Reklama

Polska

Piekary Śląskie: 25. rocznica beatyfikacji błogosławionych męczenników II wojny światowej – ks. Emila Szramka i ks. Józefa Czempiela

W Domu Rekolekcyjno-pielgrzymkowym „Nazaret” w Piekarach Śląskich odbyła się konferencja "Błogosławieni męczennicy ks. Emil Szramek i ks. Józef Czempiel - 'żołnierze wielkiej sprawy Bożej'. W 25. rocznicę beatyfikacji". Życie i dzieło wybitnych śląskich duchownych przybliżył ks. prof. Damian Bednarski.

[ TEMATY ]

męczennicy

II wojna światowa

Piekary Śląskie

wikipedia/Marek Ślusarczyk na licencji Creative Commons

Piekary Śląskie z lotu ptaka

Piekary Śląskie z lotu ptaka

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wskazał na punkty wspólne łączące obu błogosławionych; począwszy od starannego wychowania rodzinnego poprzez miłość do Polski aż po wytrwałość w wierze do końca - do męczeńskiej śmierci w KL Dachau w 1942 roku. - Bóg zwyciężył w ich męczeństwie - mówił ks. Bednarski podkreślając ich ogromne zaangażowanie w posługę duszpasterską, działalność społeczną i propolską. Zaznaczył, że po odzyskaniu przez Polskę niepodległości w 1919 roku duchowni wspólnie opublikowali książkę „Prawo do języka ojczystego w świetle nauki chrześcijańskiej”. Bronili w niej prawa do używania języka polskiego w duszpasterstwie śląskim.

Co ciekawe, obaj duchowni już jako proboszczowie posługiwali w parafiach maryjnych; ks. Emil Szramek w Parafii Niepokalanego Poczęcia NMP w Katowicach, a ks. Józef Czempiel w Parafii Wniebowzięcia NMP w Hajdukach (Chorzów Batory). Zginęli męczeńską śmiercią w roku 1942.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Ks. Bednarki przypomniał, że proces beatyfikacyjny śląskich duchownych rozpoczął się w 1988 roku. W poczet błogosławionych w grupie 108 męczenników II wojny światowej włączył ich 13 czerwca 1999 roku św. Jan Paweł II. W homilii podczas liturgii sprawowanej w Warszawie papież stwierdził: „świętujemy zwycięstwo tych, którzy w naszych czasach oddali życie dla Chrystusa, aby posiąść je na wieki w Jego chwale. Jest to zwycięstwo szczególne, bo dzielą je duchowni i świeccy, młodzi i starzy, ludzie różnego pochodzenia i stanu”.

Podczas spotkania proboszczowie parafii, w których posługiwali męczennicy, podzielili się świadectwem wiary i zawierzenia życia błogosławionym męczennikom.

- Z ks. Emilem Szramkiem wiążą mnie bardzo osobiste więzy - mówił ks. Suchoń, proboszcz Parafii Niepokalanego Poczęcia NMP w Katowicach. - To co najbardziej mnie z nim połączyło to przede wszystkim śmiertelna choroba (złośliwy czerniak z przerzutami) jaka przyszła na mnie w 55. roku życia. Dokładnie w tym wieku ks. Szramek został zamordowany w Dachau. Tak sobie siedziałem wieczorami w mieszkaniu, w którym wcześniej mieszkał ks. Szramek i rozmawiałem z nim. Mówię mu: „słuchaj, Emil, mieszkam w tym samym pokoju, w którym ty mieszkałeś. Chodzę codziennie po tej samej posadzce kościoła mariackiego po której ty chodziłeś; podejmuję wszystkie twoje dzieła; prawdopodobnie mało kto się do ciebie modli, to przynajmniej mnie wysłuchaj - opowiadał ks. Suchoń. - Wzbudził się we mnie wówczas tak silny akt wiary, jakiego nigdy wcześniej nigdy wcześniej nie doświadczyłem; taka pewność, że on mnie nie opuści. I żyję do dziś, chociaż lekarze dawali mi tylko 15 miesięcy życia - dodał duchowny.

Konferencja poprzedziła Msza w Bazylice NMP i św. Bartłomieja. Pomysłodawcą spotkania był ks. Mateusz Grzonka, wikariusz Parafii NMP i św. Bartłomieja w Piekarach Śl.

2024-06-13 18:24

Ocena: +2 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Piekary Śląskie: tysiące mężczyzn pielgrzymowało do Matki Sprawiedliwości i Miłości Społecznej

[ TEMATY ]

abp Wiktor Skworc

Piekary Śląskie

PAP/Zbigniew Meissner

Tysiące mężczyzn pielgrzymowały w niedzielę 29 maja do Matki Sprawiedliwości i Miłości Społecznej w Piekarach Śląskich. Tego dnia – po dwóch latach pandemii – już bez obostrzeń odbyła się doroczna pielgrzymka mężczyzn i młodzieńców. Słowo społeczne do pątników wygłosił abp Wiktor Skworc. Gościem specjalnym był abp Jan Romeo Pawłowski z Watykanu, który wygłosił homilię.

Niezwykły był ten poranek na Górnym Śląsku. Ze wszystkich stron do sanktuarium w Piekarach Śląskich zbliżały się 29 maja strumienie mężczyzn i chłopców – piechotą, zmotoryzowanych i bardzo często na rowerach. To Pielgrzymka Mężczyzn i Młodzieńców do Matki Bożej Piekarskiej – wydarzenie niezwykłe, bo na świecie rzadko widuje się żarliwie modlących się mężczyzn – i to w ogromnej liczbie kilkudziesięciu tysięcy.
CZYTAJ DALEJ

Zasłonięty krzyż - symbol żalu i pokuty grzesznika

Niedziela łowicka 11/2005

[ TEMATY ]

Niedziela

krzyż

Wielki Post

Karol Porwich/Niedziela

Wielki Post to czas, w którym Kościół szczególną uwagę zwraca na krzyż i dzieło zbawienia, jakiego na nim dokonał Jezus Chrystus. Krzyże z postacią Chrystusa znane są od średniowiecza (wcześniej były wysadzane drogimi kamieniami lub bez żadnych ozdób). Ukrzyżowanego pokazywano jednak inaczej niż obecnie. Jezus odziany był w szaty królewskie lub kapłańskie, posiadał koronę nie cierniową, ale królewską, i nie miał znamion śmierci i cierpień fizycznych (ta maniera zachowała się w tradycji Kościołów Wschodnich). W Wielkim Poście konieczne było zasłanianie takiego wizerunku (Chrystusa triumfującego), aby ułatwić wiernym skupienie na męce Zbawiciela. Do dzisiaj, mimo, iż Kościół zna figurę Chrystusa umęczonego, zachował się zwyczaj zasłaniania krzyży i obrazów. Współczesne przepisy kościelne z jednej strony postanawiają, aby na przyszłość nie stosować zasłaniania, z drugiej strony decyzję pozostawiają poszczególnym Konferencjom Episkopatu. Konferencja Episkopatu Polski postanowiła zachować ten zwyczaj od 5 Niedzieli Wielkiego Postu do uczczenia Krzyża w Wielki Piątek. Zwyczaj zasłaniania krzyża w Kościele w Wielkim Poście jest ściśle związany ze średniowiecznym zwyczajem zasłaniania ołtarza. Począwszy od XI wieku, wraz z rozpoczęciem okresu Wielkiego Postu, w kościołach zasłaniano ołtarze tzw. suknem postnym. Było to nawiązanie do wieków wcześniejszych, kiedy to nie pozwalano patrzeć na ołtarz i być blisko niego publicznym grzesznikom. Na początku Wielkiego Postu wszyscy uznawali prawdę o swojej grzeszności i podejmowali wysiłki pokutne, prowadzące do nawrócenia. Zasłonięte ołtarze, symbolizujące Chrystusa miały o tym ciągle przypominać i jednocześnie stanowiły post dla oczu. Można tu dopatrywać się pewnego rodzaju wykluczenia wiernych z wizualnego uczestnictwa we Mszy św. Zasłona zmuszała wiernych do przeżywania Mszy św. w atmosferze tajemniczości i ukrycia.
CZYTAJ DALEJ

Czy sztuczna inteligencja nas rozgrzeszy? AI w Kościele

2025-04-06 17:01

[ TEMATY ]

Kościół

sztuczna inteligencja

AI

Chat GPT

Red

Przeprowadziłam eksperyment i zadałam pytanie Chatowi GPT: Czy masz świadomość, gdzie jesteś? Odpowiedział: Ciekawe pytanie... Nie mam świadomości w takim sensie, w jakim mają ją ludzie — nie czuję, nie mam własnego „ja” ani poczucia miejsca. Działam w cyfrowym środowisku, odpowiadając na Twoje pytania i analizując dane, ale nie „jestem” fizycznie nigdzie. Można powiedzieć, że jestem tu, gdzie mnie używasz — teraz akurat w Twoim urządzeniu lub przeglądarce.

Sam Chat GPT podpowiada, że sztuczna inteligencja tylko analizuje dane, nie jest zaś inteligencją podobną do ludzkiej. Nie ma ona świadomości istnienia, nie ma też… inteligencji! Dlatego należy ją postrzegać nie jako sztuczną formę inteligencji, tylko jako jeden z jej produktów. Właśnie na takie różnice między sztuczną inteligencją a świadomością ludzką zwrócili kilka dni temu uwagę uczestnicy konferencji w Sekretariacie Episkopatu, prezentując polskie tłumaczenie watykańskiego dokumentu nt. sztucznej inteligencji „Antiqua et nova” – adresowanego, co ciekawe, m.in. do duszpasterzy. I właśnie na ten aspekt pragnę zwrócić uwagę: w jaki sposób i w jakich granicach można zastosować sztuczną inteligencję w Kościele.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję