Reklama

Niedziela Legnicka

Doskonalenie cnoty wiary

Niedziela legnicka 7/2013, str. 6

[ TEMATY ]

wiara

Bożena Sztajner/Niedziela

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wiara jest cnotą, która umożliwia kontakt z Bogiem, a równocześnie umożliwia nam poznanie Boga. W Roku Wiary zachęcani jesteśmy zarówno do głębszego zamyślenia nad treściami wiary, jak i wejścia w żywą łączność z Bogiem, do zawierzenia Bogu: „Bowiem istnieje w istocie głęboka jedność między aktem, którym się wierzy, a treścią, z którą się zgadzamy…” („Porta fidei”, 10). Dzięki wierze otrzymujemy zdolność dostrzegania pierwszej przyczyny wszystkiego - Boga. Pogłębiając swoją wiarę i dzieląc się nią z innymi, dostrzegamy coraz lepiej obecność Boga i Jego działanie w samym sobie, a także w świecie przyrody i historii ludzkości.

Wiara w naszym życiu oznacza przyjęcie objawienia Bożego, które daje nam poznać, kim jest Bóg, jak działa i jakie są plany Stwórcy wobec nas. Tajemnica Bożego działania zawsze, niestety, przerasta nasze możliwości zarówno poznawcze, jak i rozumowe, a to, co poznajemy po ludzku, nie jest pełnym obrazem rzeczywistości. Dlatego przez objawienie Bóg staje się nam dostępny, a my stajemy się wtedy zdolni do przyjęcia Jego Słowa i tym samym do przyjęcia Jego prawdy.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Bóg objawiał się w słowach i dziełach w długich dziejach przyjaźni z człowiekiem, której szczytem było wcielenie Syna Bożego. Wiara stanowi fundament naszego życia nadprzyrodzonego. Słabość wiary pociąga za sobą trudności w rozumieniu życia nadprzyrodzonego, oddala od Boga. Dlatego Bóg wspiera każdego z nas i składa ludzkości obietnicę niezniszczalnej, wiecznej miłości.

Wierzyć po chrześcijańsku to znaczy zawierzyć głębokiemu sensowi, który wspiera grzesznego człowieka i grzeszny świat, którego nie możemy sami sobie nadać, ale jedynie otrzymać w darze. Ową wyzwalającą pewność wiary, uzyskuje się tylko wtedy, kiedy człowiek z wolnej woli cały powierza się Bogu „pełnią uległości rozumu i woli wobec Boga objawiającego i dobrowolnie uznając objawienie przez Niego dane” („Dei Verbum”, 5). Poznanie objawienia Bożego oparte na wierze, łączy się z przyjęciem Bożego planu zbawienia i uczestnictwie w nim. Przez wiarę stale umacnianą i pogłębianą wchodzimy w życie Jezusa Chrystusa i tym samym Bóg rodzi w nas własne swoje życie.

Dzięki wierze może się dokonać w nas całkowite przeobrażenie dotychczasowego sposobu myślenia, widzenia, odczuwania i przeżywania. Interpretacja świata w świetle Bożej łaski i owa transformacja to wynik nabycia zdolności przyjęcia Boga żywego. Wiara jest zatem darem nadprzyrodzonym, dla przyjęcia którego „potrzebna jest uprzedzająca i wspomagająca łaska Boga oraz wewnętrzna pomoc Ducha Świętego…” („Dei Verbum”, 5). Zawierzenie Panu Bogu nie stoi w sprzeczności z darami wolności i rozumu, jakimi zostaliśmy obdarzeni przez Stwórcę. Przeciwnie, umiejętne skorzystanie z tych przymiotów umożliwia człowiekowi wyjście poza czysto ludzkie pewniki i schematy myślowe, co skutkuje przyjęciem szerszego horyzontu widzenia świata. Wiara wówczas staje się aktem, dzięki któremu wszystkie nasze osądy, pragnienia i oczekiwania stają się opromienione światłem Bożym, „a serce poddaje się kształtowaniu przez łaskę, która przemienia...” („Porta fidei”, 1). Moc wiary uzdalnia do rozpoznania pozorów, dostrzegania ponad przyczynami wtórnymi przyczyn pierwotnych i pozwala zobaczyć, że to, co dzieje się wokół, nie dzieje się wyłącznie z mocy człowieka. Wiara umożliwia odkrywanie we wszelkim stworzeniu śladów działania Boga, dostrzegania Go w zjawiskach i zdarzeniach, ponieważ On jest stale obecny w sferze ziemskiej rzeczywistości. Bóg jest zawsze blisko człowieka, pośród jego trudności, problemów, w ciemnych momentach życia - słucha, odpowiada i wybawia na swój sposób. Ale trzeba umieć rozpoznać Jego obecność i zaakceptować Jego drogi, a nie jest to możliwe bez ustawicznego doskonalenia wiary w sferze indywidualnej oraz wspólnotowej.

Rok Wiary to czas odnowienia ufności pokładanej w Bogu i oddania się całkowicie w Jego ręce oraz chodzenia zawsze Jego ścieżkami. Nasza epoka potrzebuje chrześcijan, którzy dają się porwać mocy Ewangelii, którzy staną się dla innych otwartą księgą, opowiadającą o doświadczeniu nowego życia w Duchu Świętym.

2013-02-15 15:06

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Trójjedyny, czyli jaki?

2025-06-10 13:52

Niedziela Ogólnopolska 24/2025, str. 14-15

[ TEMATY ]

wiara

Trójca Święta

Raúl Berzosa

Każdą modlitwę rozpoczynamy od słów: „W imię Ojca i Syna, i Ducha Świętego”. Często wypowiadamy je automatycznie. Czy mamy świadomość, że wyznajemy nimi wiarę w Trójcę Świętą? Co to znaczy wierzyć w jednego Boga w trzech Osobach? I jak nie dać się przekonać tym, którzy twierdzą, że lepiej uznać Trójcę za tajemnicę i dać sobie spokój?

Mówienie o Trójcy dotyka jednej z największych tajemnic wiary chrześcijańskiej. Dlatego nie jest rzeczą łatwą wyjaśnianie tego, że Bóg jest trzema Osobami: Ojcem, Synem i Duchem Świętym. Wyrażenie trójjedyności zawsze jest trudne do zrozumienia, gdyż według naszego naturalnego sposobu myślenia trzy nigdy nie równa się jeden, a jeden nie równa się trzy. W przypadku nauki o Bogu nie chodzi jednak o matematyczny ani logiczny problem, ale o sformułowanie prawdy wiary, której nie sposób zamknąć w granicach ludzkiej logiki. Chrześcijanie wyznają wiarę w jednego Boga w trzech Osobach. Osoby te, będąc jednym i jedynym Bogiem, różnią się między sobą jedynie wzajemnym pochodzeniem: Syn Boży pochodzi od Ojca, Duch Święty pochodzi od Ojca i Syna. Ojciec rodzi Syna, Ojciec i Syn tchną Ducha Świętego. Trójjedyny Bóg jest wspólnotowym Bogiem. Ojciec jest „początkiem bez początku” Boskiego wydarzenia miłości i zawsze w relacji do Syna. Syn jest jednakowo pierwotny z Ojcem, jest „początkiem z początku”, zgodnie ze słowami Ewangelii według św. Jana: „Wszystko bowiem moje jest Twoje, a Twoje jest moje” (17, 10). Syn jest czystym zawdzięczaniem siebie, a relację Ojca do Syna rozumiemy jako czyste ofiarowanie siebie. Obaj – nakierowani na siebie w nieograniczonym dawaniu i przyjmowaniu siebie – podzielają bez reszty Boskie życie w taki sposób, że relacje między Nimi można rozumieć tylko jako wydarzenie miłości. Bo „Bóg jest miłością” (1 J 4, 8. 16). Ta wypowiedź mówi o samej istocie Boga, a nie o jednej z Jego właściwości. W taki sposób mówi o tajemnicy Boga Pismo Święte i takim językiem posługuje się wiara Kościoła.
CZYTAJ DALEJ

Rozważania na niedzielę bp. Andrzeja Przybylskiego: Dwunasta niedziela zwykła

2025-06-20 21:39

[ TEMATY ]

rozważania

bp Andrzej Przybylski

Karol Porwich/Niedziela

Każda niedziela, każda niedzielna Eucharystia niesie ze sobą przygotowany przez Kościół do rozważań fragment Pisma Świętego – odpowiednio dobrane czytania ze Starego i Nowego Testamentu. Teksty czytań na kolejne niedziele w rozmowie z Aleksandrą Mieczyńską rozważa bp Andrzej Przybylski.

Tak mówi Pan: «Na dom Dawida i na mieszkańców Jeruzalem wyleję ducha łaski przebłagania. Będą patrzeć na tego, którego przebili, i boleć będą nad nim, jak się boleje nad jedynakiem, i płakać będą nad nim, jak się płacze nad pierworodnym. W owym dniu będzie wielki płacz w Jeruzalem, podobny do płaczu w Hadad-Rimmon na równinie Megiddo. W owym dniu wytryśnie źródło, dostępne dla domu Dawida i dla mieszkańców Jeruzalem, na obmycie grzechu i zmazy».
CZYTAJ DALEJ

Biskup tarnowski wręczył kolejne nominacje na proboszczów oraz funkcje diecezjalne

2025-06-21 18:30

[ TEMATY ]

Tarnów

diecezja tarnowska

zmiany kapłanów

Diecezja tarnowska

21 czerwca biskup tarnowski wręczył kolejne nominacje na proboszczów oraz funkcje diecezjalne.

ks. Janusz Faltyn – Brzesko-Okocim
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję