ogólnopolska zbiórka funduszy na cele misyjne.

„Nigdy nie myśl, że nie masz nic do dania lub że nikomu nie jesteś potrzebny. Wielu ludzi ciebie potrzebuje, pomyśl o tym. Niech każdy pomyśli w swym sercu: «wielu ludzi mnie potrzebuje»” - napisał papież.
CZYTAJ DALEJ

Patron młodych na dzisiejsze czasy

Niedziela Ogólnopolska 37/2003

[ TEMATY ]

święty

św. Stanisław Kostka

Bożena Sztajner/Niedziela

Św. Stanisław Kostka

Św. Stanisław Kostka
18 września przypada święto patrona polskiej młodzieży - św. Stanisława Kostki. Urodził się w 1550 r. w Rostkowie k. Przasnysza (diecezja płocka). Znany badacz dziejów św. Stanisława Kostki - ks. kan. Janusz Cegłowski zastanawiał się przy jego grobie w Rzymie: „Czy dzisiaj, po kilku wiekach od śmierci, może on być światłem, wskazówką, ostoją w poszukiwaniach, wątpliwościach, zagubieniach czy decyzjach współczesnej młodzieży... Przez tyle lat wydawało mi się, że Stanisław Kostka to przeszłość, to historia Kościoła. Myślałem sobie: Co ma dzisiaj do zaproponowania ten odległy patron młodych, chłopak z XVI stulecia - młodzieży początku XXI wieku, młodzieży nasyconej kulturą absurdu, konsumpcji, seksu i zmysłów; kulturą utraty sensu i wyśmiewanej wiary; kulturą brutalności, przemocy i braku szacunku wobec drugiego człowieka; kulturą niewiary w miłość, w Ojczyznę, w tradycję; kulturą rozpadających się rodzin i przyjaźni; kulturą samotności i rozpaczy, która wyciąga rękę po narkotyk, alkohol lub samobójstwo, i kulturą przerażającej pustki”.
CZYTAJ DALEJ

By przypomnieć poetę

2025-09-18 23:34

plakat organizatorów

Na najbliższą sobotę 20 września została zaplanowana ogólnopolska konferencja pt. „Franciszek Karpiński i jego dzieło w 200. rocznicę śmierci”.

Wydarzenie, zorganizowane przez Ruch Kultury Chrześcijańskiej "Odrodzenie", Koło im. św. Jana Pawła II, odbędzie się w dolnym kościele św. Maksymiliana Marii Kolbego w Krakowie- Mistrzejowicach ( os. Tysiąclecia 86).
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję